Development Of Social Studies Teaching Materials For Islamic Elementary School Based On Scientific Integration
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.5475Keywords:
Development of Teaching Materials, Social Sciences, Scientific IntegrationAbstract
References
Afifatu Rohmawati. (2015). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN. JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI, 9(1), 2015. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPUD.091
Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Darmadi. (2018). Optimalisasi Strategi Pembelajaran. Guepedia.
Dewi, S. Y. S., Karma, I. N., & Hakim, M. (2023a). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Light Up Cergam Dengan Pendekatan Discovery Learning Pada Muatan IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1961–1968. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5910
Dewi, S. Y. S., Karma, I. N., & Hakim, M. (2023b). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Light Up Cergam Dengan Pendekatan Discovery Learning Pada Muatan IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1961–1968. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5910
Efendi, I., Prawitasari, M., & Susanto, H. (2021). Implementasi Penilaian Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Sejarah. Prabayaksa: Journal of History Education, 1(1), 21. https://doi.org/10.20527/prb.v1i1.3081
Euis Puspitasari. (2014). INOVASI PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Ekonomi, 3(1).
Hafid, Abd. (2016). Sumber dan Media Pembelajaran. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 6(2). https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/sls/article/view/1403
Hawwin Muzakki. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme Ki Hajar Dewantara serta Relevansinya dalam Kurikulum 2013. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(2), 261–282. https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i2.64
Isran Rasyid Karo-Karo S, . Rohani. (2018). MANFAAT MEDIA DALAM PEMBELAJARAN. AXIOM, VII(1).
Khoiruli, U. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Universitas Muhamadiyah Malang.
Monica, M. A., & Yaswinda, Y. (2021). Analisis Implementasi Kurikulum 2013 PAUD di Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. Jurnal Basicedu, 5(2), 643–653. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.781
Muslih, M. (2016). Integrasi Keilmuan; Isu Mutakhir Filsafat Ilmu. KALIMAH, 14(2), 245. https://doi.org/10.21111/klm.v14i2.615
Nugroho, B. P., Sulianto, J., & Prasetyo, S. A. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR PADA MATERI FAKTORISASI PRIMA KELAS IV BERBASIS PENDEKATAN OPEN ENDED UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN SISWA DI SDN TANDANG 3 SEMARANG. Wawasan Pendidikan, 2(1), 177–188. https://doi.org/10.26877/wp.v2i1.9848
Nurcholis, Moch. (2021). Integrasi Islam dan Sains: Sebuah Telaah Epistemologi. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 116–134. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i1.461
Rahmad Rahmad. (2016). KEDUDUKAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) PADA SEKOLAH DASAR. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1).
Rando, A. R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dalam Implementasi Strategi Contextual Teaching Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pokok Bahasan Perkembangan Teknologi pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(1), 1. https://doi.org/10.26740/jp.v1n1.p1-12
Saefudin, A., & Berdianti, I. (2015). Pembelajaran Efektif. PT Remaja Rosdakarya.
Setiawan, D. (2013). REORIENTASI TUJUAN UTAMA PENDIDIKAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DALAM PERSPEKTIF GLOBAL. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 5(2). https://doi.org/10.24114/jupiis.v5i2.1115
Setyasto, N., & Wijayama, B. (2018). Penerapan Perangkat Pembelajaran IPS Model TPS dengan Media Video untuk Meningkatkan Karakter, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(2), 128. https://doi.org/10.26740/jp.v2n2.p128-133
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuliatatif dan R&D. Alfabeta.
Susanti, S., Hamsiah, A., & Asdar, A. (2021). Internalisasi Nilai Budaya Toraja Dalam Pengembangan Bahan Ajar Membaca Bahasa Indonesia Di SD Kabupaten Tana Toraja. Bosowa Journal of Education, 1(2), 58–64. https://doi.org/10.35965/bje.v1i2.623
Susanti, S., Purwiyastuti, W., & _Wuryani, E. (2018). Manfaat Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sejarah Terhadap Pembentukan Moral Peserta Didik. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 8–17. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v12i1.126
Wiwid Hadi Sumitro. (2023). Integrasi Keilmuan Ilmu-Ilmu Sosial Dan Islam Dalam Proses Pembelajaran Rumpun Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips). JURNAL TAFIDU, 2(1), 91–100. https://doi.org/10.57113/jtf.v2i1.273
Yudi Hari Rayanto, & Sugianti. (2020). PENELITIAN PENGEMBANGAN MODEL ADDIE DAN R2D2: TEORI & PRAKTEK. Lembaga Academic & Research Institute.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).