THE URGENCY OF ISLAMIC EDUCATION FOR MENTAL HEALTH AT THE FACULTY OF ISLAMIC STUDIES, ISLAMIC UNIVERSITY 45 BEKASI
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v13i02.6310Keywords:
Education, Islam, Islamic Education, Mental HealthAbstract
This study examines the importance of Islamic religious education on students' mental health at Universitas Islam 45 Bekasi, focusing on integrating faith values and worship practices into the education system. It aims to investigate how Islamic religious education impacts students' mental well-being, stress resilience, and personal development. Using qualitative methods, including surveys and interviews, the study shows that Islamic religious education significantly contributes to students' mental health by providing spiritual support, fostering community, and enhancing personal growth. The results indicate that daily worship practices and incorporating Islamic teachings into the curriculum positively affect students' mental health, promoting calmness and stress management. The conclusion emphasizes the crucial role of Islamic religious education in supporting students' mental well-being, suggesting the need for its integration into higher education systems to foster a holistic development approach.
References
Afham, Muhammad Fatihul. 2020. “Prinsip Pendidikan Agama Islam Dalam Mewujudkan Kesehatan Mental Dan Good Government.” Jurnal Indo-Islamika 8 (1): 38–50. https://doi.org/10.15408/idi.v8i1.17539.
Afham, Muhammadi Fatihul. 2019. Urgensi Pendidikan Agama Islam Dalam Mewujudkan Kesehatan Mental Menurut Zakiah Daradjat. Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Afida, Diana, Dhevin, Merdeka, Dan Pendidikan, Kritis Paulo, Merdeka Belajar, D A N Pendidikan, Kritis Paulo, Friere Dalam, Eka Diana, and Dhevin M Q Agus Puspita. 2021. “Merdeka Belajar Dan Pendidikan Kritis Paulo Friere Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Falasifa 12 (September): 45–61.
AKHMAD SHUNHAJI. 2019. “Agama Dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnalptiq.Com 1 (1): 1–21.
Aladdin, Hisyam Muhammad Fiqyh. 2019. “Peran Materi Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dalam Membentuk Karakter Kebangsaan.” Jurnal: Penelitian Medan Agama 10 (2): 153.
Alfiani, Dwi Anita. 2011. “Keberagamaan Dalam Kesehatan Mental Sebagai Psikoterapi ( Studi Analisis Pemikiran Prof. Dr. Hj. Zakiyah Daradjat),” 182.
Andini, Mutiara, Djumi Aprilia, and Primalita Putri Distina. 2021. “Kontribusi Psikoterapi Islam Bagi Kesehatan Mental.” Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity 3 (2): 165–87. https://doi.org/10.32923/psc.v3i2.2093.
Anwar, Shabri Shaleh. 2014. “Tanggung Jawab Pendidikan Dalam Perspektif Psikologi Agama.” Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi 1 (2): 11–21.
Ariadi, P. (2019). “Kesehatan Mental Dalam Perspektif Islam.” Syifa’ MEDIKA: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan 3 (2): 118. https://doi.org/10.32502/sm.v3i2.1433.
Arifin, Zaenal, Masykur H Mansyur, Jaenal Abidin, and Umar Mukhtar. 2022. “Pendidikan Dan Kesehatan Mental Bagi Remaja Dalam Persfektip Islam.” ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat 5 (2): 188–94. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v5i2.1918.
Arifudin, Opan. 2023. “Analisis Teori Taksonomi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Al-Amar (JAA) 4 (1): 13–22.
Armedyatama, F. (2021). “Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” An-Nuha 1 (1): 11–18. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i1.12.
Azhari, Muhamad Azhan. 2021. “Dukungan Sosial Bagi Penderita Disfungsional Untuk Penguatan Kesehatan Mental: Studi Syarah Hadis Dengan Pendekatan Psikologi Islam.” Jurnal Riset Agama 1 (2): 308–22. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14569.
