The Analysis of School Culture In Shaping Students' Character At Islamic High School of Al-Fatah Palembang

Authors

  • Saipul Annur Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.4299

Keywords:

School Culture, Student Character

Abstract

This article was conducted to analyze school culture in shaping students' character at MA Al-Fatah. This type of research is qualitative with a descriptive approach. Source of data through interviews, observation, and documentation. Furthermore, data analysis techniques in this study by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. Meanwhile, in checking the validity of the data, researchers used four criteria: trust, transferability, dependence, and certainty. Based on the study results that school culture shapes student character, there are two cultural aspects: Academic Culture, which includes a culture of reading, learning culture, and creativity. In contrast, the second culture is Social Culture, 3S culture, and simple living culture. The characters formed through school culture are religious, independent characters, curiosity characters, creative characters, democratic characters, disciplined characters, responsible characters, and social care characters.

References

Abdurrahman, A. (2018). Implementasi Manajemen Kurikulum Pesantren Berbasis Pendidikan Karakter. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman. https://doi.org/10.33650/at-turas.v4i2.336

Angga, A. S. (2012). Desain Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter. Ar-Ruzz Media.

Bahri, S. (2021). Manajemen Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1754

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.

Fahlevi, M. R. (2022). Pola hidup sederhana dalam Al-Qur’an: analisis tematik Tafsir Fi Zilal Al-Qur’an. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Farhani, D. (2019). MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KEGIATAN KOKURIKULER KEAGAMAAN. Jurnal Isema : Islamic Educational Management. https://doi.org/10.15575/isema.v4i2.5619

Fatimah. (2021). Implementasi Budaya Religius dalam Membina Akhlak Siswa di MI Rahmatullah Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).

Fatkhur Rohman. (2018). PERAN PENDIDIK DALAM PEMBINAAN DISIPLIN SISWA DI SEKOLAH / MADRASAH. Ihya Al-Rabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Sastra Arab, 4(1).

Fauzan Wakila, Y. (2021). Konsep dan Fungsi Manajemen Pendidikan. Equivalent : Jurnal Ilmiah Sosial Teknologi. https://doi.org/10.46799/jequi.v3i1.33

Hadi, A. (2010). Konsep Pendidikan al-Fârâbî dan Ibn Sînâ. Jurnal Ilmiah Sintesa, 9(2).

Hardiansyah;Mas’odi, F. (2020). IMPLEMENTASI NILAI RELIGIUS MELALUI BUDAYA SEKOLAH: STUDI FENOMENOLOGI. Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1).

Hartati, T., & Supriyoko, S. (2020). Implementasi Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam Terpadu. Media Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.30738/mmp.v3i2.4652

Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial, Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Erlangga.

Karisma;Bella, E. I. A. N. O. (2020). Nilai-Nilai Budaya Sekolah dalam Pembinaan Aktivitas Keagamaan Siswa. ATTHULAB: Islamic Religion Teaching & Learning Journal, 5(1).

Kemdiknas. (2010). Pedoman Sekolah; Pengembangan Pendidikan Budayadan Karakter Bangsa. Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Konadi, H. (2022). PERAN GURU DALAM PEMBIASAAN BUDAYA 3S (SENYUM, SAPA, SALAM) TERHADAP SISWA. Inteligensia: Jurnal Studi Keislaman, 7(1).

Lubis, A. F. (2015). Hidden Curriculum dan Pembentukan Karakter (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Pembangunan UIN Jakarta). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

McCusker, K., & Gunaydin, S. (2015). Research using qualitative, quantitative or mixed methods and choice based on the research. Perfusion. DOI: 10.1177/0267659114559116.

Moleong, L. J. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Nahdi, Y. Z. A. S. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Educatio, 7(3).

Rahman, A. (2022). Ganteng Tidak Harus Mewah: Studi terhadap Gaya Hidup Sederhana pada Tiga Mahasiswa di Kota Makassar. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 11(1).

Ridha, F. J. F. (2013). Disiplin Siswa di Sekolah dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 23(2).

Silahuddin. (2016). Budaya Akademik Dalam Sistem Pendidikan Dayah Salafiyah di Aceh. Miqot, XL(2).

Slamet, M. W. K. (2020). STRATEGI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENUMBUHKAN SIKAP DEMOKRATIS SISWA. Universitas Muhammadiyah Malang.

Soebagio Atmodiwirio. (2015). Manajemen Pendidikan Indonesia. Ardadizya Jaya.

Sudrajat, A. (2018). Konsep Pendidikan Karakter. Https://Akhmadsudrajat.Wordpress.Com/2010/09/15/Konsep-Pendidikan-Karakter/.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Suparta, H. N. A. (2013). Watak Pendidikan Indonesia. Friska Agung Insani.

Tabi’in, A. (2017). MENUMBUHKAN SIKAP PEDULI PADA ANAK MELALUI INTERAKSI KEGIATAN SOSIAL. Journal of Social Science Teaching, 1(1).

Tirtiana. (2013). Pengaruh Kreativitas Belajar Penggunaan Media Pembelajaran Power Point, dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran AkutansiPada Siswa Kelas X AKT SMK Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2012/2013 (Motivasi Belajara Sebagai Variabel Intervening). Economic Education Analysis Journal, 2(2).

Wathoni, K. (2013). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam.

Widyaningrum, R. (2016). Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar Melalui Sekolah Peduli Dan Berbudaya Lingkungan. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 11(1).

Wuri Wuryandani. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, 33(2).

Yusuf. (2018). Budaya Sekolah dan Mutu Pendidikan. PT. Pena Citra Satria.

Downloads

Published

27-06-2022

Citation Check