The Acceleration of Academic Supervision of Madrasa Principals in Improving the Quality of Learning
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4537Keywords:
Acceleration, Academic Supervision of the Head of Madrasa, Quality of learningAbstract
References
Alhusna, T., Ma’shum, S., & Permana, H. (2021). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SMP NEGERI 1 MAJALAYA. 4(3), 10.
Arikunto, S. (2004). Dasar-dasar supervisi. Rineka Cipta.
Bahiroh, I., & Hariyati, N. (2020). PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK OLEH KEPALA SEKOLAH DI SMA DARUL ULUM 1 UNGGULAN BPPT JOMBANG. 08, 10.
Chudzaifah, I. (2020). Supervisi Pendidikan Islam: Telaah Model Pengawasan Madrasah di Kota Sorong. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 18–30. https://doi.org/10.32489/alfikr.v5i2.23
Creswell, J. W. (2010). Research design pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Pustaka Pelajar.
Dewi, F. (2019). IMPLEMENTASI SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG, 0(0), Article 0. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3037
Handayani, L. (n.d.). KONTRIBUSI SUPERVISI KEPALA SEKOLAH PADA PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SMP 3 BAE KUDUS. 14.
Herman, H. (2021). The Transformation of Educational Management in the Disruption Era. Tazkir : Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 7(1), 111–122. https://doi.org/10.24952/tazkir.v7i1.4216
Herman, H., & Ibrahim, F. W. (2021). Pendekatan Uswah Model Supervisi Peningkatan Kinerja Guru PAI di SMP Negeri Kabupaten Nagan Raya. DAYAH: Journal of Islamic Education, 4(1), 128–140.
Herman, H., & Idris, J. (2020). Pendekatan Ibadah sebagai Model Supervisi untuk Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam. DAYAH: Journal of Islamic Education, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.22373/jie.v3i1.5312
Imron, A. (2022). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. PT. Bumi Aksana.
Kemendikbud. (2011). Buku Kerja Kepala Sekolah. Pusat Pengembangan tenaga Pendidikan.
Kusnandi, K. (2020). FUNGSIONALISASI SUPERVISI PENDIDIKAN UNTUK MEMBENTUK KARAKTER KEJUJURAN GURU DALAM PENINGKATAN KUALITAS PROFESI GURU DAN PEMBELAJARAN. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(1), 85. https://doi.org/10.25157/wa.v7i1.3252
Lumban Gaol, N. T., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66–73. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i1.p66-73
M. Ngalim Purwanto. (2010). Adminitrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Maneh, N., & Harun, C. Z. (n.d.). PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK OLEH KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI SD NEGERI 52 BANDA ACEH. 5.
Munawar, M. (2019). SUPERVISI AKADEMIK: MENGURAI PROBLEMATIKA PROFESIONALISME GURU DI SEKOLAH. AL-TANZIM : JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM, 3(1), 135–155. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.522
Mustafid, D., & Ibrahim, S. (n.d.). SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PADA MIN 2 KOTA TAKENGON KABUPATEN ACEH TENGAH. 13.
Nasrin. (2021). Koordinasi Pengawas dan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Kerja Guru MIN 8 Aceh Tenggara. EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 1(1), Article 1.
Novianti, H. (n.d.). PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU. 9.
Nurohiman, N. N. (2016). Supervisi Akademik oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Manajer Pendidikan, 10(6).
Nuryani, L. K., Enas, E., Herman, M., Wahyudi, E., & Dianawati, L. (2022). Teachers’ Perceptions of Academic Supervision in a Pandemic Era; Phenomenological Review. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(3), 679–692. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v6i3.3646
Nuryasin, M., & Mitrohardjono, M. (2019). STRATEGI PERENCANAAN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. 4(2), 8.
Purwanto, M. N. (2010). Administrasi dan supervisi pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.
Sandi Nugroho, W. (2021). PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALAMADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA PENDIDIK DI MADRASAH ALIYAH WALISONGO. Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 7(1), 56–74. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v7i1.168
Sarifudin, S. (2019). IMPLEMENTASI SUPERVISI KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINERJA GURU DALAM UPAYA MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI (MIN) KOTA BOGOR. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01), 49. https://doi.org/10.30868/im.v2i01.374
Siahaan, A., Pasaribu, M. H., Rizki, M., & Mukhlasin, A. (2021). The Role of The Supervision of The Principal In Improving The Quality of Education in The State Ibtidaiyah Madrasah, Langkat Regency. Jurnal Pendidikan Islam, 10(02), 13.
Stronge, J. (2008). Qualities of Effective Principals. Alexandria.
Sugiono, S. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.
Suryani, C. (2015). Implementasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran di MIN Sukadamai Kota Banda Aceh. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 23–42.
Takhlishi, A. (2018a). IMPLEMENTASI SUPERVISI PENDIDIKAN PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI MADRASAH ALIYAH SUNAN PRAWOTO PATI. 06(1), 14.
Takhlishi, A. (2018b). IMPLEMENTASI SUPERVISI PENDIDIKAN PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI MADRASAH ALIYAH SUNAN PRAWOTO PATI. 06(1), 14.
Wahyudi. (2012). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Organisasi Pembelajaran. Alfabeta.
Wahyuningsih, W., & Anif, S. (2016). Pengelolaan Supervisi Akademik Di SMPN 1 Todanan Blora. Manajemen Pendidikan, 11(2), 114. https://doi.org/10.23917/jmp.v11i2.2654
Widodo, H. (n.d.). REVITALISASI SEKOLAH BERBASIS BUDAYA MUTU. 15.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).