FACTORS AFFECTING COMMUNITY INTEREST IN SHARIA BANK SAVING PRODUCTS (Studies on the Community of South Tangerang City)

Authors

  • Intan Lilis Sugiarti Program Studi Perbankan Syariah UIN Syariaf Hidayatullah, Jakarta, Indonesia
  • Erika Amelia Program Studi Perbankan Syariah UIN Syariaf Hidayatullah, Jakarta, Indonesia
  • Ade Ananto Terminanto Program Studi Perbankan Syariah UIN Syariaf Hidayatullah, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ad.v4i02.974

Keywords:

factor analysis, community preferences, sharia savings, chi-square

Abstract

This research was conducted to find factors that influence people's preferences on Islamic bank savings products. This study uses primary data in the form of a questionnaire distributed to the people of South Tangerang. They have been or have been a sharia bank savings customer. This study obtained a sample of 133 respondents. To analyze this study, researchers used a factor analysis test and Chi-Square (X2) test using SPSS version 24. The factor analysis test results from this study indicate that nine factors can influence people's preferences on Islamic bank savings products. Factors formed successively include guarantee and equality of profit-sharing results, product feature factors, product quality factors, profit-sharing distribution factors, environmental factors, sharia understanding factors, sharia mechanism factors, usability factors, and shariah compliance factors. The chi-square test analysis showed that the characteristics of respondents in the form of gender, age, occupation, last education, and address have a relationship with nine factors formed.

References

Hidayat, Anwar. 2014. Penjelasan Analisisi Faktor. www.statistika.com diakses pada 24 Meii 2019

Hutomo, Rusdianto & Chanafi Ibrahim. 2016. Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating Di Pati. Equilibrium: Volume 4, Nomor 1.

Indah Mulia Sari, Hendro Wibowo & Edy Suprapto. 2015. Factors that Influenced People to Become Islamic Bank customer: a study on kancana Villagers. Al-Iqtishad: Vol. VII No. 1

Kontot, K, etc. 2016. Determining Factors Of Customer Preferences: A Case Of Deposit Products In Islamic Banking. Science Direct: Social And Behavioral Sciences 224. Pp. 167-175.

Mayangsari, Rini dan Rusda Irawati. 2018. Analisis Faktor – Faktor Yang Dipertimbangkan Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Produk Kek Pisang Villa Kota Batam. Journal of Applied Business Administration: Vol 2, No 2,September 2018, hlm. 228-241. e-ISSN:2548-9909.

Md. Abdul Jalil & Muhammad Khalilur Rahman. 2014. The Impact of Islamic Branding on Consumer Preference towards Islamic Banking Services: An Empirical Investigation in Malaysia. Journal of Islamic Banking and Finance March 2014, Vol. 2, No. 1, pp. 209-229

Raharjo, Sahid. 2018. Panduan Analisis Faktor dan Intrepretasi Dengan SPSS Lengkap. www.spssindonesia.com diakses pada 24 Mei 2019

Rohmah, Ika R.Q dan A. Roziq. Variabel penentu dan ekskalasi jumlah tabungan mudharabah di bri syariahcabang jember. Jurnal ilmiah vol.1 no.10

Roni, Andespa. 2018. Pengaruh atribut produk terhadap minat menabung nasabah di bank syariah. Maqdis: Jurnal Kajian Ekonomi Islam- vol.3 no.2.

Siregar, Mulya, E. 2019. Tantangan Perbankan Syariah 2019. http://harianjogja.com diakses pada 12 Agustus 2019

Suhardi, Gunarto. 2008. Pengaruh Atribut Produk Yang Dipertimbangkan dalam Pemilihan Produk Deposito Perbankan Terhadap Kepercayaan dan Dampaknya pada Loyalitas Nasabah. KINERJA: Jurnal Volume. 12 No. 1 hal. 100-109.

Utami, Meinarini Catur. 2013. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Dosen Dalam Melanjutkan S3 Dengan Metode Princypal Component Analysis. Studi Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 6 (1), 2013, 1-7.

www.ojk.go.id

Sumber dari Buku

Abu Sinn, Ahmad Ibrahim. 2012. Manajemen Syariah: sebuah kajian historis dan kontemporer. Jakarta: Rajawali Pers

Ansori, Muhammad Ghofur. 2007. Perbankan Syariah di Indonesia. Yogyakarta: UGM Press

Antonio, M. Syai’i. 2012. Bank Syariah: dari Teori ke Paraktek. Jakarta: Gema Insani.

Arifin, Zainul. 2009. Dasar – dasar manajemen Bank Syariah. Jakarta: Pusat Alvabet

Darmawi, Herman. 2011. Manajemen Perbankan, Jakarta: Bumi Aksara.

Ferdinand, A. 2014. Metode Penelitian Manajemen: pedoman penelitian untuk penulisan skripsi, tesis, dan disertasi ilmu manajemen. Edisi ke-5 Semarang: BP Universitas Diponegoro.

Ghozali, Imam. 2016. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gitosudarmo, I. 2014. Manajemenn pemasaran. Yogyakarta: BPFE UGM.

Hamid, Abdul. 2010. Panduan penulisan skripsi. Jakarta: UIN Press.

Karim, Adiwarman A. 2013. Bank Islam: Analisis Fikih Dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Kashmir, 2012. Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kotler, P dan Armstrong G. 2012. Prinsip-Prinsip Pemasaran jilid 1 (Ed. Ke-1). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P dan Kevin Lane Keller. 2016. Manajemen Pemasaran. Jakarta : Erlangga.

Muhammad. 2008. Manajemen Pembiayaan Mudharabah di Bank Syariah: Strategi Memaksimalkan Return dan Meminimalkan Return Pembiayaan di 163 Bank Syariah sebagai Akibat Masalah Agency. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Rivai, Veithzal, dkk. 2017. Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Ed. 4. Jakarta: Rajawali Pers.

Santoso, Singgih. 2017. Stastistik Multivariat dengan SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo

Sugihartono, dkk. 2013. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatifff, Dan R& D. Bandung: Afabeta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatifff, dan R & D. Bandung: Afabeta

Sumarwan, Ujang. 2002. Perilaku Konsumen (Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran). Bogor: Ghalia Indonesia.

Sumarwan, Ujang. 2011. Perilaku Konsumen (Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sunaryo. 2014. Psikologi untuk keperawatan. Jakarta: EGC

Sunyoto, Danang. 2013. Teori, Kuesioner Dan Analisisi Data: Untuk Pemasaran Dan Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Graha Ilmu

Suryani, Tatik. 2008. Perilaku Konsumen: Implikasi Pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa: Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Yogyakarta : ANDI

Tjiptono, Fandy. 2015. Strategi Pemasaran. Yogyakarta : ANDI

Trihendra, C. 2010. Step by step SPSS 18: Analisis Data Statistik. Yogyakarta: ANDI.

Walgito, Bimo. 2010. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: ANDI

Widarjono, Agus. 2015. Analisis Multivariat Terapan. Edisi kedua. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Wiroso. 2010. Penghimpunan Dana Dan Distribusi Hasil Usaha Bank Syariah. Jakarta: PT. Grafindo.

Zuriah, Nurul. 2007. Metodologi Penelitian Sosial Dan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2020-09-25

How to Cite

Sugiarti, I. L., Amelia, E., & Terminanto, A. A. (2020). FACTORS AFFECTING COMMUNITY INTEREST IN SHARIA BANK SAVING PRODUCTS (Studies on the Community of South Tangerang City). Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(02), 189–205. https://doi.org/10.30868/ad.v4i02.974

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.