The Religiosity of Coastal Communities: A Study of The Implementation of Islamic Religious Education in Fishermen's Families in Tanjung Luar
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.5212Abstract
References
Adi, S. (2020). Pendidikan Karakter Di Era Milenial. In Deepublish.
Afrizal. (2015). Metode Penelitian Kualitatif-Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif Dalam Berbagai Disiplin Ilmu. PT. Raja Grafindo Persada.
Amaliati, S. (2020). Pendidikan Karakter Perspektif Abdullah Nashih Ulwan dalam Kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam dan Relevansinya Menjawab Problematika Anak di Era Milenial. Child Education Journal, 2(1), 34–47.
Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28–45.
Anwar, S. (2016). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 157–170.
Bawani, I. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan Islam. Khazanah Ilmu.
Creswell, J. W. (2016). Metode Kualitatif,Kuantitatif,dan Campuran. Pustaka Pelajar.
Daulay, H. H. P. (2019). Pendidikan Islam di Indonesia: historis dan eksistensinya. Prenada Media.
Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran guru pendidikan agama islam dalam penanaman nilai-nilai toleransi antar ummat beragama peserta didik untuk mewujudkan kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1), 72–92.
Fadhallah, R. A. (2021). Wawancara. Unj Press.
Hadisi, L. (2015). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 50–69.
Hamidah, L., Siregar, S., & Nuraini, N. (2019). Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam Menurut Buya Hamka. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 135–146.
Hanipah, S. (2016). Penerapan Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini di PAUD Nurul Islam kota Pagar Alam. Nuansa: Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan, 9(2).
Harahap, A. C. P. (2019). Character building pendidikan karakter. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(1).
Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227–247.
Irwandi, I. (2022). Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Pemikiran Syekh Az-Zarnuji (Studi Analisis Kitab Ta’lim Muta’allim). Edumaniora, 1(02), 19–29.
Juwita, F., Husna, F. A., Al Zahra, I., Mistilasari, I., Fauji, I., & Najmudin, D. (2021). Pendekatan Psiko-sosial Dalam Meningkatkan Efektifitas Metode Baghdadiyyah dan Iqra di Madrasah Al-Istiqomah Desa Tanjungwangi. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(50), 1–12.
Kuntoro, A. T. (2019). Manajemen mutu pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 7(1), 84–97.
Kuswadi, E. (2019). Peran Lingkungan Sekolah dalam Pengembangan Mental Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(1), 62–78.
Munirah, M. (2019). Implementasi Pendidikan Islam dalam Keluarga Muslim Pesisir pada Anak Nelayan Cambaya Paotere Kecamatan Ujung Tanah Kota Makassar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 26–37.
Mursidi, lalu. (2020). Peran Dakwah Islamiyah dalam Pembinaan Anak di Desa Pijot Utara Kecamatan Keruak. Moralitas : Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 27–38. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/Moralitas/article/view/4137
Nabila, N. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(05), 867–875.
Nur, I. R., & Aryani, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Melalui Metode Iqra’pada Santriwan/Santriwati TPQ Nurussholihin Pamulang Kota Tangerang Selatan. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 2(3), 100–110.
Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221–226.
Rohima, S. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Era Industri 4.0. Ittihad, 4(1).
Sagala, S. (2015). Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan Pondok Pesantren. Jurnal Tarbiyah, 22(2).
Sanusi, I. (2019). Program Pengembangan Keberagamaan Peserta Didik di SMA Melalui Kegiatan Pembelajaran Berbasis PAI Di Luar Kelas (Studi Kasus Di SMAN 5 Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(1), 29–41.
Silvia, S., Pebriana, P. H., & Sumianto, S. (2021). Penerapan Metode Silaba Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(1), 7–12.
Sutrisno. (2012). Pendidikan Islam Berbasis Sosial-sosial. Ar-Rass Media.
Syahdan, S. (2021). Nyelamak Dilaok: Sebuah Tradisi Selametan Masyarakat Pesisir Tanjung Luar Lombok Timur. AS-SABIQUN, 3(1), 76–99.
Ulfah, T. T., Assingkily, M. S., & Kamala, I. (2019). Implementasi Metode Iqro’dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 59–69.
Uno, H. B. (2022). Landasan pendidikan. Bumi Aksara.
Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 35.
Zulhaini, Z. (2019). Peranan keluarga dalam menanamkan nilai-nilai pendidikan agama Islam kepada anak. Al-Hikmah (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–15.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).