Evaluation of Post-Certification Teacher Competency Improvement Policies at Madrasah Aliyah Negeri Medan City
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4974Keywords:
Evaluation, Teacher Competence, CertificationAbstract
References
Adi, I. R. (2014). Psikologi, Pekerjaan Sosial dan Ilmu Kesejahteraan Sosial. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Alfiansyah, M., Assingkily, M. S., & Prastowo, A. (2020). “Kebijakan Internal Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MI Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta†MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 11(1), 52-67. https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/MAGISTRA/article/view/3460.
Amiani, M. (2022). “Intervensi Kualitas Proses Pembelajaran yang Diampu oleh Guru Pasca Sertifikasi dan Dampaknya†PEDIR: Journal of Elementary Education, 2(1), 100-111. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2948350&val=26133&title=INTERVENSI%20KUALITAS%20PROSES%20PEMBELAJARAN%20YANG%20DIAMPU%20OLEH%20GURU%20PASCA%20SERTIFIKASI%20DAN%20DAMPAKNYA.
Amri, L. E. P. (2013). Panduan Memahami Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Anggranei, F. N. (2020). “Realitas Kompetensi Guru Pasca Sertifikasi†Scientific Journal of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business, 3(4), 331-340. http://www.ojspustek.org/index.php/SJR/article/view/229.
Ansori, M., Arief, S., & Sukirno, S. (2017). “Profesionalisme Guru Akuntansi Pasca Sertifikasi†Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 106-120. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpeb/article/view/1937.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Bernardin, O., & Russel, D. (2016). Perilaku Organisasi, Terjemahan Jilid 3. Yogyakarta: Andi Offset.
Bogdan, S. K., & Biklen, R. C. B. (2014). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Aliyn and Bacon, Inc.
Cahyotlogo, B. D., & Jumadi, J. (2017). “Pemetaan Kompetensi Pedagogik, Profesional, Kepribadian dan Sosial Guru Fisika SMA di Kabupaten Kulon Progo Pascasertifikasi†Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan, 3(2), 96-109. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPFK/article/view/1199.
Danim, S. (2011). Pengembangan Profesi Guru; Dari Pra-Jabatan, Induksi, ke Profesional Madani. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Hamalik, O. (2018). Manajemen Pengembangan Kurikulum, Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kartowagiran, B. (2011). “Kinerja Guru Profesional (Guru Pasca Sertifikasi)†Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3). http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/4208.
Khodijah, N. (2013). “Kinerja Guru Madrasah dan Guru Pendidikan Agama Islam Pasca Sertifikasi di Sumatera Selatan†Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(1). http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/1263.
Miles, M. B., & Huberman, M. (2016). Qualitative Data Analysis: A. Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications.
Moleong, L. J. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Musfah, J. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Muslimin, M. (2020). “Program Penilaian Kinerja Guru dan Uji Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Prestasi Kerja Guru†Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 193-200. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/ijemar/article/view/4384.
Pribadi, B. A. (2014). Desain Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi,. Jakarta: Kencana.
Rahmaini, R. (2019). “Menakar Kompetensi Guru Pasca Sertifikasi†Benchmarking-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 57-66. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/benchmarking/article/download/6959/3132.
Sabon, S. S. (2019). “Efektivitas Pelatihan Guru Melalui Pendidikan dan Latihan Profesi Guru†Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(3), 159–182. https://doi.org/10.24832/jpkp.v11i3.210.
Saebani, A. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.
Sagala, S. (2012). Supervisi Pembelajaran dan Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, S. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Suparwoto, S. (2011). “Evaluasi Kinerja Guru IPA SD, SMP, dan SMA Pasca Sertifikasi†Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 41(1). http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/506.
Suyatno, A. (2012). Panduan Sertifikasi Guru, Edisi Revisi. Jakarta: Indeks.
Umar, S. (2017). “Profil Kompetensi Guru SD Pasca Sertifikasi†Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(1), 41-50. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/lp3m/article/view/18988.
Uno, H. B. (2018). Profesi Kependidikan, Problema, Solusi dan Reformasi Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahardi, W. (2013). Peran Widyaiswara dalam Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran pada Lembaga Pendidikan dan Pelatihan Pemerintah. Jakarta: Penerbit Indeks.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).