Azisi, Ali Mursyid. 2020. “Peran Agama Dalam Memelihara Kesehatan Jiwa Dan Kontrol Sosial Masyarakat.” Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam 11 (2): 55–75.
Aziz, Rahmat, Retno Mangestuti, Yulia Sholichatun, Iin Tri Rahayu, Endah Kurniawati Purwaningtyas, and Esa Nur Wahyuni. 2022. “Model Pengukuran Kesehatan Mental Pada Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Islam.” Journal of Islamic and Contemporary Psychology (JICOP) 1 (2): 83–94. https://doi.org/10.25299/jicop.v1i2.8251.
Bahar, Hafiz. 2008. “Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Akhlak Di SMA Darussalam Cimanggis Ciputat.” Jurnal Tadzakkur, no. 104011000097: 2.
Bulu, Taqwa, Muhammad Rajab, and Rifa`ah Mahmudah Bulu. 2021. “Sikap Peserta Didik Pada Pembinaan Kesehatan Mental Berbasis Bimbingan Dan Konseling Islam.” Jurnal Konsepsi 10 (3): 174–86.
Choli, I. (2020). “Pendidikan Agama Islam Dan Industri 4.0.” Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam 3 (2): 20–40. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v3i2.891.
Daheri, Mirzon, Astuti Cendrawati Ramli, Muhammad Resky, Sulawesi Selatan, Stkip Rokania, Kec Rambah Samo, and Kabupaten Rokan Hulu. 2023. “Motivasi Belajar Peserta Didik Di Era New Normal.” Journal on Education 05 (03): 9640–49.
Dr. Mardan Umar, S.Pd.I, M.Pd. Dr. Feiby Ismail, S.Pd.I, M.Pd. (2020). Buku Ajar Pendidikan Agama Islam (Konsep Dasar Bagi Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum). Edited by M.Pd. Dr. Mardan Umar, S.Pd.I, M.Pd. Dr. Feiby Ismail, S.Pd.I. Cv. Pena Persada. 1st ed. Purwokerto: CV. Pena Persada.
Eka Nurhayati, and Susan Fitriyana. 2019. “Determinan Kesehatan Dalam Perspektif Islam.” Jurnal Integrasi Kesehatan & Sains (JIKS) 2 (22): 52–56.
Fitria Amalia Rochimah. 2020. “Dampak Kuliah Daring Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa Ditinjau Dari Aspek Psikologi.” PsyArXiv Preprints, 7.
Fitrianah, Rossi Delta. 2018. “Keseimbangan Emosi Dan Kesehatan Mental Manusia Dalam Persfektif Psikologi Agama.” Jurnal Ilmiah Syi’ar 18 (1): 91. https://doi.org/10.29300/syr.v18i1.1285.
Fuadi, Moh. (2019). “Urgensi Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Di Lingkungan Keluarga (Kajian Pedagogis Surat Luqman Ayat 13-19).” Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah 4 (2): 79–94. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.50.
Hamidah, Rizka Nur, and Noneng Siti Rosidah. 2021. “Konsep Kesehatan Mental Remaja Dalam Perspektif Islam.” Prophetic Guidance and Counseling Journal 2 (1): 26–33. https://doi.org/10.32832/pro-gcj.v2i1.5122.
Hanurawan, F. (2012). “Strategi Pengembangan Kesehatan Mental Di Lingkungan Sekolah.” PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling 1 (1). https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v1i1.2572.
Harahap, Akhir Pardamean, Mitha Shaskilah Sinaga, Risky Handayani, and Nurjannah Tumanngor. 2021. “Peran Psikologi Agama Islam Terhadap Kesehatan Mental Anak Remaja.” Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam 4 (2): 62–70.
Hasanah, Mizanul, and Muhammad Anas Maarif. 2021. “Solusi Pendidikan Agama Islam Mengatasi Kenakalan Remaja Pada Keluarga Broken Home.” Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 4 (1): 39–49. https://doi.org/10.54069/attadrib.v4i1.130.
