IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN ALQURAN BAGI SANTRI USIA TAMYIZ DI KUTTAB AL-FATIH BANTARJATI BOGOR

Authors

  • Muhammad Dony Purnama Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Ali Maulida Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhammad Sarbini Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.478

Abstract

Alquran Al-Kareem is the principle of teaching, because it covers Islamic teachings that organize the lives of the Muslims in all matters of religion and the world. Islamic history records and describes the educational model based on Islamic civilization. Beginning with education for children taught to learn to read and write. Furthermore, it is taught to understand Islamic teachings gradually. The source of this learning or the curriculum applied is the revelation, namely the Quran. Kuttab Al-Fatih Bantarjati in Bogor City is one of the educational institutions that has implemented the Alquran curriculum. The results of this study are: First, the implementation of the Alquran learning method for student tamyiz in Kuttab Al-Fatih Bantarjati in Bogor City is the students are taught to memorize, read, write and understand meaning of Alquran. Second, the factors that support the implementation of the Alquran learning method for santri tamyiz in Kuttab Al-Fatih Bantarjati in Bogor City are (1). Adab, (2). Parents, (3) Teacher competency. Third, the factors that inhibit the implementation of the Alquran learning method for student  at the age of tamyiz in Kuttab Al-Fatih Bantarjati Kota Bogor are (1). Adab is not good, (2). Lack of parental control at home. Fourth, the solution to the inhibiting factors for the implementation of the Alquran learning method for santri tamyiz in Kuttab Al-Fatih Bantarjati in Bogor City is (1). Four-eyed dialogue with student, (2). Communication between teacher and parent.

References

Fadhlia, S.R., Islamiyah, S., Kusmia, Saventy, T.A., dan Mawaddah, Z. (2018). Konsep Al-Qur’an tentang Kecerdasan Anak dalam Q.S. Luqman Ayat 12-19. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah Universitas Ibnu Khaldun Bogor, 7(01).

Fadli, A. D., Maya, R., & Sarifudin, S. (2018). UPAYA ORANGTUA DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA AL-QURAN ANAK DALAM KELUARGA (Studi di Masjid Umair bin Abi Waqosh Kampung Batu Gede RT 004 RW 007 Desa Cilebut Barat Kecamatan Sukaraja Kabupaten Bogor). Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1), 88-100.

Hidayat, M. (2016). Model Komunikasi Kyai dengan Santri di Pesantren. Jurnal Komunikasi ASPIKOM, 2(6).

Maya, A. A. R. (2017). Perspektif Al-Qur ‘an Tentang konsep Al-Tadabbur. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 1(01).

Maya, R. (2017). REVITALISASI KETELADANAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM: Upaya Menjawab Peluang dan Tantangan Pendidikan Islam di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 12.

Maya, R. (2017). Pemikiran Pendidikan Muhammad Quthb tentang Metode Keteladanan (Al-Tarbiyah bi Al-Qudwah). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 16.

Nahrowi, F., Maulida, A., & Ginanjar, M. H. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KEDISPLINAN PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI MELALUI KEGIATAN TADARUS AL-QUR’AN DI SDN KOTABATU 08 TAHUN AJARAN 2017-2018 KECAMATAN CIOMAS BOGOR. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1B), 192-207.

Sadiah, S., Maya, R., & Wahidin, U. (2018). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN DALAM PEMBERANTASAN BUTA HURUF ALQURAN DI MAJELIS TAKLIM NURUL HIKMAH KAMPUNG SITU UNCAL DESA PURWASARI KECAMATAN DRAMAGA KABUPATEN BOGOR. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-18.

Abu Arrad, S.A. (2015). Pengantar Pendidikan Islam. Bogor: Marwah Indo Media.

Asy-Syantut, K. (2016). Mendidik Anak Laki-laki. Solo: Aqwam.

Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Hildayani, R., Sugianto, M., Tarigan, R., dan Handayani, E. (2014). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Kurnaedi, A.Y. (2010). Metode Asy-Syafi’i Cara Praktis Baca Qur’an. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’i.

Kurnaedi, A.Y. (2013). Tajwid Lengkap Asy-Syafi’i. Jakarta: Pustaka Imam Syafi’i.

Maulida, A. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak dalam Kitab Bulugh Al-Maram. Bogor: Al-Hidayah Press.

Saebani, B.A. dan Akhdiyat, H. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: CV Pustaka Setia.

Sarbini, M. (2014). Pendidikan Robbani di Masa Rasulullah. Bogor: Marwah Indo Media.

Sitorus, M. (2015). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Medang: Perdana Publishing.

Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: GP Press Group.

Hasil wawancara dengan Ustadz Ikhsan Sahid Sanjani pada hari Kamis tanggal 25 April 2019 pukul 09.41 WIB.

Hasil wawancara dengan Ustadz Husin Nasution pada hari Kamis tanggal 25 April 2019 pukul 09.41 WIB.

Sumber dari Internet

https://ummifoundation.org/tentang di akses pada tanggal 19 Juni 2019 pukul 21.03 WIB.

Downloads

Published

2019-06-29

How to Cite

Purnama, M. D., Maulida, A., & Sarbini, M. (2019). IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN ALQURAN BAGI SANTRI USIA TAMYIZ DI KUTTAB AL-FATIH BANTARJATI BOGOR. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2B), 179–191. https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.478

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3