The Implementation of The Dialogue Method At The Primary School Level From The Perspective Of Socrates' Analysis
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.6022Keywords:
Dialog method, Elementray School, Socrates AnalysisAbstract
References
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66–72.
Asa, A. I. (2019). PENDIDIKAN KARAKTER MENURUT KI HADJAR DEWANTARA DAN DRIYARKARA. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v9i2.25361
Bestari, E., Yunarti, T., & Bharata, H. (2018). Deskripsi Disposisi Berpikir Kritis Matematis Siswa dalam Pembelajaran Socrates Saintifik. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 6(6).
Brickhouse, T. C. (2000). The philosophy of Socrates.
Delić, H., & Bećirović, S. (2016). Socratic method as an approach to teaching. European Researcher. Series A, 10, 511–517.
Dewi, A. P. S., & Hidayat, M. T. (2022). Persepsi Guru Sekolah Dasar Tentang Pengajaran yang Efektif. Jurnal Basicedu, 6(3), 4367–4373.
Dimyati, M. (1999). Belajar dan Pembelajaran (Cetakan Pertama). Jakarta: Rineka Cipta.
Ismah, I., & Muthmainnah, R. N. (2021). Penerapan metode socrates kontekstual untuk meningkatkan tingkat berfikir kritis matematis. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 61–68.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2002). Meaningful assessment: A manageable and cooperative process. Pearson.
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Corwin Press.
Kelirik, N. (2018). Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar Negeri 1 Sukadana. Jurnal Ika, 16(1), 1–11.
Khairuntika, K. (2016). Metode Socrates dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya, 89–98.
Koellner-Clark, K., Stallings, L. L., & Hoover, S. A. (2002). Socratic seminars for mathematics. The Mathematics Teacher, 95(9), 682–687.
Lidiawati, K. R., & Aurelia, T. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Indonesia: Rendah atau Tinggi. Buletin KPIN, 9(02).
Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa’: Journal of Gender Studies, 13(1), 116–152.
Melinda, I. (2018). Pengaruh reward dan punishment terhadap motivasi belajar siswa kelas IV A SDN Merak I pada mata pelajaran IPS. International Journal of Elementary Education, 2(2), 81–86.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis data kualitatif. Jakarta: UI press.
Moleong, L. J. (2007). Metode penelitian kualitatif. Bandung: remaja rosdakarya.
Nihayah, H., Sa’diyah, Z., & Habibulloh, M. R. (2023). PENERAPAN SOCRATIC METHOD DALAM PEMBELAJARAN MATERI SEJARAH ISLAM PADA MASA ERA NEW NORMAL. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(1), 51–59.
Novianti, W., Siddik, R. R., Suherman, M. M., & Pahlevi, R. (2023). Efektivitas Metode Dialog Sokratik untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Educational Counseling, 7(2), 332–339.
Octovi, C., Dewi, L. S., & Suciati, S. (2017). Analisis Kualitas Pertanyaan pada Penggunaan Model Discovery Learning disertai Dialog Socrates. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 2(2), 158–162.
Pahlavi, S. R., Sutriyono, S., & Prihatnani, E. (2014). Pengaruh Metode Socrates Dalam Pembelajaran Bangun Datar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Vii Smp Kristen Satya Wacana Tahun Ajaran 2013/2014. Satya Widya, 30(1), 28–33.
Pangestika, I. W., Ramli, M., Nurmiyati, N., & Sapartiwi, S. (2017). Hasil belajar biologi siswa kelas XI MIPA melalui penerapan dialog Socrates. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 14(1), 305–310.
Pitorini, D. E., Suciati, S., & Ariyanto, J. (2020). Kemampuan argumentasi siswa: Perbandingan model pembelajaran inkuiri terbimbing dan inkuiri terbimbing dipadu dialog Socrates. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 26–38.
Prabowo, C. A., & Widodo, W. (2004). Mengukur tingkat perkembangan kognitif siswa sekolah dasar dalam bidang sains menggunakan tes kemampuan penalaran ilmiah. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 15(1), 69–73.
Prasko, J., Krone, I., Burkauskas, J., Ociskova, M., Vanek, J., Abeltina, M., Dicevicius, D., Juskiene, A., Slepecky, M., & Bagdonaviciene, L. (2020). Guided discovery in cognitive behavioral supervision. Act Nerv Super Rediviva, 62(1), 17–28.
Putri Handayani, A. A. (2016). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Islami Dalam Pengelolaan Kelembagaan Pada LAZISMU Kota Medan. 01, 1–23.
Qowim, A. N. (2020). Metode Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 35–58.
Santrock, J. W. (1996). Perkembangan Remaja. Erlangga.
Sondarika, W. (2021). Perkembangan ilmu pengetahuan di Yunani dari abad ke-5 SM sampai abad ke-3 SM. Jurnal Artefak, 8(1), 87–96.
Sudirman, N. (n.d.). dkk, 1991: Ilmu Pendidikan, PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.
Sujana, N. (2005). Cara Belajar Siswa Aktif Dalam Proses Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).