Blended Learning Models Using Moodle Spada UNRAM To Improve Student Learning Outcomes In Religious Education Subjects
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.4608Keywords:
Blended Learning, SPADA UNRAM Moodle, Learning Outcomes, Religious EducationAbstract
References
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.
Anshori, S. (2020). “Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya†Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya.
Asmawi, Syafei, & Yamin, M. (2019). Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 50–55.
Cholik, C. A. (2021). PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMASI KOMUNIKASI / ICT DALAM BERBAGAI BIDANG. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.
Fauzan, A., Rispawati, R., & Salam, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Kuliah Demokrasi Pancasila. Journal of Moral and Civic Education. https://doi.org/10.24036/8851412512020503
Fauzan, A., Rispawati, R., & Sumardi, L. (2023). Blended Learning Models Using Moodle SPADA Unram to Enhance Student Critical Thinking PPKn Study Program FKIP University of Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1).
Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019). Kesiapan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Berbasis Teknologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri.
Hasbullah, & Istiningsih, S. (2015). BLENDED LEARNING , TREND STRATEGI PEMBELAJARAN MASA DEPAN. Jurnal Elemen.
Jamun, Y. M. (2018). DAMPAK TEKNOLOGI TERHADAP PENDIDIKAN. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54
Khadijah. (2012). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Pelajaran Bahasa Indonesia. Visipena Journal, 3(2), 109–122. https://doi.org/10.46244/visipena.v3i2.64
Leh, L. Y. (2016). Strategi Pengajaran Dosen Dan Pengalaman Pembelajaran Mahasiswa Dalam Matematika Teknik Di Polytechnic Kuching Sarawak Malaysia. MADRASAH. https://doi.org/10.18860/jt.v6i1.3293
Mataram, T. L. U. (2020). Pedoman system pembelajaran daring Universitas Mataram.
Mulyasa, E. (2004). Implementasi Kurikulum 2004 Panduan Pembelajaran KBK. Remaja Rosda Karya.
Nurhayati. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Bimbingan Mata Pelajaran IPA di Kelas III SD Inpres 1 Bainaa. Jurnal Kreatif Tadulako Online.
Ratnaya, I. G. (2011). DAMPAK NEGATIF PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMATIKA DAN KOMUNIKASI DAN CARA ANTISIFASINYA. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v8i1.2890
Rosana, A. S. (2010). Kemajuan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Industri Media di Indonesia. Gema Eksos.
Sari, I. S., & Sueb, S. (2019). HUBUNGAN ANTARA PERKEMBANGAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI TERHADAP PERUBAHAN POLA PIKIR MASYARAKAT DI DESA KAMPUNG SAWAH KABUPATEN BANGKALAN MADURA. Jurnal Psikologi Jambi. https://doi.org/10.22437/jpj.v6ijuli.11741
Sudjana, N. (2013a). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru.
Sudjana, N. (2013b). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar Cetakan ketujuh belas. In Penilaian dan Hasil Belajar Mengajar.
Suharsimi, A. (2016). Prosedur Penelitian Kualitatif, Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta, 2006(2006), 96.
Sukarno. (2005). Blended Learning sebuah alternatif model pembelajaran mahasiswa program sarjana (S-1) kependidikan bagi guru dalam jabatan. Ocean Modelling.
Uno, H. ., & Lamatenggo.N. (2010). Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Bumi Aksara.
Wardani, D. N., Toenlioe, A. J. ., & Wedi, A. (2015). Daya Tarik Pembelajaran di Era 21 dengan Blended Learning. JKTP.
Yoga S, S. (2018). Perubahan Sosial Budaya Masyarakat Indonesia dan Perkembangan Teknologi Komunikasi. Jurnal Al-Bayan.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).