EVALUATION OF THE APPLICATION OF THE ASSURE MODEL BASED ON THE COUNTENANCE STAKE MODEL ON RUKHSAH MATERIAL IN BUILDING EFFECTIVE LEARNING

Authors

  • Tarsono Tarsono UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Fitriani Fitriani UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Abdul Muchlis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Dian Nupus UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Nurul Azizah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Nadya Ilma Rosyida UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v13i01.5875

Keywords:

ASSURE Model, Countenance Stake model, Effective Learning, Evaluation, Rukhsah Material

Abstract

The learning process determines student success in learning, so teachers need to build effective learning that supports these achievement goals. This study aims to analyze the evaluation of the application of the ASSURE model based on the Countenance Stake model on rukhsah material in building effective learning at SMP Hikmah Teladan. This research uses a qualitative approach using a descriptive analysis method. The results and conclusions of this study show that the application of the ASSURE model to rukhsah material in  SMP Hikmah is exemplary based on the results of evaluation using the countenance stake model has been applied very well and supports building effective learning; the average good student learning outcomes show this.

References

Adawiyah, R. "Peningkatan Hasil Belajar Guruan Agama Islam Mahasiswa melalui Kompetensi Profesional Dosen dan Minat Belajar Mahasiswa." Andragogi: Jurnal Guruan Islam Dan Manajemen Guruan Islam 1, no.1 (2019): 131–148.

Baslini, B., & Hadiwinarto, H. "Evaluasi Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kerjasama dan Prestasi Belajar." JPT: Jurnal Guruan Tematik 1, no. 3 (2020): 155–160.

Djarwo, C. F. "Analisis Faktor Internal dan Eksternal terhadap motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura." Jurnal Ilmiah IKIP Mataram 7, no. 1 (2020): 1–7.

Haq, V. A. "Mencermati Perbedaan Model ASSURE dan ADDIE dalam Metodologi Pengembangan Pembelajaran PAI." Bunayya: Jurnal Guruan Guru Madrasah Ibtidaiyah 2, no. 4 (2021): 270–294.

HM, M. A. "Menciptakan Pembelajaran Efektif melalui Hypnoteaching." Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Guruan 16, no. 2 (2019): 469–480.

Ikmal, H. Media Pembelajaran Guruan Agama Islam (Konsep, Pemilihan, Pengembangan dan Evaluasi). Nawa Litera Publishing. (2023).

Iskandar, R., & Farida, F. "Implementasi Model ASSURE untuk Mengembangkan Desain Pembelajaran di Sekolah Dasar." Jurnal Basicedu 4, no. 4 (2020): 1052–1065.

Ismail, I. H., Jamaluddin, N. E., Jamalia, M. N., Sarinah, S., & Syamsudhdhuha, S. "Penerapan Model Countenance Stake Pada Evaluasi Program Pembelajaran Jarak Jauh dan kaitannya dengan Guruan Karakter." Innovative: Journal Of Social Science Research 3, no. 3 (2023): 11244–11258.

Jannah, M. "Remaja dan Tugas-tugas Perkembangannya dalam Islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi 1, no. 1 (2017).

Jumaeda, S. "Evaluasi Program Pembelajaran di Madrasah Aliyah Negeri Ambon." Al-Iltizam: Jurnal Guruan Agama Islam 7, no. 1 (2022): 83–98.

Junaedi, I. "Proses Pembelajaran yang Efektif." JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research) 3, no. 2 (2019): 19–25.

Lukum, A. "Evaluasi Program Pembelajaran IPA SMP Menggunakan Model Countenance Stake. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Guruan 19, no. 1 (2015): 25–37.

Mafazah, I. I. Pengembangan Media “Wooden Box” dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iii Sdi As Syafi’ah pada Materi Pecahan Sederhana. IAIN Kediri. (2023).

Mayasari, E. "Konsep Contextual Teaching and Learning dalam Upaya Menciptakan Iklim Belajar Mengajar Menyenangkan dan Bermakna." Jurnal Guruan Dan Pengajaran 1, no. 1 (2022): 58–66.

Mustahiyah, M., Yulliandari, A., Winata, D. K., Anizar, L., Hanif, M., & Suratno, T. "Pandangan Siswa, Guru dan Orangtua tentang Pekerjaan Rumah di Sekolah Dasar Selama Online Learning." Jurnal Basicedu 7, no. 5 (2023): 3051–3063.

Nisa, K., Nisa, K., & Shofiyullah, M. M. "Evaluasi Pemanfaatan Media E-Learning dengan Menggunakan Model Assure pada Pembelajaran Guruan Agama Islam SMK 17 Agustus 1945 Surabaya." Edureligia: Jurnal Guruan Agama Islam 5, no. 1 (2021): 104–115.

Novalinda, R., Ambiyar, A., & Rizal, F. "Pendekatan Evaluasi Program Tyler: Goal-Oriented." Edukasi: Jurnal Guruan 18, no. 1 (2020): 137–146. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1644

Pradana, M. F. A., Zahro, A., & Widyartono, D. "Desain Pembelajaran Model ASSURE dalam Pembelajaran Menulis Kreatif Berbasis Media Plotagon di Era Merdeka Belajar." Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran 12, no. 1 (2023): 13–30.

Putrindi, E. G., Irdiyansyah, I., & Ikhsan, I. "Evaluasi Pembelajaran pada Sekolah Montessori Menggunakan Model Stake Countenance." Murhum: Jurnal Guruan Anak Usia Dini 4, no. 1 (2023): 112–124.

Rahman, S. "Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar." Prosiding Seminar Nasional Guruan Dasar. (2022).

Rahmania, T. Psikologi Perkembangan. Sada Kurnia Pustaka. (2023).

Rudini, M., & Saputra, A. "Kompetensi Pedagogik Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran berbasis TIK Masa Pandemi Covid-19." Aksara: Jurnal Ilmu Guruan Nonformal 8, no. 2 (2022): 841–852.

Saputro, K. Z. "Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17, no. 1 (2018): 25–32.

Sein, L. H., Hamida, N. A., & Litehua, A. "Mengatasi Kesulitan Belajar dengan Model Desain Pembelajaran Assure Berbasis Multimedia." Istifkar 1, no. 2 (2021): 97–120.

Wahyuni, F., & Herlinda, H. "Paradigma Pembelajaran Efektif Bahasa dan Sastra Indonesia." Gurindam: Jurnal Bahasa Dan Sastra 1, no. 2 (2021): 40–51.

Wahyuningtyas, S. A., & Setyawati, S. P. "Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa MTs Sunan Kalijaga Kabupaten Tulungagung." Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Guruan Dan Pembelajaran) 4 (2021): 708–716.

Downloads

Published

28-02-2024

Citation Check