Hasanah, Muizzatul. 2021. “Pengaruh Pembelajaran Daring Dan Kesehatan Mental Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Negeri 6 Kota Tangerang Selatan.”
Hasibuan, Armyn. 2014. “Peranan Ajaran Tasawuf Dalam Pembinaan Kesehatan Mental.” HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam 8 (1): 30–39.
Hernih. 2019. “Pendampingan Remaja Sebagai Upaya Peningkatan Kesehatan Mental” 1 (April): 1–15.
Hsb, Akmal Rizki Gunawan, Alwi Hakim, Yoyo Hambali, and Agus Suprianto. 2022. “Pemberdayaan Anak Melalui Kegiatan Belajar, Bermain, Dan Mngeksplorasi (BBM) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Di Desa Ligarmukti.” Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat 4 (2): 326. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i2.5068.
Ikhwan Fuad. 2019. “Menjaga Kesehatan Mental Perspektif Al-Qur‟an Dan Hadits.” Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 31–50.
Iverson, B. L, & Peter B Dervan. (2014). Pendidikan Agama Islam. Edited By Syahraini Tambah. 1st Ed. YO: Graha Ilmu.
Jempa, Nurul. 2017. “Nilai- Nilai Agama Islam Dalam Pendidikan.” Jurnal Penelitian Agama 4 (2): 101–12.
Khamim, N. (2019). “Penerapan Pendidikan Agama Islam Pada Keluarga Millenial” 15 (September): 132–42. https://doi.org/10.5281/zenodo.3408603.
Khusaini, Fitri Amalia, Muhammad Syukur, Desi Rahmawati, Dirgantara Wicaksono, and Rusni. 2021. Pendidikan & Human Capital. 1st ed. Depok: PT Rajawali Buana Pusaka.
Kosim, M. (2020). “Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Industri 4.0: Optimalisasi Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 15 (1): 88. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.2416.
Kristiawan, Muhammad. 2016. “Telaah Revolusi Mental Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai Dan Berakhlak Mulia.” Ta’dib 18 (1): 13. https://doi.org/10.31958/jt.v18i1.274.
Kurniawan, Yudi, and Indahria Sulistyarini. 2017. “Komunitas Sehati (Sehat Jiwa Dan Hati) Sebagai Intervensi Kesehatan Mental Berbasis Masyarakat.” INSAN Jurnal Psikologi Dan Kesehatan Mental 1 (2): 112. https://doi.org/10.20473/jpkm.v1i22016.112-124.
Lestari, Ayu Fitria. 2020. “Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Sikap Sopan Santun Siswa Di Smp Nihayatul Amal Rawamerta – Karawang.” Edureligia 04 (02): 152–59.
Lestarina, Ni Nyoman Wahyu. 2021. “Pendampingan Remaja Sebagai Upaya Peningkatan Kesehatan Mental Remaja Di Desa Laban Gresik.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat ITK (PIKAT) 2 (1): 1–6. https://doi.org/10.35718/pikat.v2i1.332.
Levani, Yelvi, Uswatun Hasanah, and Nur Fatwakiningsih. 2020. “Stress Dan Kesehatan Mental Di Masa Pandemi COVID-19.” Seminar Online Update on COVID-19 Multidisciplinary Perspective, 134–44.
Lubis, Askolan. 2018. “Peran Agama Dalam Kesehatan Mental.” Pengaruh Penggunaan Pasta Labu Kuning (Cucurbita Moschata) Untuk Substitusi Tepung Terigu Dengan Penambahan Tepung Angkak Dalam Pembuatan Mie Kering 15 (1): 165–75.
Lubis, Layla Takhfa, Laras Sati, Naura Najla Adhinda, Hera Yulianirta, and Bahril Hidayat. 2021. “Peningkatan Kesehatan Mental Anak Dan Remaja Melalui Ibadah Keislaman.” Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 3 (1): 1–7. https://doi.org/10.51339/isyrof.v3i1.292.
