Integrated Local Wisdom Values in Strengthening Student Character: Curriculum Design for Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.5095Keywords:
Curriculum Design, Local Wisdom Values, Character Enhancement.Abstract
References
Antoro, A. A. (2020). Desain Kurikulum Berbasis Kearifan Lokal di MI Ma’arif Kenalan Borobudur. Conference on Islamic Studies FAI 2019, 0, 139–156. https://doi.org/10.30659/cois.v0i0.7991
Anggreni, A. (2020). Pengembangan Kurikulum Berbasis Pendidikan Karakter. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.30736/atl.v4i1.118
Arifin, M. (2019). Model Implementasi Pengelolaan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Fiqih (Studi Kasus di MI NU Tamrinut Tullhab Undaan Lor Kudus). [Masters, IAIN KUDUS]. http://repository.iainkudus.ac.id/3112/
Arikunto, Suharsimi. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2, Jakarta: Bumi Aksara.
Asrul, Rusyidi Ananda dan Rosnita. (2015). Evaluasi Pembelajaran, Bandung: Citapustaka Media.
Azis, R. (2018). Implementasi Pengembangan Kurikulum. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 7(1), 44–50. https://doi.org/10.24252/ip.v7i1.4932
Chanifudin, C., Nuriyati, T., & Harahap, N. (2020). Rekonstruksi Kurikulum Pendidikan Islam (Analisis Pengembangan dan Materi Pendidikan Islam). Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Pendidikan, 16(1), 71–85.
Didiyanto, D. (2017). Paradigma Pengembangan Kurikulum PAI di Lembaga Pendidikan. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 122–132. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.740
Fatmawati, E. (2015). Profil Pesantren Mahasiswa ; Karakteristik Kurikulum, Desain Pengembangan Kurikulum, Peran Pemimpin Pesantren. Lkis Pelangi Aksara.
Febriana, Rina. (2019). Evaluasi Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, A. W. (2020). Studi Kebijakan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Model Kurikulum 2013. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 6(2), 172–188. https://doi.org/10.53627/jam.v6i2.3792
Hidayat, F. N., & Karyodiputro, M. I. (2019). Manajemen Madrasah dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter Peserta Didik di MTs Negeri Bondowoso II. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 14–34. https://doi.org/10.33650/at-turas.v6i1.545
Krisna, U. (2019). Penerapan Fungsi Manajemen Pendidikan dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Sukarami Kabupaten Musi Banyuasin (2010) [Masters, Universitas Islam Negeri Raden Fatah]. http://repository.radenfatah.ac.id/5291/
Mad Sa’i, M. M. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di SMP Inklusif Galuh Handayani Surabaya. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 69–81. https://doi.org/10.19105/rjpai.v1i1.3018
Madarik, M. (2016). Manajemen Madrasah dalam Perspektif Islam. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 3(2), 125–149.
Marzuqi, A. (2018). Pengembangan kurikulum PAI untuk membentuk anak sholeh bagi anak usia dini: Studi multi kasus di TK Al Fath dan TK Raden Paku Surabaya [Masters, UIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/28946/
Mustami, Muhammad Khalifah. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan, Yogyakarta: Aynat Publishing.
Mustamin, K. (2016). Makna Simbolis dalam Tradisi Maccera’ Tappareng di Danau Tempe Kabupaten Wajo. Al-Ulum, 16(1), 246–264. https://doi.org/10.30603/au.v16i1.28
Nasbi, I. (2017). Manajemen Kurikulum: Sebuah Kajian Teoritis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4274
Nuraeni, H. A. (2016). Manajemen Pendidikan Madrasah Aliyah Muhammadiyah Serpong Tangerang Selatan. Jurnal Utilitas, 2(1), 72–76. https://doi.org/10.22236/utilitas.v2i1.4663
Nuraini, L. (2022). Integrasi Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Matematika SD/MI Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 1(2), Article 2. https://doi.org/10.21043/jmtk.v1i2.4143
Pawero, A. M. V. D. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(1), 42–59. https://doi.org/10.30984/jii.v12i1.889
Pranata, J., & Wijoyo, H. (2020). Analisis Upaya Mengembangkan Kurikulum Sekolah Minggu Buddha (SMB) Taman Lumbini Tebango Lombok Utara. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2, 778–786.
Pratiwi, T. A. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Kearifan Lokal Tema Kegemaranku Subtema Gemar Berolahraga & Gemar Bernyanyi dan Menari di Kelas I SDN Utama 1 Tarakan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 6(02), Article 02. https://doi.org/10.25273/pe.v6i02.807
Rahman, Arief Aulia dan Cut Eva Nasryah. (2019). Evaluasi Pembelajaran, (Cet. 1; Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Rahmawati, G. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia: Penelitian mengenai Tenaga Administrasi Tata Usaha di Madrasah Aliyah Negeri 1 Indramayu [Diploma, UIN Sunan Gunung Djati Bandung]. http://digilib.uinsgd.ac.id/11381/
Restian, A., Deviana, T., & Saputri, Y. N. E. (2020). Pengembangan LKS Berbasis Kearifan Lokal di Malang Untuk Siswa Kelas IV SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p85-91
Ruhaya, B. (2021). Fungsi Manajemen Terhadap Pendidikan Islam. Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 7(1), 125–132. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v7i1.174
Rukajat, A. (2018). Manajemen Pembelajaran. Deepublish.
Setiawan, B. (2020). Pengembangan Mata Pelajaran yang Berkaitan dengan Upaya Peningkatan Literasi Budaya dan Kewarganegaraan. Masyarakat Indonesia, 46(1), 80–92. https://doi.org/10.14203/jmi.v46i1.915
Suhra, S. (2019). Model Pengembangan Kurikulum Berbasis Karakter di Madrasah Ibtidaiyah. Proceeding Annual Conference on Islamic Education, 1(1), 45–56.
Sumiati, E. S. (2018). Manajemen tenaga kependidikan madrasah: Penelitian di Madrasah Aliyah Negeri 1 Bandung [Diploma, UIN Sunan Gunung Djati Bandung]. https://doi.org/10/10_daftarpustaka.pdf
Suryantoro, S., & Soedjijono, S. (2018). Kompleks Mitos Kanjeng Ratu Kidul (Kajian dengan Pendekatan Kearifan Lokal). Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(1), 84–93. https://doi.org/10.21067/jip.v8i1.2258
Tahir, A. W. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah dalam Peningkatan Mutu. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 20(2), 240–249. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i9
Usman, J. (2016). Urgensi Manajemen Pembiayaan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 219–246. https://doi.org/10.19105/tjpi.v11i2.1170
Utari, U., Degeng, I. N. S., & Akbar, S. (2017). Pembelajaran tematik berbasis kearifan lokal di Sekolah Dasar dalam menghadapi masyarakat ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), Article 1.
Wilatikta, A. (2020). Manajemen Kurikulum Pendidikan Agama Islam Jenjang Pendidikan Dasar: Kontekstualisasi Strategi Pembelajaran Semasa Pandemi. Ta’lim, 2(2), 1–12.
Winarso, W. (2015). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Indonesia: CV. Confident.
Yuniatin, A., & Asteria, P. V. (2022). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Madya Terintegrasi Kearifan Lokal (No. 1). 8(1), Article 1.
Yunus, Y., & Mukhoyyaroh, M. (2021). Kedatuan Luwu: Nilai-Nilai To Accana Luwu. Muqoddima Jurnal Pemikiran dan Riset Sosiologi, 2(1), 47–62. https://doi.org/10.47776/MJPRS.002.01.04.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).