IMPLEMENTASI LITERASI MEDIA DALAM PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v7i2.284Abstract
Abstract
Learning media is one component in the learning system that has relevance to other learning components. In the learning process, PAI and Budi Pekerti teachers are expected to be able to use various forms of instructional media. For that teachers PAI and Budi Pekerti must have media literacy in the form of the ability to know the various forms of learning media and understand the way, usability, function and purpose of use in the learning process. The purpose of writing this paper, namely: (1) describe the implementation of media literacy in the learning process of Islamic religious education and character; and (2) to describe the form of printed, electronic and digital media that can be used in the learning process of Islamic education and character. Therefore, PAI and Budi Pekerti teachers should have media literacy to make learning process more effective and efficient in delivering learners to achieve the planned learning objectives.
Â
Abstrak
Media pembelajaran merupakan salah satu komponen di dalam sistem pembelajaran yang memiliki keterkaitan dengan komponen pembelajaran lainnya. Dalam proses pembelajaran, guru PAI dan Budi Pekerti diharapkan mampu menggunakan berbagai bentuk media pembelajaran. Untuk itu guru PAI dan Budi Pekerti harus memiliki literasi media berupa kemampuan untuk mengetahui berbagai bentuk media pembelajaran dan memahami cara, kegunaan, fungsi dan tujuan penggunaannya dalam proses pembelajaran. Tujuan penulisan makalah ini, yaitu: (1) mendeskripsikan implementasi literasi media dalam proses pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti; dan (2) mendeskripsikan bentuk media pembelajaran berbasis cetak, elektronik dan digital yang bisa digunakan dalam proses pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti. Untuk itu, guru PAI dan Budi Pekerti harus memiliki literasi media agar proses pembelajaran yang dilaksanakan lebih efektif dan efisien dalam mengantarkan peserta didik mencapai tujuan pembelajaran yang direncanakan.
Â
Literasi Media Pembelajaran: Cetak, Elektronik, Digital.References
Arsyad, A. (2004). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Campbell, L., dkk. (2002). Multiple Intelligences, Metode Terbaru Melesatkan Kecerdasan. Penerjemah: Tim Inisiasi. Depok: Inisiasi Press.
Departemen Pendidikan Nasional. Pusat Bahasa. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Kompas.com. (2018). Diakses dari: https://tekno.kompas.com/read /2018/02/ 22/164531 77 /berapa-jumlah-pengguna-internet-indonesia. diakses 25 Juli 2018, Pkl. 15.25.
Puspito, W., D. Implementasi Literasi Digital dalam Gerakan Literasi Sekolah. Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Semarang. (Konferensi Bahasa dan Sastra II). International Conference On Language, Literature, And Teaching. ISSN 2598-0610, E-ISSN 2598-0629.
Sabri, A. (2005). Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching. Ciputat: Quantum Teaching.
Supriadie, D. & Darmawan, D. (2012). Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Unesco. (2003). The Prague Declaration. “Towards an Information Literate Society.â€
University of Guelph (September 2006). dalam https://id.wikipedia.org/wiki/Media_ Analog_dan_ Digital
Wahidin, U. (2015). Interaksi Komunikasi Berbasis Media Pembelajaran dalam Proses Belajar-Mengajar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 4(07). 806-824.
Wahidin, U. (2017). LITERASI KEBERAGAMAAN ANAK KELUARGA MARJINAL BINAAN KOMUNITAS DI KOTA BOGOR. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 14.
Wahidin, U. & Syaefuddin, A. (2018). Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(01). 47-66.
Wheeler, S. (2012). Digital Literacies for Engagement in Emerging Online Cultures. Plymouth University United Kingdom. eLC RESEARCH PAPER SERIES. ISSUE 5· Communication & Learning in the Digital Age | ISSN 2013-7966. eLC Research Paper Series, 5, 14-25.
Wiedarti, P., dkk. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wright, B. (2015). https://www.slideshare.net/webpercent/top-10-benefits-of-digital-literacy, diunduh: 29 Juli 2018, pkl. 10.30.
https://ms.wikipedia.org/wiki/Media_elektronik, Selasa, 24 Juli 2018, Pkl. 13.04.
https://id.wikipedia.org/wiki/Media_Analog_dan_Digital, 26 Juli 2018, Pkl. 17.10., diunduh: 26 Juli 2018, Pkl. 17.10.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).