Islamic Education Based on The Nature of Personality and The Potential of The Human Soul
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2435Keywords:
Human Nature, Islamic Education, Soul Potential.Abstract
References
Abidin, Z. (2008). “Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi (1921-1986) tentang Islamisasi Sains dan Pengaruhnya Terhadap Pengembangan Dasar-dasar Filosofis Pendidikan Islamâ€, Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/24061.
Agustian, A.G. (2001). Emotional Spiritual Quotient. Jakarta: Arga Publishing.
Ahyat, N. (2017). “Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.†EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam 4 (1): 24–31. https://doi.org/10.30957/edusiana.v4i1.5.
Al-Bukhariy, Muhammad bin Ismail. (2015). Shahih Al-Bukhari. Riiyadh.
Al-Ghazali, A.H. (2005). Ihya’ Ulumuddin. Beirut: Darul Ibni Hazam.
Al-Nadwi, A.H. (1977). Abu Hasan Al-Nadwi. Beirut: Muassisah al-Risalah.
Alpian, Y., Anggraeni, S.W., Wiharti, U., & Soleha, N.M. (2019). “Pentingnya Pendidikan Bagi Manusiaâ€, Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72. http://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/JurnalBuanaPengabdian/article/view/581.
Anam, S. (2017). “Tinjauan Filosofis tentang Pendidikan Analisa Terhadap Pendidik dalam Pendidikan Islamâ€, Miyah: Jurnal Studi Islam, 12(1), 1-18. http://ejournal.inkafa.ac.id/index.php/miyah/article/view/26.
Aprilianto, A., & Arif, M. (2019). “Pendidikan Islam dan Tantangan Multikultural: Tinjauan Filosofisâ€, Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 279-289. https://e-journal.ikhac.ac.id/index.php/NAZHRUNA/article/view/339.
Arifin, M. (1996). Ilmu Pendidikan Islam; Suatu Tinjauan Teori dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara.
Assingkily, M.S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Az-Zuhaili, W. (2009). Tafsir Al-Munir. Damaskus: Darul Fikri.
Bustam, B.M.R. (2021). “Filosofi Pendidikan KH Ahmad Dahlan dan Implikasinya pada Epistemologi Pendidikan Islam Kontemporerâ€, Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 262-281. https://journal.uir.ac.id/index.php/althariqah/article/view/6119.
Daradjat, Z. (1970). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang.
Farid, A. (2017). Tazkiyyatun Nafs. Jakarta: Ummul Qura.
Furqon, F. (2021). “Peran Manusia di Bumi Sebagai Khalifah Dalam Perubahan Sosialâ€, An-Naba, 4(1): 1–13. https://doi.org/10.51614/annaba.v4i1.66.
Ginanjar, M.H. (2013). “Urgensi Lingkungan Pendidikan Sebagai Mediasi Pembentukan Karakter Peserta Didik.†Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 1(02): 376–396. https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/37.
Hamka, H. (2017). Akhlakul Karimah. Jakarta: Gema Insani Press.
Ibrahim, R. (2015). “Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islamâ€, Addin, 7(1). http://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Addin/article/view/573.
Idris, M. (2014). “Konsep Pendidikan Humanis dalam Pengembangan Pendidikan Islamâ€, Miqot: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 38(1). https://www.academia.edu/download/51868339/10.pdf.
Ilyasin, M. (2016). “Epistemologi Pendidikan Islam Monokotomik: Menakar Manajemen Pendidikan Paripurna Berbasis Rasionalistik Wahyuistikâ€, At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 3(1). https://www.ejournal.unuja.ac.id/index.php/at-turas/article/view/183.
Ilyasir, F. (2017). “Pengembangan Pendidikan Islam Integratif di Indonesia: Kajian Filosofis dan Metode Implementasi†LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 36-47. https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/LITERASI/article/view/440.
Ismail, S. (2013). “Tinjauan Filosofis Pengembangan Fitrah Manusia dalam Pendidikan Islamâ€, At-Ta’dib, 8(2). http://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/view/510.
Jalaluddin, J. (2012). Psikologi Agama. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Karzon, A.A. (2016). Tazkiyatun Nafs. Jakarta: AK Barmedia.
Kerwanto, K. (2015). “Manusia dan Kesempurnaannya (Telaah Psikologi Transendental MullÄ ShadrÄ)â€, Kanz Philosophia : A Journal for Islamic Philosophy and Mysticism, 5(2): 133. https://doi.org/10.20871/kpjipm.v5i2.136.
