Educational Model of Religious Humanist Values In Madrasah

Authors

  • Febriyanti Febriyanti Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
  • Handriadi Handriadi STIT Syekh Burhanuddin, Indonesia
  • Tamsik Udin Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
  • Suhendri Suhendri Universitas Dharmawangsa, Indonesia
  • A. Octamaya Tenri Awaru Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.4710

Keywords:

Educational Model, Religious Humanist, Values

Abstract

This research set out to identify the Madrasah educational paradigm for religious humanism principles. A literature review was performed as the research methodology. It is recognised that the model of religious humanism value education in Madrasahs, namely 1) The Model of Religious humanism Values, is based on examination of many literary sources, including books, papers, and prior research. The educational system used in madrasahs is integralistic. The covert curriculum, meanwhile, contains the instructional process. The process of fostering religious humanist educational values in Madrasas has taken the form of meaningful learning (meaningfull learning); transformative learning; dialogical learning; growth towards the development of self-respect character; realisation of learning experiences; and freedom to learn (freedom to learn) human/student potential towards physical, intellectual, and moral development.

References

Achmad, M. (2008). Teknik Simulasi dan Permodelan. In Yogyakarta : Universitas Gajah Mada.

Achmadi, C. N. dan A. (2019). metode penelitian. Journal of Chemical Information and Modeling.

Adikaputri, K., & Pasmadi, A. K. (2020). Humanisme Religius Sebagai Paradigma Pendidikan Islam; Book Revieu Menggagas Format Pendidikan Non Dikotomik Karya Abdurrahman Mas`ud. Jurnal Didaktika Islamika.

Adyatami, F. I. (2020). Model Tata Kelola Pameran Perupa Muda Pada Galeri Bale Banjar Sangkring di Yogyakarta. http://digilib.isi.ac.id/6747/

Aminah, S. (2016). Membangun Komunikasi Efektif Antara Pendidik Dengan Peserta Didik Dalam Perspektif Islam. MADRASAH. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3300

Amirudin, N. (2017). PENDIDIKAN HUMANISME DALAM PERSPEKTIF ISLAM (Konsep dan Implementasinya dalam Pengelolaan Kelas). Jurnal UMG.

Anwar Ginanjar, & Ida Farida. (2019). Pemodelan Simpang Bersinyal Terhadap Kinerja Simpang Jalan Terusan Pembangunan dan Jalan Proklamasi di Kabupaten Garut. Jurnal Konstruksi. https://doi.org/10.33364/konstruksi/v.17-1.589

Aziz, O. F. (2019). Peranan Orang Tua Dalam Menanamkan Kedisiplinan Anak Usia Dini Pada Lingkungan Keluarga (Studi Kasus Di Dusun Kukap Desa Poncosari Kecamatan Srandakan). Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(2), 158–171. https://doi.org/10.21831/diklus.v1i2.23867

Bahri, S. (2021). MEMBUMIKAN PENDIDIKAN NILAI MENGHASILKAN AKHLAKUL KARIMAH. Al-Madaris Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman. https://doi.org/10.47887/amd.v1i1.4

Burhanuddin, H., Sunan, I., & Bojonegoro, G. (2018). Konsep Pendidikan Nilai Humanis Dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1).

Dalmeri, D. (2014). PENDIDIKAN UNTUK PENGEMBANGAN KARAKTER (Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating for Character). Al-Ulum: Jurnal Studi Islam.

Djuned, M., & Ozdemir, P. (2022). Penafsiran Ayat–Ayat Amar Ma’ruf Nahi Munkar menurut Muhammad Fethullah Gülen. TAFSE: Journal of Qur’anic Studies. https://doi.org/10.22373/tafse.v4i2.13179

Echols, J. M., & Shadily, H. (1996). Kamus Inggris-Indonesia. Gramedia.

Eko, A. P., Sona, M. N., Saputra, A. F., & Rolliawati, D. (2019). PEMODELAN DAN SIMULASI ANTRIAN PENDAFTARAN DRIVER BARU GO-JEK DI SIDOARJO. Majalah Ilmiah UNIKOM. https://doi.org/10.34010/miu.v17i1.2806

Ghufron, M. N., & S., R. R. (2017). Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media.

Hibana, H., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2015). PENGEMBANGAN PENDIDIKAN HUMANIS RELIGIUS DI MADRASAH. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi. https://doi.org/10.21831/jppfa.v3i1.5922

Imelda, A. (2018). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2128

Indarinul Mufidah, L. (n.d.). Lulud Wijayanti Analisis Pendidikan Nilai Islam Di Era Industri 4.0 Oleh. Jurnal Lentera.