Mahfud, Dawam, Mahmudah Mahmudah, and Wening Wihartati. 2017. “Pengaruh Ketaatan Beribadah Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa Uin Walisongo Semarang.” Jurnal Ilmu Dakwah 35 (1): 35–51. https://doi.org/10.21580/jid.v35.1.1251.
Mahmudi, Mahmudi. (2019). “Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistemologi, Isi, Dan Materi.” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2 (1): 89. https://doi.org/10.30659/jpai.2.1.89-105.
Mansyur, Yahsyalloh Al, and Hakimuddin Salim. 2023. “Peran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Dalam Menjaga Kesehatan Mental Siswa Di SMP Negeri 2 Wonogiri.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 12 (E-ISSN:2584-1754): 1027–42.
Maryati, Sri. (2020). “Metode Psikoterapi Islam Terhadap Penderita Gangguan Kesehatan Mental Pada Siswa Di Pondok Pesantren Darul Muizi Bandung.” Syntax Admiration 1 (6): 789–804.
Mawangir, Muh. 2015. “Zakiah Daradjat Dan Pemikirannya Tentang Peran Pendidikan Islam Dalam Kesehatan Mental Oleh: Muh. Mawangir 1.” Jurnal Ilmu Agama Vol. 16 No: 1–15.
Muhajarah, Kurnia. 2018. “Krisis Manusia Modern Dan Pendidikan Islam.” Al Ta’Dib 7 (2): 188–204.
Muhyani, Muhyani, Ainiyah Hidayanti Yusup, and Yono Yono. 2022. “Hubungan Peran Guru PAI Dengan Kesehatan Mental Siswa Di SMK Negeri 1 Cibinong Selama Covid-19.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11 (02): 279–96. https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2360.
Muslimin, M, C Sumarna, and ... 2022. “Patologi Sosial Dan Kesehatan Mental; Orientasi Problematika Dan Solusi (Dalam Kajian Pendidikan Agama Islam).” Jurnal … 4: 9820–26.
Musriaparto. 2022. “Peran Psikologi Agama Dalam Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam.” SINTESA: Jurnal Kajian Islam Dan Sosial Keagamaan 3 (2): 1–18.
Muvid, Muhamad Basyrul. 2020. “Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan).” Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan 4 (1): 1. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733.
Novebri, Novebri, and Sinta Dewi. 2020. “Correlation between Students’s Ability to Memorize the Qur’an and Students’ Learning Achievement at Islamic Boarding Schools in Indonesia.” Khalifa: Journal of Islamic Education 4 (2): 118. https://doi.org/10.24036/kjie.v4i2.51.
Pelajar, Motivasi Alihan. 2020. “Pendekatan Dan Pengaplikasian Motivasi Agama Dalam Modul Pembangunan Diri Remaja: Kajian Terhadap Program Motivasi Alihan Pelajar (MAP).” Islamiyyat 42 (2): 137–46. https://doi.org/10.17576/islamiyyat-2020-4202-13.
Pendidikan, Peran, Agama Islam, Dalam Pembinaan, T A N Mental, Oleii Yunihar, Hhulsan Pendldikan, Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, and J I N Syarif Iiidayatullaii. 2002. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Kesehatan Mental,” 1–92.
Prasetyo, Angga E. (2021). “Edukasi Mental Health Awareness Sebagai Upaya Untuk Merawat Kesehatan Mental Remaja Dimasa Pandemi.” Journal of Empowerment 2 (2): 261. https://doi.org/10.35194/je.v2i2.1757.
Purwanto, Yedi, Qowaid Qowaid, Lisa’diyah Ma’rifataini, and Ridwan Fauzi. 2019. “Internalisasi Nilai Moderasi Melalui Pendidikan Agama Islam Di Perguruan Tinggi Umum.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 17 (2): 110–24. https://doi.org/10.32729/edukasi.v17i2.605.
