Educational Governance And Management In Man Binjai

Authors

  • San Putra Institut Syekh Abdul Halim Hasan Binjai, Indonesia
  • Arif Rahman Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Maslina Siagian Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Jamal Thahir Karo Karo Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.5509

Keywords:

governance, schools, management, education

Abstract

Many schools use School Based Management to manage and administer the education system. One that uses this is MAN Binjai. This management is carried out as a form of educational focus in schools in order to manage school needs in accordance with the environmental conditions of each school. MAN Binjai implements School Based Management in the management or operations of its schools. This research is a type of qualitative research using the case study method using observation, interview and documentary data collection techniques. The research was carried out using data validity tests which include reliability tests, transferability tests, durability tests and confirmatory tests. The research results show that the implementation of school management takes place through the application of school management principles. The principle of independence arises in giving schools the right to organize and manage the economy independently or without other parties. The principle of partnership occurs when a school collaborates with various parties to get support for its programs. The principle of participation is proven by the active participation of stakeholders in the decision-making and policy-making process. Based on the research results obtained, MAN Binjai implements School Based Management by applying 3 principles, namely the principle of independence, the principle of cooperation and the principle of parental participation.

References

Asmono, Nasor, M., Pujianti, E. (2022). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Mts. Al Muhajirin Karang Maritim Kec. Panjang Kota Bandarlampung tahun Ajaran 2021/2022 Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan 01(01), 565-579.

Bustomi. (2011). RETHINKING: Madrasah Aliyah Program Khusus. Madania XV(1), 45-60.

Huda, K. (2016). Problematika Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam Dinamika Penelitian, 16(2), 309-336

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2021). Pedoman Pendampingan Tata Kelola Sekolah Berbasis MBS. Jakarta: Direktorat Sekolah Menengah Pertama.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage Publications.

Mukhtar. (2015). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Smp Negeri Di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 3(3) 103 – 117.

Nurcahyo, R. J., (2015). Keterkaitan Visi, Misi Dan Values Terhadap Kinerja Karyawan Perusahaan Kulit “Dwi Jaya†.Jurnal Khasanah Ilmu, 6(2), 87-94

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2007 Tentang Standar Pengelolaan Pendidikan Oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. https://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/perm endiknas_19_07.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 Tentang StandarKepala Sekolah/Madrasah. http://repositori.kemdikbud.go.id/ 4794/1/Permen_13_Th-2007.

Pratiwi, S. N. (2016). Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah Jurnal EduTech, 2(1), 86-96

Pritama, D. (2015). Studi Tentang Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sd Negeri 1 Pengasih. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(IV), 1-12.

Rahman, D., Akbar, A. R. (2021). Problematika Yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama: Journal Of Management Education,1(1), 76-89.

Reza, N. K. (2020). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Negeri Sidareja 01 Kabupaten Cilacap. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar.

Risamasu, J. H. (2017). Implementasi Dimensi Kepemimpinan Kepala Sekolah di SMA Negeri 1 OBAA Kabupaten Mappi. MAPENDIK-Magister Manajemen Pendidikan Uncen, 04(01), 137–151.

Sagala, S. (2013). Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Pembuka Ruang Kreativitas, Inovasi dan Pemberdayaan Potensi Sekolah Dalam Sistem Otonomi Sekolah. Bandung: Alfabeta.

Suawa, P. J., Pioh, N. R., Waworundeng, W. (2021). Manajemen Pengelolaan Dana Revitalisasi Danau Tondano Oleh Pemerintah Kabupaten Minahasa (Studi Kasus Di Balai Wilayah Sungai Sulawesi). Jurnal Governance, 1(2), 1-10.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Talia, M., Khodijah, N., Suryana, E. (2022). Sistem Pendidikan Islam di Indonesia. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 9(1), 54-72

Trihantoyo, S. (2015). Manajemen Sekolah Berbasis Akuntabilitas Kinerja. Widyagogik, 90–102.

Usman, H. (2013). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

29-08-2023

Citation Check