Langgulung, H. (2008). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Husna Baru.
Marimba, A.D. (1989). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’arif.
Maya, R. (2018). “Implikasi Relasi Eksploratif (Alaqah Al-Taskhir) dalam Pendidikan Islam: Telaah Filosofis atas Pemikiran Majid Irsan Al-Kilaniâ€, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(02), 245-264. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/285.
Miswari, M. (2015). “Teori Gradasi Wujud Mulla Sadra Sebagai Sistem Reintegrasi Ilmu†Jurnal Ikhtibar, 2(2), 83-105.
Mubarok, M.K., & Darmono, A. (2020). “Konstruksi Filosofi Pendidikan Islam Multikultural Nasionalâ€, Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 14(1), 56-64. http://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/399.
Nabila, N. (2021). “Tujuan Pendidikan Islamâ€, Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 867-875. https://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/view/170.
Nasution, A.G.J. (2017). “Pembelajaran Edutaiment: Tinjauan Filosofis Pendidikan Islamâ€, Ihya al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 3(2). http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/1324.
Nasution, I.F.A. (2017). “Humanisasi Pendidikan Islam Melalui Antropologi Transendental Hamzah Fansûrî.†Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 12(1). https://doi.org/10.21043/edukasia.v12i1.2310.
Pasiska, P. (2019). “Epistemologi Metode Pendidikan Islam Ibnu Khaldun†El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 17(02), 127-149. https://jurnal.staibsllg.ac.id/index.php/el-ghiroh/article/view/104.
Pramitha, D. (2017). “Urgensi Perumusan Visi, Misi, dan Nilai-nilai pada Lembaga Pendidikan Islamâ€, Tarbawi: Jurnal Studi Pendidikan Islami, 1(1), 45-52. http://repository.uin-malang.ac.id/6963/.
Putra, A.T.A. (2016). “Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibnu Sina dan Implikasinya pada Pendidikan Islam Kontemporerâ€, LITERASI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 191-201. https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/LITERASI/article/view/200.
Rachman, L. (2018). “Konsensus Pendidikan Islam di Nusantara (Studi Integrasi IMTAQ dan IPTEK dalam Pendidikan Islam)â€, Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 205-215. http://ejournal.iaidalwa.ac.id/index.php/jpi/article/view/108.
Rahmatiah, S. (2017). “Pemikiran tentang Jiwa (al-Nafs) dalam Filsafat Islamâ€, Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 11(2). https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/sls/article/view/4538.
Rianie, N. (2015). “Pendekatan dan Metode Pendidikan Islam (Sebuah Perbandingan dalam Konsep Teori Pendidikan Islam dan Barat)â€, Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2). http://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/moe/article/view/350.
Rizal, A.S. (2014). “Filsafat Pendidikan Islam Sebagai Landasan Membangun Sistem Pendidikan Islamiâ€, Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 12(1), 1-18. http://jurnal.upi.edu/file/01_-_Landasan_Filosofis_Pendidikan_Islam_-_Rizal.pdf.
Saiyidain, K.G. (1981). Percian Filsafat Iqbal Mengenai Pendidikan. Bandung: CV Diponogero.
Subhan, F. (2013). “Konsep Pendidikan Islam Masa Kiniâ€, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 353-373. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/19.
Tabrani, Z.A. (2013). “Modernisasi Pengembangan Pendidikan Islam (Suatu Telaah Epistemologi Pendidikan)â€, Serambi Tarbawi, 1(1). http://ojs.serambimekkah.ac.id/tarbawi/article/view/1200.
Tamam, A.M. (2017). Islamic World View Paradigma Intelektual Muslim. Jakarta: Spirit Media Press.
Tholkhah, I., & Barizi, A. (2004). “Membuka Jendela Pendidikan: Mengurai Akar Tradisi dan Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam/Imam Tholkhahâ€. http://senayan.iain-palangkaraya.ac.id/index.php?p=show_detail&id=4210.
Walidin, W. (2003). Konstelasi Pemikiran Pedagogik Ibnu Khaldun: Perspektif Pendidikan Modern. Lhokseumawe: Nadiya Foundation.
Winarti, E. (2018). “Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikanâ€, Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(1), 1-26. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3434.
Zain, S.A. (1991). Ilmu Al-Nafs: Ma’rifah Al-Nafs Al-Insaniyah Fi Al-Kitab Wa Al-Sunnah. Beirut: Darul Kitab al-Lubnaniy.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).