Qolbi, Satria Kharimul, and Tasman Hamami. 2021. “Impelementasi Asas-Asas Pengembangan Kurikulum Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3 (4): 1120–32.
Radiani, Widiya A. 2019. “Kesehatan Mental Masa Kini Dan Penanganan Gangguannya Secara Islami.” Journal of Islamic and Law Studies 3 (1): 87–113.
Rahmi, Anita. 2008. “Stigma Gangguan Jiwa Persfektif Kesehatan Mental Islam.” Fakultas Dakwah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, 23.
Reza, I. F. (2016). “Efektivitas Pelaksanaan Ibadah Dalam Upaya Mencapai Kesehatan Mental.” Psikis : Jurnal Psikologi Islami 1 (1): 105–15. https://doi.org/10.19109/psikis.v1i1.561.
Rizki, Akmal, and Gunawan Hasibuan. 2023. “TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Metode Pendidikan Ideal Berbasis Al-Qur’an” 11 (02): 134–51.
Rozi, Fathor, Muhammad Mushfi El Iq Bali, Sulton Firdaus, Muallim Wijaya, Rahmatul Aziz Al Mursyidi, Moh Wasil Haqiki, and Zainal Abidin. 2020. “Learning Management; Identifying Learning Styles of Language Learners in Madrasah.” Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, no. August: 3783–90.
Rusydi, Ahmad. 2012. “Konsep Berpikir Positif Dalam Perspektif Psikologi Islam Dan Manfaatnya Bagi Kesehatan Mental Husn Al-Zhann : The Concept of Positive Thinking in Islamic Psychology.” Proyeksi 7 (1): 1–31.
Sa’diyah, Maemunah, Naskiyah Naskiyah, and Abdu Rahmat Rosyadi. 2022. “Hubungan Intensitas Penggunaan Media Sosial Dengan Kesehatan Mental Mahasiswa Dalam Pendidikan Agama Islam.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11 (03): 713. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.2802.
Safitri, M. (2021). “Pengaruh Masa Transisi Remaja Menuju Pendewasaan Terhadap Kesehatan Mental Serta Bagaimana Mengatasinya.” Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 30 (1): 21–26. https://doi.org/10.17509/jpis.v30i1.29495.
Salji, Iklima, Inas Dhia Fauziah, Nabila Salma Putri, and Najwa Zalfa Zuhri. 2022. “Pengaruh Agama Islam Terhadap Kesehatan Mental Penganutnya.” Islamika 4 (1): 47–57. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i1.1598.
Sapitri, Amelia, and Mimin Maryati. 2022. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter Role of Islamic Education in Revitalization of Character Education” 5 (1): 252–66.
Saputri, A E. 2020. “Dampak Bimbingan Agama Islam Terhadap Kesehatan Mental Remaja Di Lapas Kelas II B Padangsidimpuan.”
Sary, Yessy Nur Endah. 2022. “Kesehatan Mental Emosional Korban Perceraian Pada Anak Usia Dini Di Panti Asuhan.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (4): 3680–3700. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2227.
Septia, Nor Izzati, Nihayatul Kamal, Politeknik Kesehatan Banjarmasin, and Universitas Muhammadiyah Banjarmasin. 2023. “Kesehatan Mental Dan Ketenangan Jiwa.” Jurnal Islamic Studies 1 (2): 212–21.
Septiani Selly Susanti. 2019. “Kesehatan Mental Remaja Dalam Perspektif Pendidikan Islam Septiani Selly Susanti 1.” As-Salam 7 (Vol 7 No 1 (2018): Pendidikan, Hukum & Ekonomi Syariah): 1–20.
Setiawan, Adib Rifqi. 2020. “Islamic Education in Southeast Asia.” Λlobatnic Islamic Studies (ΛIS) 2 (April): 13–22. https://doi.org/10.1355/9789812307057-005.
