The Impact of Distributed Leadership on Teacher’s Job Satisfaction
Keywords:
Distributed Leadership, Job Satisfaction, TeacherAbstract
References
Abdurrahman, A., Surianto, S., Marsuki, M., Ainul Fatah, M. A., Arifin, S., Ansyah, N., & Sa’dullah, M. L. (2022). PKM Pelatihan Kepemimpinan Dasar untuk Membentuk Jiwa Kepemimpinan yang Responsif dan Inovatif pada Siswa Kelas Akhir di Sekolah Menengah Atas (SMA) Nurul Jadid Paiton Probolinggo. GUYUB: Journal of Community Engagement, 3(3), 340–353. https://doi.org/10.33650/guyub.v3i3.4729
Alifatuzzahro. (2021). Tantangan Pendidikan Usia Dini di Wilayah Desa: Studi Kasus di Desa Kedongdong, Kecamatan Susukan, Kabupaten Cirebon. Creative Research Journal, 7(01), 31. https://doi.org/10.34147/crj.v7i01.293
Andini, R. D. (2021). Strategi Pemimpin dalam Digital Leadership di Era Disrupsi Digital. AL-IRSYAD, 11(1), 58. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v11i1.9333
Basirun, B., & Turimah, T. (2022). Konsep Kepemimpinan Transformasional. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 34–41. https://doi.org/10.58561/mindset.v1i1.28
Bhoki, H. (2023). Pengaruh Gaji dan Kepuasan Kerja Terhadap Produktivitas Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Lewolema. Jurnal Reinha, 14(1), 48–59. https://doi.org/10.56358/ejr.v14i1.225
Candrasari, G. K. (2017, March 3). Pengaruh Kepemimpinan, Kompensasi, Motivasi, Budaya Organisasi, dan Latar Belakang Pendidikan Terhadap Kinerja Karyawan BPRS Bangun Drajat Wargaskripsi. https://www.semanticscholar.org/paper/PENGARUH-KEPEMIMPINAN%2C-KOMPENSASI%2C-MOTIVASI%2C-BUDAYA-Candrasari/162d2ffa137a09de9fddb6c6e37d8bfb1297023c
Dimyati, M. (2022). Metode Penelitian untuk Semua Generasi. Universitas Indonesia Publishing.
Faizah, K. (2021). Spiritualitas dan Landasan Spiritual (Modern and Islamic Values); Definisi dan Relasinya Dengan Kepemimpinan Pendidikan. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 19(1), 068. https://doi.org/10.29062/arrisalah.v19i1.571
H Bay, I., & W. Dj. Pomalato, S. (2021). Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah di SMA Negeri 1 Lemito. Berajah Journal, 2(1), 104–110. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.60
Harefa, W., Pane, S. G., Fachrudin, K. A., & Sitanggang, G. (2021). Pengaruh Komitmen Profesi, Kepuasan Kerja, dan Fasilitas Kerja Terhadap Kinerja Guru di Era New Normal di SMK Negeri 1 Gunungsitoli. Dinamika Governance : Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 11(2). https://doi.org/10.33005/jdg.v11i2.2721
Harjaya, S., & Idawati, L. (2022). Professional Learning Community (PLC) sebagai Strategi Kepemimpinan dalam Membentuk Budaya Kolaborasi Sekolah di TK Eksperimental Mangunan Yogyakarta. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 3179–3193. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.821
Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dan Kepuasan Kerja dalam Kalangan Guru Sekolah Rendah Pedalaman. (2022). Jurnal Dunia Pendidikan. https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.3.4.30
Iku, D., Sia Niha, S., & A. Manafe, H. (2022). Pengaruh Manajerial Kepala Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Melalui Disiplin Kerja sebagai Variabel Mediasi terhadap Kinerja Guru (Suatu Kajian Studi Literatur Manajemen Pendidikan). Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 4(1), 35–48. https://doi.org/10.38035/jmpis.v4i1.1371
Kamijan, Y. (2021). Faktor Internal dan Faktor Eksternalterhadap Kinerja Guru di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(5), 630–638. https://doi.org/10.31933/jemsi.v2i5.589
Kinanti, P., & Wicaksono, D. (2021). Strategi Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal di Sekolah. Instruksional, 3(1), 18. https://doi.org/10.24853/instruksional.3.1.18-22
Mahdiya, A., Nurwachidah, U., & Hanist, M. (2021). Konsep Kepemimpinan Pendidikan Islam: Definisi, Fungsi, dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1146–1156. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i7.222
Mahmud, M. E. (2021). Strategi Pengoptimalan Suasana Religius di Sekolah: Studi Kasus SMP Plus Melati Samarinda. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 3(2), 229–240. https://doi.org/10.21093/sajie.v3i2.3566
Marzuki, M. (2022). Pengaruh Iklim Organisasi Sekolah, Konflik dan Beban Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Guru SD, SMP Dan SMA Negeri Di Kecamatan Peulimbang Kabupaten Bireuen. Jurnal Kebangsaan, 11(21), 42–48. https://doi.org/10.55178/jkb.v11i21.179
