Implementation Of Admission of New Students Zoning System Perspective of Islamic Education Management Theory At SMAN 1 Rambutan

Authors

  • KMS Badaruddin Universitas Islam Negeri Raden fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.4450

Keywords:

Admission of New Students, Zoning System, Islamic Education Management

Abstract

The purpose of this study is to determine the implementation of the admission of new students to the zoning system from the perspective of Islamic education management theory at SMAN 1 Rambutan. The problem discussed is how to implement the zoning system from the Islamic education management theory perspective in the admission of new students at SMAN 1 Rambutan. The type of research used is descriptive qualitative by researching directly into the field. The data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques in this study are data collection, reduction, presentation, and verification. The results of this study show that the implementation of the admission of new students from the perspective of Islamic education management theory at SMAN 1 Rambutan has gone well, including motivating by rewarding teachers, conducting guidance and guidance direction, establishing good coordination, and communication.

References

Badarudin. (2015). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Faisal, S. (1992). Format-Format Penelitian Sosial. Jakarta: Rajawali Press.

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial.

Handayaningrat, S. (2002). Pengantar Studi Ilmu Administrasi dan Manajemen. Jakarta: CV Haji Masagung.

Hasibuan, M. (2009). Manajemen Dasar, Pengertian dan Masalah, Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasibuan, M. S. (2001). Organisasi dan Motivasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Hikmat, M. M. (2011). Metode Penelitian Dalam Perspektif Ilmu Komunikasi dan Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ilahi, M. d. (2006). Manajemen Dakwah. Jakarta: Prenada Media.

Indartono, S. (2012). Pengantar Manajemen : Character Inside. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Ishak, I., Mustami, M. K., & Baharuddin, B. (2022). ANALISIS KEBIJAKAN PENERIMAAN PESERTA DIDIK BARU MELALUI SISTEM ZONASI DI SMP NEGERI 2 SUNGGUMINASA KABUPATEN GOWA. Nazzama: Journal of Management Education. https://doi.org/10.24252/jme.v1i2.25912

Karmila, M., Syakira, N., & Mahir, M. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru. Jurnal Mappesona.

Kemendikbud. (2018). Sistem Zonasi Strategi Pemerataan Pendidikan yang Bermutu dan Berkeadilan. Jakarta: Kemendikbud.

Khakim, E. S. (2020). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Tingkat SMA di Daerah Istimewa Yogyakarta Vol. 7 Nomor 3 . Dinamika, 425.

Mardalena, S. d. (2017). Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan Cet.2. Jakarta: Rineka Cipta.

Martono, N. (2015). Metode Penelitian Sosial Konsep-Konsep Kunci. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Muhardi. (2004a). Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Mimbar, 20(4).

Muhardi, M. (2004b). Kontribusi pendidikan dalam meningkatkan kualitas bangsa indonesia. MIMBAR : Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 20(4), 478–492. https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mimbar/article/view/153

Murniati, N. U. (2019). Pengantar Manajemen Pendidikan. Jakarta: Animage.

Rifa'i, C. W. (2016). Daasar-Dasar Manajemen. Medan: Perdana Publishing.

Setiawan, F. (2021). Analisis Sistem Zonasi Terhadap Peserta Didik Vol.2 No.2. Jurnal Inovasi Penelitian, 679.

Siswanto, H. (2016). Pengantar Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Supriyatno, M. d. (2008). Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam. Bandung: Refika Aditama.

Suratini. (2017). Pengaruh Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia di Indonesia. Future: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi.

Syakarofath, N. A., Sulaiman, A., & Irsyad, M. F. (2020). KAJIAN PRO KONTRA PENERAPAN SISTEM ZONASI PENDIDIKAN DI INDONESIA. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://doi.org/10.24832/jpnk.v5i2.1736

Syaodih, N. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Terry, G. (2006). Asas-Asas Manajemen Cet.5. Bandung: PT Alumni.

Triana, A. F. (2015). Pengantar Manajemen (3 in 1). Yogyakarta: Media Tera.

Umar, H. (2003). Strategic Managemet In Action. Jakarta: PT Gramedia.

Wibowo. (2014). Perilaku Dalam Organisasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Winardi. (2010). Asas-Asas Manajemen. Bandung: Mandar Maju.

Yusuf, M. (2018). Pengantar Ilmu Pendidikan. Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo.

Downloads

Published

24-06-2022

Citation Check