Setiawati, Lara, Dodi Pasila Putra, Alfi Rahmi, and Hidayani Syam. 2023. “Pengaruh Kesehatan Mental Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMK Negeri 1 Bukittinggi.” Tabsyir : Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora 4 (4): 1–18.
Sidiq, Umar. 2011. “Urgensi Pendidikan Pada Anak Usia Dini” 16: 255–68.
Siregar, Risdawati. 2022. “Pendekatan-Pendekatan Islam Untuk Mencapai Kesehatan Mental.” AL-IRSYAD: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 4: 63–76.
Situmorang, Tarmizi. 2020. “Bimbingan Konseling Keagamaan Bagi Kesehatan Mental Remaja.” Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (IKA BKI) 2 (2): 280–94.
Somad, Momod A. (2021). “Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Anak.” QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama 13 (2): 171–86. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882.
Sudrajat, Adi. 2023. “Kontribusi Pendidikan Agama Pada Kesehatan Mental Remaja Di Lingkungan Sekolah.” Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan 5 (1 SE-Articles): 83–93.
Suhada, H., Arief Saptono, and Ageng Setiani Rafika. 2018. “Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Akhlak Siswa (Karakter).” Choices 4 (2): 228–44. https://doi.org/10.33050/cices.v4i2.531.
Syakhrani, Abdul Wahab. 2022. “Pendidikan Agama Islam Di Thailand.” Adiba: Journal Of Education 2 (4): 74–79.
Syarifin, A. (2018). “Aspek Psikologi Dan Kesehatan Mental Dalam Pendidikan Aqidah Dan Ibadah Peserta Didik.” Nuansa 11 (1): 1–8. https://doi.org/10.29300/nuansa.v11i1.1346.
Syarnubi, Firman Mansir, Mulyadi Eko Purnomo, Kasinyo Harto, and Akmal Hawi. 2021. “Implementing Character Education in Madrasah.” Jurnal Pendidikan Islam 7 (1): 77–94. https://doi.org/10.15575/jpi.v7i1.8449.
Taubah, Mufatihatut. 2016. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam Mufatihatut Taubah (Dosen STAIN Kudus Prodi PAI).” JUrnal Pendidikan Agama Islam 3 (1): 109–36.
Toto Nugroho, Muhammad, and Nurdin. 2021. “Peranan Pembelajaran Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Religius Dan Toleransi Siswa Sekolah Dasar.” Journal Evaluation in Education (JEE) 1 (3): 91–95. https://doi.org/10.37251/jee.v1i3.136.
Wahyuni, Esa Nur, and Khairul Bariyyah. 2019. “Apakah Spiritualitas Berkontribusi Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa?” Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia 5 (1): 46. https://doi.org/10.29210/120192334.
Wahyuningsih, H. (2008). “Religiosity, Spirituality, And Mental Health: A Meta-Analysis.” Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi 13 (25).
Winurini, S. (2019). “Hubungan Religiusitas Dan Kesehatan Mental Pada Remaja Pesantren Di Tabanan.” Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial 10 (2): 139–53. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v10i2.1428.
Yuliandari, E. (2023). “Kesehatan Mental Anak Dan Remaja.” Monatsschrift Fur Kinderheilkunde 171 (3): 206–7. https://doi.org/10.1007/s00112-023-01714-w.
Yuniatun, E. (2016). “Pengaruh Dzikir Bagi Kesehatan Mental Santri Di Pondok Pesantren Al Hidayah Karangsuci Purwokerto Skripsi.” Skripsi. Purwokerto: IAIN Purwokerto, 1–112.
Yunof Candra, Bach. (2019). “Problematika Pendidikan Agama Islam.” Journal Istighna 1 (1). https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.21.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Siti Khodijah, Qonita Amanda Putri, Maragustam Maragustam, Akmal Rizki Gunawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).