PARADIGMA BEMBELAJARAN ERA DIGITAL DI SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM BAHRIYATUL ULUM K.H. ZAINUL ARIFIN PANDAN

Authors

  • Ismail Ismail Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Sugeng Sukoco Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Herianto Herianto Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Mesiono Mesiono Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3231

Abstract

This study aims to explore the extent of the paradigm in learning adopted by the Bahriyatul Ulum K.H. Zainul Arifin Pandan Islamic College during the digital era as it is today. The descriptive method is a method used by researchers in analyzing data obtained through interviews, observations and documentation. The results of this study include: 1). Research-based learning by emphasizing lecturers and students so that in every learning they obtain research products / results as a form of contributing thoughts. 2). Multidirectional learning by making all media and other elements as learning resources. Lecturers are only as good as the corridors of lectures. 3). Monomedia learning becomes multimedia by utilizing aspects of learning as a means of supporting learning. 4). Group-based learning.

Keyword: Learning Paradigm, Digital Era.

References

Anggraeni, C., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Metode Pembiasaan Untuk Menanamkan Karakter Disiplin Dan Tanggungjawab Di Ra Daarul Falaah Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 5(1), 100–109.

Austin, K., Orcutt, S., & Rosso, J. (2001). How People Learn: Introduction To Learning Theories. The Learning Classroom: Theory Into Practice–A Telecourse For Teacher Education And Professional Development.

Bagus, Lorens. 2005. Using Google Hangout in Education

Barus, N. B. (2021). Hubungan Variasi Mengajar Dengan Motivasibelajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri 040530 Bunuraya Tahun Pelajaran 2020/2021 [Phd Thesis]. Universitas Quality Berastagi.

Darman, R. A. (2020). Belajar Dan Pembelajaran. Guepedia.

Djohar & Istiningsih. (2017). Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara Dalam Kehidupan Nyata. Suluh Media.

Halik, A. (2013). Paradigma Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Perguruan Tinggi. Jurnal Al-‘Ibrah, 2(1), 11–22.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pemikiran Islam, 37(1).

Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2003 Tentang Keuangan Negara.

Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma Pembelajaran Biologi Di Era Digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 12–17.

Kisworo, M. (2012). Undang-Undang No. 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi.

Mesiono. (2022). MODEL OF EDUCATION MANAGEMENT USING QUALITATIVE RESEARCH. 28(2), 88–93

Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran Guru, Orang Tua, Metode Dan Media Pembelajaran: Strategi Kbm Di Masa Pandemi Covid-19. 3m Media Karya.

Mulawarman, A. D. (2010). Integrasi Paradigma Akuntansi: Refleksi Atas Pendekatan Sosiologi Dalam Ilmu Akuntansi. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 1(1), 155–171.

Muliartha, I Wayan. 2010. Ekplorasi Pemikiran Tentang Paradigma, konsep, Dalil, dan Teori. Buleleng: Undiksha

Nata, H. A. (2012). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam Di Indonesia. Kencana.

Octavia, S. A. (2019). Sikap Dan Kinerja Guru Profesional. Deepublish.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232.

Rahadian, D. (2016). Pergeseran Paradigma Pembelajaran Pada Pendidikan Tinggi. Jurnal Petik, 2(1), 1–7.

Rohman, N. (2021). Analisis Teori Behaviorisme (Thorndike) Pada Pelajaran Matematika Dan Bahasa Indonesia Sdn Upt Xvii Mukti Jaya Aceh Singkil. Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.36768/Abdau.V4i2.210

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar/Sardiman Am.

Setyoningsih, S. (2015). E Learning: Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi. Elementary: Islamic Teacher Journal, 3(1).

Simatupang, E., & Yuhertiana, I. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka Terhadap Perubahan Paradigma Pembelajaran Pada Pendidikan Tinggi: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Ekonomi, 2(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.47747/Jbme.V2i2.230

Sjamsuar, Zumri Bestado, 2003. Paradigma Manusia Surya: Membongkar Mitos Parokhialitas Sumber Daya Manusia, Pontianak: Yayasan Insan Cita

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Sulaiman, A., & Wibowo, U. B. (2016). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Universitas Gadjah Mada. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(1), 17–32.

Usman, M. U. (2001). Menjadi Guru Profesional Cet. Xiii. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yazdi, M. (2012). E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi. Foristek, 2(1).

Published

29-10-2022

Citation Check