SPIRIT LITERASI PERSPEKTIF AL-MUQADDAM: Analisis Model Berliterasi Muhammad ibn Ismâ’îl Al-Muqaddam
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.705Keywords:
Muhammad ibn Ismâ’îl Al-Muqaddam, literasi, pemikiran, spiritAbstract
References
Fatoni, U. dan Tedi, E. (2017). Dakwah Literasi Ustadz Giovani Van Rega: Analisis Imbauan Pesan Dakwah. Jurnal Komunikasi Islam, 07(02).
Mulyono, H. dan Halim. N. (2015). Literasi Informasi dan Kritis: Urgensi, Perspektif Islam, dan Integrasi dalam Kurikulum Pendidikan. Jurnal Tarbiyah, 22(2).
Rosadi. K. Imron. (2018). Literasi Pendidikan Agama Islam (Kebijakan dan Penerapan) di SMA Kota Jambi. Jurnal An-Nahdhah, 12(2).
Sarbini, M. dan Maya, R. (2019). Gagasan Pendidikan Anti Jahiliyah dan Implementasinya. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 08(01).
Setyaningsih, R. (2019). Model Penguatan E-Dakwah di Era Disruptif melalui Standar Literasi Media Islam Daringâ€. Tsaqafah, 15(1) 74-76. doi: http://dx.doi.org/10.21111/tsaqafah.v15i1.2947.
Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(1).
Referensi dari Buku
Abidin, Y. (2018). Pembelajaran Multiliterasi: Sebuah Jawaban atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Bandung: PT Refika Aditama.
Abidin, Y., Mulyati, T., dan Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Al-’Affânî, S. ibn Husain. (1997). Shalâh Al-Ummah fî ’Uluww Al-Himmah. Beirut: Mu‘assasah Al-Risâlah.
Al-Hamad, M. bin Ibrahim. (2014). Mental Juara: 50 Faktor Pendukung Mentalitas Muslim Juara. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’i.
Al-’Imrân, ’A. ibn Muhammad. (1422 H.). Al-Musyawwiq ilâ Al-Qirâ‘ah wa Thalab Al-’Ilm. Mekkah: Dâr ’Âlam Al-Fawâ‘id.
Al-Muqaddam, M. ibn Ismâ’îl. (t.t.). ’Uluww Al-Himmah. Kairo: Dâr Ibn Al-Jauzi.
Al-Muqaddam, M. ibn Ismâ’îl. (2002). Huwiyyatunâ wa Al-Hâwiyah. Kairo: Dâr Al-Shafwah.
Al-Muqaddam, M. ibn Ismâ’îl. (2003). Hurmah Ahl Al-’Ilm. Alexandria: Dâr Al-’Aqîdah.
Al-Na’âl, M. Fauzî. (2003). Mausû’ah Al-Alfâzh Al-Qur‘âniyyah. Aleppo: Maktabah Dâr Al-Turâts dan Al-Yamâmah Damaskus.
Al-Sadhân, ’A. Al-’Azîz ibn Muhammad ibn ’Abd Allah. (2004). Ma’âlim fî Tharîq Thalab Al-’Ilm. Kairo: Dâr Al-Haitsam.
Al-Sirjânî, R. (2007). Al-’Ilm wa Binâ‘ Al-Umam: Dirâsah Ta‘shîliyyah li Daur Al-’Ilm fî Binâ‘ Al-Daulah. Kairo: Mu‘assasah Iqra‘.
Al-Sirjânî, R. (2016). Sumbangan Peradaban Islam pada Dunia. Jakarta Timur: Pustaka Al-Kautsar.
Al-Zahrânî, M. ibn Mathr. (2005). Min Hady Al-Salaf fi Thalab Al-’Ilm. Riyadh: Dâr Thayyibah.
Andhara, B. Andre, Umaro, F. Ratna, dan Lubis, C. Haris Tua. (2018). Knowledge Management: Strategi Mengelola Pengetahuan agar Unggul di Era Disrupsi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Bahraen, R. (2018). Manajemen Waktu Belajar Agama: Bagi Pelajar, Mahasiswa, dan Pekerja. Yogyakarta: Muslimafiyah Publishing.
Fattah, A. (2019). Karena Ilmu Mereka Rela Membujang: Semangat Membara Para Ulama dalam Menggeluti Ilmu. Sukoharjo: Zamzam.
Fattah, A. (2019). Kisah-Kisah Kesabaran Para Ulama: Menelusuri Pahit-Getirnya Perjalanan Manusia Shalih dalam Mencari Ilmu. Sukoharjo: Zamzam.
Fattah, A. (2019). Manajemen Waktu Para Ulama: Potret Gemilang Keberhasilan Manusia Shalih Mengatur Waktu dalam Hidupnya. Sukoharjo: Zamzam.
Iriantara, Y. (2017). Literasi Media: Apa, Mengapa, Bagaimana. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Kurniawan, H. (2018). Literasi dalam Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Gava Media.
Grafura, L. dan Wijayanti, A. (2019). Spirit Pedagogi di Era Disrupsi. Yogyakarta: Laksana.
Romdhoni, A. (2013). Al-Qur’an dan Literasi: Sejarah Rancang Bangun Ilmu-ilmu Keislaman. Jakarta: Literatur Nusantara.
Syamsuddin, A. Maimun. (2012). Integrasi Multidimensi Agama & Sains: Analisis Sains Islam Al-Attas dan Mehdi Golshani. Yogyakarta: IRCiSoD.
Toharudin, U., Hendrawati, S., dan Rustaman, A. (2011). Membangun Literasi Sains Peserta Didik. Bandung: Humaniora.
Wiyani, N.A. (2019). Pengembangan Profesi Kejurian pada Era Revolusi A.O. Yogyakarta: Gava Media.
Referensi dari Internet
almukaddem.com/home.
ar.wikipedia.org/wiki/Ù…Øمد_إسماعيل_المقدم.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).