Implementation Of Multicultural-Based Character Values To Remind Tolerance For Diversity In Social Studies Learning (Exploratory Study on MTs Students)
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.5448Keywords:
Multicultural-Based Character Values, Religious Tolerance, Social Studies LearningAbstract
References
Abdussami, H., & Tahir, M. (2003). Islam dan Hubungan Antar Agama. LKiS.
Alfiyanto, A., Hidayati, F., & Ilma, R. (2022). Implementation of Counseling Guidance in Shaping Students’ Spiritual Intelligence at YPI Tunas Bangsa Palembang High School. International Conference on Islamic Guidance and Counseling, 2. https://vicon.uin-suka.ac.id/index.php/icigc/article/view/701
Ananda, R. A., Inas, M., & Setyawan, A. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter pada anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 83–88. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i1.836
Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Zaman Serba Digital. Jurnal Pendidikan Dan Sains.
Arifin, H. A. Al. (2012). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PRAKSIS PENDIDIKAN DI INDONESIA THE IMPLEMENTATION OF MULTICULTURAL EDUCATION IN THE EDUCATIONAL PRACTICES IN INDONESIA. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi.
Bahtiar, M. A. (2020). Penanaman Nilai-nilai Multikulturalisme melalui Lembaga Pendidikan Madrasah Diniyyah. Jurnal Kependidikan. https://doi.org/10.24090/jk.v8i1.3958
Das, S. W. H., & Wahab, A. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Fikih pada MTs DDI Kaballangang Kabupaten Pinrang. Al-Musannif. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v3i1.43
Fahrani, D. (2022). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL SEBAGAI UPAYA PENGUATAN NILAI KARAKTER TOLERANSI SDN KAPUK MUARA 01. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA. https://doi.org/10.29040/jie.v6i2.5229
Faiqoh, N. (2015). Implementasi Pendidikan Berbasis Multikultural Sebagai Upaya Penguatan Nilai Karakter Kejujuran, Toleransi, Dan Cinta Damai Pada Anak Usia Dini Di Kiddy Care, Kota Tegal. BELIA: Early Childhood Education Papers.
Faisal, & Zuhdi, M. (2019). SIKAP DAN ETIKA DALAM MENGHADAPI IKHTILAF PENDAPAT MAZHAB FIQIH. Al-Qadha. https://doi.org/10.32505/v6i2
Gani, M. S. D., Thahir, L. S., & Kamaruddin. (2022). Character Education ’ s Importance In The World Of Education. Proceeding of International Conference on Islamic and Interdisciplinary Studies (ICIIS), 2022, 286–290.
Halim, A., & Maskuri, M. (2021). KOMPETENSI MULTIKULTURAL GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. https://doi.org/10.33474/multikultural.v5i1.10322
Hanum, F., & Raharja, S. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Multikultural Terintegrasi mata pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Aircraft Engineering and Aerospace Technology.
Hasanah, U. (2018). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3990
Herida, O. (2021). Review Literatur mengenai Karakter Peserta Didik yang Multikultural di Era Society 5.0. Pelita: Jurnal Kajian Pendidikan Dan ….
Ibrahim, R. (2013). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL : Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin.
Ikhwan, M., Azhar, Wahyudi, D., & Alfiyanto, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Memperkuat Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 21(1). https://doi.org/https://doi.org/10.30762/realita.v21i1.148
Khoeriyah, Y., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2022). Pendidikan Multikultural: Konsepsi, Urgensi dan Relevansinya dalam Manajemen Pendidikan Islam di Indonesia. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.708
Komalasari, & Saripudin, D. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Evaluasi Living Values Education. Refika Aditama.
Listyarti, R. (2012). Pendidikan karakter dalam metode aktif, inovatif, dan kreatif. Erlangga.
Maolia, N., Bramasta, D., & Andriani, A. (2020). SIKAP TOLERANSI DAN TANGGUNG JAWAB SISWA KELAS V SD NEGERI 1 PATIKRAJA. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar). https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v9i1.3866
Naim, N., & Syauqi, A. (2008). Pendidikan Multikultrual: Konsep dan Aplikasi. Ar-Ruzz Media.
Nastiti, D. (2020). PENANAMAN KARAKTER TOLERANSI DAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SEKOLAH DALAM MENGAHADAPI KERAGAMAN BUDAYA, RAS, DAN AGAMA. Journal Fascho in Education Conference-Proceedings.