Irhamni, A. (2019). PENGARUH PROFESI ORANG TUA SEBAGAI GURU TERHADAP KELANGSUNGAN PENDIDIKAN ANAK (Penelitian Di Desa Matang Sijuek Timu Kecamatan …. Intelektualita. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/4446%0Ahttps://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/download/4446/2928

Jannah, F. (2013). Pendidikan Seumur Hidup dan Implikasinya. DINAMIKA ILMU. https://doi.org/10.21093/di.v13i1.19

JR, T., & Sitinjak, S. (2006). LISREL. Graha Ilmu.

Khasinah, S. (2013). HAKIKAT MANUSIA MENURUT PANDANGAN ISLAM DAN BARAT. Jurnal Ilmiah Didaktika. https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.480

Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM DUNIA PENDIDIKAN (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky). Madaniyah.

Kholil, A. (2021). Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring. Jurnal Pendidikan Guru. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i1.191

Lubis, S. (2018). Pola Komunikasi Personal Melalui Pendekatan Nilai-Nilai Islami Dalam Upaya Pencegahan Terhadap Perilaku Transgender. Konsep Dasar Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dasar.

Maemonah. (2012). Aspek-aspek dalam pendidikan karakter. Forum Tarbiyah.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT. Remaja Rosda Karya.

Muchsin. (2016). Model Pengembangan Learning Community dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Terhadap Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pengambangan Masyarakat Islam (Ijtima’iyya).

Munasir. (2013). Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi. Sulesana Jurnal Wawasan Keislaman, 8(September), 35–45.

Munirah, M. (2018). Peranan Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam. https://doi.org/10.26618/jtw.v3i02.1597

Nashori, H. F., & Mucharam, R. . (2002). Mengembangkan Kreativitas dalam Perpektif Psikologi Islami. Menara Kudus Jogja.

Normina. (2017). Pendidikan dalam Kebudayaan. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan.

Pratama, E. S. (2020). Hubungan Guru dan Murid dalam Pendidikan Agama Islam Menurut Kajian Q.S. Al-Kahfi Ayat 65-70. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 2(2), 333–348. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v2i2.27

Rahmadani, R. (2019). PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Jurnal Sains Riset. https://doi.org/10.47647/jsr.v9i2.110

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam.

Robbins, R., Glock, C. Y., & Stark, R. (1966). Religion and Society in Tension. Sociological Analysis. https://doi.org/10.2307/3710391

Salam, R. (2021). Pendidikan di Pesantren dan Madrasah. IQRA : Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Salim, N. Z., Djam’annuri, D., & Aminullah, A. (2018). STUDI KOMPARASI KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER ANAKMENURUT AL-GHAZALI DAN THOMAS LICKONA. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam. https://doi.org/10.32699/mq.v18i2.944

Shodiq, S. F. (2017). PENDIDIKAN KARAKTERMELALUI PENDEKATAN PENANAMAN NILAI DANPENDEKATAN PERKEMBANGAN MORAL KOGNITIF. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam. https://doi.org/10.24127/att.v1i01.332

Sholehuddin. (2018). Humanisasi Pendidikan: Meneguhkan Sisi Kemanusiaan dalam Proses Pembelajaran. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies.

Sopian, A. (2016). TUGAS, PERAN, DAN FUNGSI GURU DALAM PENDIDIKAN. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah. https://doi.org/10.48094/raudhah.v1i1.10

Sunardin. (2021). Manusia Membutuhkan Agama di Masyarakat. Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat.

Suryantiningsih. (2018). Peningkatan Pemahaman Nilai Moral Melalui Metode Diskusi Dilema Moral Pada Siswa Kelas Iv a Sd Negeri Sendangsari, Pajangan, Bantul Improving Moral Value Understanding Through Moral Dilemma Discussion Methods in Class Iv a Students of Sendangsari, Pajanga. 7.

Susan Fitriasari dan Riyan Yudistira. (2017). Model Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Hidup Siswa. Konferensi Nasional Kewarganegaraan III.

Susilawati, S. (2012). PEMBELAJARAN MORAL DAN PEMAHAMAN NILAI (Pendekatan Developmental – Kognitif Terhadap Pendidikan Moral). MADRASAH. https://doi.org/10.18860/jt.v1i2.1839

Sutarmin, S., Zuchdi, D., & Suardiman, S. P. (2014). PENANAMAN NILAI-NILAI DASAR HUMANIS RELIGIUS ANAK USIA DINI KELUARGA PERKOTAAN DI TK ISLAM TERPADU. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i2.2656

Syariati, A. (1996). Humanisme: Antara Islam Dan Mazhab Barat. Pustaka.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1). https://doi.org/10.21043/ji.v1i1.3100

Thouless, R. H. (1971). An Introduction to the Psychology of Religion. Cambridge University Press.

Zakiyah, Y. Q. & R. (2014). Pendidikan nilai: kajian teori dan praktik di sekolah. Bandung: Pustaka Setia.

Downloads

Published

21-08-2023

Citation Check