Islamic Education Curriculum Reformulation And Development
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i04.5194Keywords:
Islamic Education, Curriculum Development, Reformulation.Abstract
References
Abdiyah, L. (2021). “Filsafat Pendidikan Islam: Pendidikan Multikultural†Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2). https://www.lp2msasbabel.ac.id/jurnal/index.php/tar/article/view/1827.
Al-Attas, S. M. N. (ed). (2006). Aims and Objectives of Islamic Education. Jeddah: Hodder and Stoughton King Abdul Aziz University.
Amiruddin, A., & Muhammad, A. (2022). “Urgensi dalam Memahami Ruang Lingkup Filsafat Pendidikan Islam†Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1). https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/7764.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Bainar, B. (2019). “Pandangan Filsafat Pendidikan Islam Terhadap Kurikulum†Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 16(2). https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/Al-Mutharahah/article/view/25.
Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat. Jakarta: Kencana.
Firdaus, F. (2020). “Manusia dan Kurikulum Pendidikan dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam (Sebuah Kajian Aksiologis)†Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2). https://journal.uir.ac.id/index.php/althariqah/article/view/5768.
Hatim, M. (2019). “Problem Filsafat Pendidikan Islam: Proyeksi, Orientasi ke Arah Filsafat Pendidikan Islam Paripurna†EL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 13(2). https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/elhikmah/article/view/1680.
Hidayat, N. (2021). “Komparasi Filsafat Pendidikan Barat dan Pendidikan Islam†Jurnal An-Nur: Kajian Ilmu-ilmu Pendidikan dan Keislaman, 7(01). https://www.journal.an-nur.ac.id/index.php/annur/article/view/66.
Lubis, R. S. (2017). “Esensi Kurikulum dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam†Ihya al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 3(1). http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/707.
Mughni, M. S., & Abu Bakar, M. Y. (2022). “Studi Aliran Filsafat Pendidikan Islam serta Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam†Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 5(1). http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/2065/.
Mustafa, M. (2018). “Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Epistemologi Ilmu†Jurnal Ilmiah Iqra’, 3(1). http://journal.iain-manado.ac.id/index.php/JII/article/view/551.
Muttaqin, A. (2016). “Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam†DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 1(1). http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/dinamika/article/view/105.
Nasution, H. B., Sanusi, M., Syawaluddin, F. A., & Budiman, S. (2022). “Peran Filsafat Pendidikan Islam dalam Pengembangan Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0†EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5). https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/3711.
Nisa, K. (2017). “Konsep Filsafat Pendidikan Islam dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam†Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(3). https://www.e-journal.ikhac.ac.id/index.php/nidhomulhaq/article/view/31.
Nursikin, M. (2016). “Aliran-aliran Filsafat Pendidikan dan Implementasinya dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam†ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2). http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/index.php/attarbiyah/article/view/579.
Qomariyah, N. (2017). “Pendidikan Islam dan Aliran Filsafat Pendidikan Rekonstruksionisme†Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2). https://ejurnal.staialfalahbjb.ac.id/index.php/alfalahjikk/article/view/23.
Salim, A. (2019). “Kurikulum dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam†EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 5(2). https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/3268.
Samad, S. A. A. (2021). “Diskursus Hakikat Kurikulum Pendidikan Islam†Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2). https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/ikhtibar/article/view/3226.
Sholikah, S., Syukur, F., Junaedi, M., & Aziz, M. (2020). “Pendidikan dalam Al-Qur’an Perspektif Abdurrahman Saleh Abdullah dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam†Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 10(1). http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/alhikmah/article/view/3494.
Sudrajat, A., & Sufiyana, A. Z. (2020). “Filsafat Pendidikan Islam dalam Konsep Pembelajaran Holistik Pendidikan Agama Islam†Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(2). http://jim.unisma.ac.id/index.php/ja/article/view/9086.
Sukmadinata, N. S. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Karya Kesuma.
Tamam, A. C., & Abu Bakar, M. Y. (2022). “Konstruksi Kurikulum Islam dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam†Tafaqquh: Jurnal Penelitian dan Kajian Keislaman, 1(1). http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/2856/.
Taufik, A. (2019). “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam†El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 17(02). https://jurnal.staibsllg.ac.id/index.php/el-ghiroh/article/view/106.
Thaib, M. I. (2015). “Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam†Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/mudarrisuna/article/view/632.
Tolchah, M. (2015). “Filsafat Pendidikan Islam Konstruksi Tipologis dalam Pengembangan Kurikulum†Tsaqofah: Jurnal Peradaban Islam, 11(2). http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1761/.
Tolchah, M. (2020). “Implikasi Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Perspektif Kuntowijoyo†Fikrotuna: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 11(1). http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1799/.
Ulum, B. (2020). “Esensi Metode Pendidikan: Perspektif Filsafat Pendidikan Islam†WARAQAT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 5(2). https://www.assunnah.ac.id/journal/index.php/WRQ/article/view/123.
Wandi, W., Mashuri, S., & Alhabsyi, F. (2022). “Filsafat Kurikulum Pendidikan Islam†Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0, 1(1). https://jurnal.iainpalu.ac.id/index.php/kiiies50/article/view/1077.
Yusuf, A., & Tolchah, M. (2022). “Menakar Filsafat Pendidikan Islam dan Filsafat Pendidikan Barat dalam Kurikulum Merdeka†El-Banat: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 12(2). http://ejournal.kopertais4.or.id/susi/index.php/elbanat/article/view/3712.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).