Nieto, S. (2017). Re-imagining multicultural education: new visions, new possibilities*. Multicultural Education Review. https://doi.org/10.1080/2005615X.2016.1276671
Nugraha, Y., & Firmansyah, Y. (2019). Karakter Toleransi Beragama dalam Sudut Pandang Generasi Milenial. Jurnal Moral Kemasyarakatan. https://doi.org/10.21067/jmk.v4i2.3856
Nuhraini Palipung. (2016). Implementasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah Inklusi Sd Taman Muda Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta. Bulletin of the Seismological Society of America.
Prasetiawati, E. (2017). URGENSI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL UNTUK MENUMBUHKAN NILAI TOLERANSI AGAMA DI INDONESIA. TAPIS, 1(2), 272–303.
Rahman, M., Santoso, R., Nurhayati, N., Fazalani, R., & Alfiyanto, A. (2023). LEARNING STRATEGIES FOR THE MERDEKA BELAJAR CURRICULUM IN THE ERA OF SOCIETY 5.0 FOR OUT-OF-SCHOOL EDUCATION STUDENTS OF GORONTALO STATE UNIVERSITY. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5475–5478.
Rasyid, M. (2020). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI PESANTREN. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.31970/gurutua.v3i2.58
Rossella, V. L. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Di Mts Darul Huda Mayak Ponorogo (Issue November). http://etheses.iainponorogo.ac.id/17460/
Saepudin, E., & Jatnika, A. W. (2021). INTERKONEKSI MATA KULIAH PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DENGAN BAHASA INDONESIA DALAM MEMBANGUN PEMAHAMAN MULTIKULTURAL GENERASI DIGITAL. Jurnal Sosioteknologi. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2021.20.2.8
Safitri, D., Haeniah, N., Maryati, S., Afif Alfiyanto, & Ghazali, M. (2022). Sikap Toleransi Beragama Peserta Didik Kelas X di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Irfani. https://doi.org/10.30603/ir.v18i1.2625
Samarinda, P. K. U. (2021). STRUKTUR KURIKULUM MERDEKA BELAJAR – KAMPUS MERDEKA. PROGRAM STUDI KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM FAKULTAS USHULUDDIN, ADAB DAN DAKWAH UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN AJI MUHAMMAD IDRIS SAMARINDA.
Samrin. (2015). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Di Indonesia. Jurnal Al-Ta,Dib.
Siahaan, G. D. A. B. (2023). AGAMA KULTURAL MASYARAKAT DI DESA BANDAR SETIA KECAMATAN PERCUT SEI TUAN. ADABIYAH ISLAMIC JOURNAL: Jurnal Fakultas Agama Islam, 1(2), 106–119.
Siswantara, Y. (2017). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL: Sebuah Tantangan Pendidikan di Indonesia. In Majalah Parahyangan.
Sriyono, S., Warisno, A., Iqbal, R., & Fernadi, F. (2022). Nilai-Nilai Multikultural Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak Dan Implikasinya Bagi Sikap Toleransi Siswa Di Ma Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo Jati Agung. Unisan Jurnal, 1(4), 91–101. http://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal/article/view/658
Sudrajat, S. (2015). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. JIPSINDO. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v1i1.2874
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabet.
Sujatmoko, E. (2016). Hak Warga Negara Dalam Memperoleh Pendidikan. Jurnal Konstitusi. https://doi.org/10.31078/jk718
Sujud, R., & Utomo, E. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural Melalui Model Contextual Teaching and Learning Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar (Literatur Review). QUALITY. https://doi.org/10.21043/quality.v11i1.19198
Sukmanjaya, D. (2018). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN NILAI MULTIKULTUR DALAM MATA PELAJARAN PPKn PADA KELAS VIII DI SMPN 2 SINGARAJA. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 6(2), 47–52. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/22066
Trianingsih, R. (2017). Pendidikan dalam Proses Kebudayaan yang Multikultural di Indonesia. Tarbiyatuna.
Widiastuti, W. (2013). Analisis SWOT Keragaman Budaya Indonesia. Jurnal Ilmiah Widya.
Wirasari, & Bain, A. (2018). Pengaruh Pelaksanaan Pendidikan Multikultural Pada Mata Pelajaran Sejarah Terhadap Sikap Pluralis Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Pekalongan Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education.
Yaqin, M. A. (2021). Pendidikan Multi Kultural. In Google Books.
Zilliacus, H., Holm, G., & Sahlström, F. (2017). Taking steps towards institutionalising multicultural education–The national curriculum of Finland. Multicultural Education Review. https://doi.org/10.1080/2005615X.2017.1383810
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).