Maula, N. (2020). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Menghadapi Permasalahan di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Khazanah Intelektual, 3(2), 477–488. https://doi.org/10.37250/newkiki.v3i2.49
Melisa Anggraini, Frida Sari Samosir, & Wajihan Nihaya. (2022). Pelatihan Kepemimpinan Bagi Kepala Sekolah (Melalui Kajian Teori-teori Kepemimpinan yang Sesuai Diterapkan untuk Sekolah). Abdi Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10–17. https://doi.org/10.61253/abdicendekia.v1i1.30
Mulyani, M., & Ratnapuri, C. I. (2018). Nilai-nilai Kepemimpinan Sunda: Definisi dan Model Konseptual. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 5(3), 327–345. https://doi.org/10.31843/jmbi.v5i3.171
Nazpi, N. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Sekolah di SMP Islam Terpadu Amanah. Jurnal Pendidikan Guru, 4(1). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v4i1.441
Nurhayati, N., Lubis, L. S. P., Kusyani, D., & Arianto, A. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Karakter Murid. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2), 116–122. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v8i2.377
Pratama, A. Y., Ismiasih, Suswatiningsih, T. E., & Dinarti, S. I. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan di Pusat Penelitian Kelapa Sawit Unit Marihat Sumatera Utara. Agrifitia: Journal of Agribusiness Plantation, 2(1), 22–33. https://doi.org/10.55180/aft.v2i1.196
Pratiwi, D. O., Askafi, E., & Baehaki, I. (2020). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Plus Rahmat Kediri. Value : Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 15(2), 124–131. https://doi.org/10.32534/jv.v15i2.1251
Rahmat, R., & Wahyudin, D. (2021). Penguatan Peran Kepemimpinan Kurikulum (Curriculum Leadership) Wakil Kepala Sekolah dalam Mengimplementasikan Kepemimpinan Pembelajaran (Instructional Leadership). Inovasi Kurikulum, 18(1), 10–17. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.36013
Roni Harsoyo. (2022). Teori Kepemimpinan Transformasional Bernard M. Bass dan Aplikasinya Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(2), 247–262. https://doi.org/10.21154/sajiem.v3i2.112
Solihin, E., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Dampak Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Kepuasan Pekerjaan Guru dan Motivasi Kerja. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 279. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.34420
STKIP Babaunnajah, & Robiatun Muharomah, D. (2021). Pengaruh Budaya Sekolah Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru. Metakognisi : Jurnal Kajian Pendidikan, 3(1), 22–26. https://doi.org/10.57121/meta.v3i1.5
Sugihartini, N. M., Gede Agung, A. A., & Rihendra Dantes, K. (2018). Kontribusi Implementasi Menejemen Sekolah Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tri Hita Karana, Kepemimpinan Pelayan Kepala Sekolah dan Kepuasan Kerja Terhadap Komitmen Organisasional Guru di SMP Negeri Kota Singaraja Buleleng. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 9(2), 111–120. https://doi.org/10.23887/japi.v9i2.2776
Sulistyowati, R. (2018, November 1). Studi Eksploratori Faktor-Faktor Kepuasan Kerja Guru Madrasah Aliyah di Kota Malang. https://www.semanticscholar.org/paper/STUDI-EKSPLORATORI-FAKTOR-FAKTOR-KEPUASAN-KERJA-DI-Sulistyowati/56d8e6481e9843201eb04ed43b6e797b464bfc05
Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7317–7326. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3485
Triningsih, E. (2023). Strategi Mentoring dan Simulasi untuk Peningkatan Mutu Sekolah Binaan di Kota Yogyakarta. Jurnal Edu Talenta, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.56129/jet.v2i1.20
Utami, A. B., Wibowo, E., & Utami, S. S. (2017). Pengaruh Perubahan Organisasi Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 17, 205–216.
Wahyuni, E. (2019). Hubungan Antara Kepemimpinan Transfomasional Kepala Sekolah dan Kecerdasan Emosional Dengan Kepuasan Kerja Guru. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 211. https://doi.org/10.32832/tawazun.v11i2.1530
Ytu, M. Y., Awe, E. Y., & Lawe, Y. U. (2022). Hubungan Antara Kepemimpinan Kepala Sekolahdengan Kepuasan Kerja Guru Se-Gugus L Kecamatan Inerie Kabupaten Ngada. Jurnal Citra Pendidikan, 2(2), 331–339. https://doi.org/10.38048/jcp.v2i2.637
Yulianingsih, A. N., & Ardi, A. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformational dan Budaya Organisasi terhadap Kinerja Guru dengan Mediasi Kepuasan Kerja di SD Strada Cabang Jakarta Pusat-Barat-Selatan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 3903–3911. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.967
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).