Development of Local Wisdom-Based Science Learning E-Book Modules for Madrasah Aliyah Students
Keywords:
Development, Digital-Based Module, Local Wisdom, ScienceAbstract
References
Aisyah, S., Subiantoro, B., & Yunus, P. P. (2018). Perancangan Modul Pembelajaran Seni Lukis Bahan Pewarna Alam Mata Pelajaran Seni Lukis Pada Siswa Kelas X.I Di Sman 2 Enrekang. Jurnal Imajinasi, 2(2), 35. https://doi.org/10.26858/i.v2i2.9551
Aquarel, S. L. (2017). Perancangan Modul Seni Lukis Aquarel Untuk Peserta Didik Kelas Ix Smp Negeri 1 Borobudurtahun Pelajaran 2016 / 2017 Design Of Aquarel Paint Art Module For Ninth Grade Students At Smp Negeri 1 Borobudur In The Academic Year Of 2016 / 2017 Oleh : Zunita Ang. 4, 490–500.
Charina Wadah, S., Miriam, S., Dewantara, D., & Suyidno, S. (2022). The Feasibility of E-Modules Based on Flipbook Pdf Professional to Improve Student Learning Outcomes on Work and Energy Material. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 83. https://doi.org/10.31258/jgs.10.2.83-88
Daerah, L., & Pada, N. (2018). Keywords modules, learning science, local wisdom of Ngawi area. 1(Snpd), 888–895.
Handayani, R. (2018). Dinamika Kultural Tabot Bengkulu. Buletin Al-Turas, 19(2), 241–254. https://doi.org/10.15408/bat.v19i2.3718
Hanif, A. (2021). Modul Pembelajaran Digital Pemasaran Daring Dengan Penghitung Harga Jual Berbasis Android. Profitabilitas, 1(1), 38–45. https://doi.org/10.31294/profitabilitas.v1i1.444
Hendroanto, A., & Fitriyani, H. (2019). Pengembangan alat pembelajaran GeoKlik untuk pembelajaran geometri. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 102–111. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.22063
Irmawati, I., Baktiar, M., & Hutapea, B. (2023). Pemanfaatan E-Modul Bahan Ajar Berbasis Aplikasi Canva pada Prodi Pendidikan Matematika dalam Proses Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 145–152. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.2738
Karyadi, B., Ruyani, A., Susanta, A., & Dasir, S. (2016). Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal Pada Sekolah Menengah Pertama Di Wilayah Bengkulu Selatan ((Pemanfaatan Ikan Mungkus (Sicyopterus cynocephalus) sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sains di SMPN 20 Bengkulu Selatan)). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, 231–238.
Khusniati, M. (n.d.). Model Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan. 3(1), 67–74.
Kurniawan, A., & Badiah, L. I. (2022). Pengembangan Media Modul Digital Interaktif Pembelajaran Braille Berbasis Inklusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 5(1), 006–012. https://doi.org/10.26740/inklusi.v5n1.p006-012
Lawhon, D. (1976). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1), 75. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2
Mahardika, A. I., Saputra, N. A. B., Muda, A. A. A., Riduan, A., Lazuardi, N. S., & Nurmalinda. (2022). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Digital E-book Menggunakan Flipbook PDF Professional bagi Guru di Kota Banjarmasin. Kawanad : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 124–134. https://doi.org/10.56347/kjpkm.v1i2.59
Mahendri, R. P., Amanda, M., & Latifah, U. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Flipbook sebagai Media Pembelajaran Distance Learning. J-HyTEL: Journal of Hypermedia & Technology-Enhanced Learning, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.58536/j-hytel.v1i1.18
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589
Ngizzah, H. K., Jati, S. S. P., & Ayundasari, L. (2023). Pengembangan media pembelajaran e-flipbook berbasis flip PDF professional materi penjajahan bangsa Eropa ke Indonesia untuk siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Klirong, Kabupaten Kebumen. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 3(3), 240–252. https://doi.org/10.17977/um063v3i3p240-252
Nugroho, E. S. B., Prayitno, B. A., & Maridi, M. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Relating, Experiencing, Applying, Cooperating Dan Transferring (React) Pada Materi Jamur Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Sma. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(1), 61. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v7i1.19788
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727
Prasetyo, Z. K. (2013). Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika. September, 1–14.
Purwati, L. M. (2021). Media Pembelajaran Digital Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Masa Pandemi Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(2), 152–158. https://doi.org/10.36379/autentik.v5i2.133
Putri, A., & Reinita, R. (2022). Pengembangan Media Video Powtoon Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning (Pbl) Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.52060/mp.v7i1.692
Rahmatsyah, S. W., & Dwiningsih, K. (2021). Development of Interactive E-Module on The Periodic System Materials as an Online Learning Media. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(2), 255. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7i2.582
Rahmawati, T. A., Supardi, Z. A. I., & Hariyono, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video dengan Model POE (Predict Observe Explain) untuk Melatihkan Keterampilan Proses IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1232–1242. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2267
Rimapradesi, Y., & Jatmika, S. (2021). Tabut: Ekspresi Kebudayaan Imigran Muslim India (Benggala) di Bengkulu. Sosial Budaya, 18(1), 28. https://doi.org/10.24014/sb.v18i1.12124
Salleh, M. S. (2014). Recent Trends in Islamic Revivalism in Malaysia. Studia Islamika, 6(2). https://doi.org/10.15408/sdi.v6i2.730
Silfi Melindawati, & Adriantoni. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Tematik Terpadu Dengan Model Kooperatif Tipe Think Pair and Share (Tps) Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1471–1485. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3082
Sofyan, M., & Pradipta, T. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Autoplay Media Studio 8 pada Materi Turunan Fungsi Aljabar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 2065–2076. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.743
Styowati, E., & Utami, F. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Sains Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2472–2482. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1970
Suradi, A., Tabata, M. C., & Surahman, B. (2020). The History And Values of Tolerance In Tabot Traditional Ceremonies In Bengkulu Society. Paramita: Historical Studies Journal, 30(2), 170–179. https://doi.org/10.15294/paramita.v30i2.21403
Suryani, S., & Saparuddin. (2022). Efektivitas Penggunaan E-Modul Dalam Meningkatkan Kemampuan Collaborative Peserta Didik Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas 10 Sman 9 Makassar. Jurnal Biogenerasi, 7(1), 91–98. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v7i1.1645
Tresnawati, N. (2018). Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Peningkatan Konservasi Lingkungan pada Mahasiswa PGSD di Batik Tulis Ciwaringin Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 69. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i1.2603
Wulandari, K., Wulandari, A., & Sholihah, F. N. (2023). Sosialisasi Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif E-Modul Berbasis Flippbook di SDN Pesantren Tembelang Jombang. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 32–35. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i1.3543
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).