Actualization Of Islamic Education Values In Qs. Al-Fatihah In Islamic Learning
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.5668Keywords:
Al-Fatihah, Values, Islamic EducationAbstract
References
Abduh, M., & Ridha, M. R. (1954). Tafsir Al-Manar. Dar Al-Manar.
Abdul Khobir. (2009). Pendidikan Agama Islam Di Era Globalisasi. Forum Tarbiyah.
Alfiyanto, A., Azhar, Ikhwan, M., & Wahyudi, D. (2023). PAI Learning Model Based on NeNeMo Principles, Simple, Equal, and Sustainable in the Implementation of Islamic Character Education in Tulang Bawang Barat District Elementary Schools. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 7(1), 1090–1092. https://doi.org/https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i1.5848
Alfiyanto, A., Rijal, S., & Silahuddin, S. (2023). The Concept of Islamic Education Based on Religious Humanism Said Nursi’s Perspective. Journal on Education. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1410
Ansori, R. A. M. (2016). Strategi Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Islam pada Peserta Didik. Jurnal Pusaka: Media Kajian Dan Pemikiran Islam, 4(2), 14–32. http://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnal_pusaka/article/view/84
Ayubi, S. Al, & Kurniawan, A. (2013). METODOLOGI TAFSIR AL-QUR’AN KONTEMPORER: Studi Wacana Mohamed Arkoun tentang Surah Al-Fatihah. Jurnal Al-Fath, 26(4), 1–37.
Azizah, N. (2019). NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM HADIS-HADIS AKIKAH. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas. https://doi.org/10.31942/pgrs.v7i1.2725
Chaniago, F., & Ganesha, P. P. (2021). Nilai Nilai Pendidikan di Dalam Surah Al-Fatihah. TEXTURA Journal, 2(1), 48–62. http://www.journal.piksi.ac.id/index.php/TEXTURA/article/view/529
Ebrahimi, M., & Yusoff, K. (2017). Islamic Identity, Ethical Principles and Human Values. European Journal of Multidisciplinary Studies. https://doi.org/10.26417/ejms.v6i1.p325-336
Hamka, B. (1999). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Nasional Pte. Ltd.
Hasanah, N. (2015). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akhlak Mahasiswa PGMI. MUDARRISA: Journal of Islamic Education. https://doi.org/10.18326/mdr.v5i2.777
Idris, S. (2015). GLOBALISASI DAN PENDIDIKAN AKHLAK (Suatu usaha untuk membendung nilai-nilai negatif globalisasi). 1–28.
Ikhwan, M., Azhar, Wahyudi, D., & Alfiyanto, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Memperkuat Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 21(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30762/realita.v21i1.148
Kasir, A. al-F. bin U. I. (1999). TafsÄ«r Al-Qur’Än al-‘Aẓīm.
La, A. (2023). Nilai Pendidikan yang Terkandung Dalam Surah Al-Fatihah Ayat 1-7 (Telaah Tafsir Tahlili). Jurnal Pendidikan Ar-Rashid Vol.8 No 1, 8(1), 1–22.
Maharani, M. H. (2023). Konstruksi dan lokalitas pada penafsiran QS Al-Fatihah dalam terjemah–Tafsir Jawi: Analisis tafsir Kuran Jawi, Al-Ibriz dan Al-Huda.
Majah, I. al-H. A. A. I. I. (2023). Sunan Ibnu Majah. Gema Insani.
Muslimat, A. (2017). Home Schooling sebagai Pendidikan Alternatif Proses Belajar-Mengajar dalam Pendidikan. Jurnal Studi Gender Dan Anak. https://doi.org/10.32678/jsga.v7i01.178
Mustafa, M. (2022). CREATIVE, VISIONARY, THE POWER OF LOVE BUSINESS NABI MUHAMMAD, SAW. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah. https://doi.org/10.55681/sentri.v1i2.252
Mutmainah, S. Z. (2021). Nilai Pendidikan Karakter dalam Surah Al-Fatihah. An-Nizom, 6(3), 330–340. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/5912%0Ahttps://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/viewFile/5912/3476
Nanti, S., & Fadriati. (2023). Analisis Dampak Globalisasi Sebagai Dasar Penentuan Arah Kebijakan Pendidikan di Sekolah. Equilbirum : Jurnal Pendidikan, XI, 147–154.
Neneng, N. (2023). Konsep Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Pada Anak Usia Dini Di Kelompok Bermain Almuhajirin Perum Baros Kencana Kota Sukabumi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol.1,.
Nizar, S. (2016). Pendidikan Islam Di Era Masyarakat Ekonomi Asean. Akademika, Jurnal Pendidikan Dan Keagamaan.
Nuriyati, T. (2020). Pendidikan Islam Di Masa Pandemi Covid-19. AT-Thullab: Journal of Islamic Studies. https://ejournal.stai-nh.ac.id/index.php/atthullab/article/download/8/6
Nuruddaroini, A. S. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Surah Al-Fatihah. Kaca (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin. https://doi.org/10.36781/kaca.v8i2.3013
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam.
Rajib Nurasyid Ghaffar. (2021). Konsep Penghambaan Dalam al-Quran (Perspektif Tafsir al-Misbah Karya Quraish Shihab).
Rasyid, H. (2015). MEMBANGUN GENERASI MELALUI PENDIDIKAN SEBAGAI INVESTASI MASA DEPAN. Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i1.12345
Sahrodi, J. (2005). Membedah Nalar Pendidikan Islam, Pengantar Ke Arah Ilmu Pendidikan Islam. In Yogjakarta: Pustaka Rihlah Group.
Shodiq, M. J. (2014). Internalisasi nilai-nilai karakter dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam.
Soetari, E. (2017). Pendidikan Karakter dengan Pendidikan Anak untuk Membina Akhlak Islami. Jurnal Pendidikan UNIGA.
Suryana, S., Febriyarni, B., & Muhammad, H. (2023). Analisis Penggunaan Surah Alfatihah Didalam Mantra Pawang Kuda Kepang Desa Mekar Sari Kabupaten Kepahiang (Studi Living Qur’an). http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/3972%0Ahttp://e-theses.iaincurup.ac.id/3972/1/Skripsi SURYANA %281%29-2.pdf
Toyyib, M., Ishaq, S., & Qomariyah, N. (2019). PEMBENTUKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL SURAH AL FATIHAH PADA ANAK USIA DINI (Studi Kasus dalam keluarga Hafidzul Qur’an di Desa Tlagah). Al-Ibrah, 6, 27–53.
Zakariya, D. M. (2020). Teori Pendidikan Karakter Menurut Al-Ghozali. TADARUS. https://doi.org/10.30651/td.v9i1.5463
Zogara, J. L., Purwani, N. K. N., Wati, N. L. P. M. P., & Parwita, G. B. S. (2022). Meningkatkan Karakter Baik Generasi Muda Penerus Bangsa Pendidikan Karakter Bagi Generasi Z Pada Era Society 5.0. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar, 2(20), 271–280. http://ijogi.mums.ac.ir/article_6747_d502c8b9e587108b1f3df986eda24561.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).