Pemikiran Paradigma Pendidikan Islam (Tinjauan Paradigma Pendidikan Islam Holistik Dalam Serat Wulang Reh)
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i01.4185Keywords:
Paradigma Pendidikan Islam, Serat Wulang Reh, Sri Susuhunan Pakubuwana IVAbstract
References
Abid, M. A.-J. (2006). Al-Madkhal Ila Al-Qur’an Al-Karim. Markaz Dirasat al-Wahdah al-Arabiyah.
Abu ‘A’la al-Maududi. (1991). Manhaj Jadid li Tarbiyyah wa Ta’lim, terj. Judi Al-Falasani. CV Ramadani.
Achmadi. (2010). Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humanisme Teosentris. RajaGrafindo Persada.
Al-Attas, M. al-N. (1996). The Concept of Education in Islam: A Frame Work for an Islamic Phylosophy of Education (H. Bagir (ed.)). Mizan.
Al-BÄqÄ«, M. F. ‘Abd. (1992). Al-Mu’jam Al-Mufahras lÄ« AlfÄzh Al-Qur’Än Al-KarÄ«m. Dar al-Fikr.
Al-Buthi, S. R. (2005). Salafi: Sebuah Fase Sejarah Bukan Madzhab, terj. Tutuhal Arifin. Gema Insani.
Al-DÄ«nal-RÄzÄ«, M. F. (1995). TafsÄ«r Al-KabÄ«r wa MafÄtīḥ Al-Ghaib. DÄr al-Fikr.
Al-Husein, M. S. (1999). Kritik Sistem Pendidikan. Pustaka Kencana.
Al-Shibagh, M. ibn L. (1990). Lumhat fi ‘Ulum Al-Qur’an wa Ittijahat Al-Tafsir. Maktabah al-Islami.
Ali, M. (2010). Kontekstualisasi Al-Qur’an. Jurnal Hunafa, 7(1): 61–68.
Asy’arie, M. (1992). Manusia Pembentuk Kebudayaan dalam Al Qur’an. LESFI.
Azra, A. (1999). Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu.
Dahlan, M. (2017). Paradigma Ijtihad Fiqh Minoritas dsi Indonesia. ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman, 12(1), 49–70.
Darusuprapta. (1985). Serat Wulangreh. Citra Jaya.
Delors. (1996). Education: The Necessary Utopia. Pengantar di dalam “Treasure Wit hin†Report the International Commission on Education for the Twenty-firs Century. UNESCO Pubhlising.
Dewey, J. (1964). Democracy and Education, an Introduction to the Philosophy of Education. The Macmillan Company.
Dewey, J. (1997). Experience and Education. Touchstone.
Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(1): 116–133.
Efendi, J. (2010). Pembaharuan Tanpa Membongkar Tradisi. Kompas.
Estrada, C. A. M., Lomboy, M. F. T. C., Gregorio, E. R., Amalia, E., Leynes, C. R., Quizon, R. R., & Kobayashi, J. (2019). Religious education can contribute to adolescent mental health in school settings. International Journal of Mental Health Systems, 13(1): 1–6.
Fakih, M. (2001). Pendidikan Popular: Membangun Kesadaran Kritis. Insisnt.
Fauzi, A. (2018). KONSTRUKSI MODEL PENDIDIKAN PESANTREN: Diskursus Fundamentalisme dan Liberalisme dalam Islam. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 18(1): 89–114.
Freire, P. (2008). Pendidikan Kaum Tertindas (terj. Tim). LP3ES.
Hadi, S. (2002). Metodologi Research. Andi Offset.
Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Prinsip dan Dasar Pengembangan. DEEPPUBLISH.
Howlet, J. (2013). Progressive Education: A Critical Introduction. Bloomsbury Academic.
Ja’far, M. ‘Āli. (1980). ManÄhij al-MufassirÅ«n. Dar al-Ma’rifah.
Ju’Subaidi, N. M. dan S. (2016). Paradigma Pendidikan Agama dalam Masyarakat Plural. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2).
Khotimah. (2014). Pemikiran Fazlur Rahman Tentang Pendidikan Islam. Jurnal Ushuluddin, XXII(2), 11.
Khun, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolution. University of Chicago Press.
Kuntowijoyo. (1998). Paradigma Islam. Mizan.
Kusmana, K. (2012). Hermeneutika Humanistik Nasr Hamid Abu Zayd : Al-Qur’an sebagai Wacana. Kanz Philosophia : A Journal for Islamic Philosophy and Mysticism, 2(2), 265. https://doi.org/10.20871/kpjipm.v2i2.33
Ma’luf, L. (1986). al-Munjid fi al-Lughah wa A’lam. al-Maktabah al-Syarqiyah.
Maliki, Z. (2012). Rekonstruksi Teori Sosial Modern. Gadjah Mada University Press.
Mas’ud, A. (2004). Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik. Gama Media.
Masterman, M. (1970). The Nature of Paradigm: Cristicism and The Growth of Knowledge. Cambridge University Press.
Matrapi. (2018). TIPOLOGI PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM (Membangun Sebuah Paradigma Pendidikan Yang Mampu Menjadi Wahana Bagi Pembinaan Dan Pengembangan Peserta Didik). ISLAMUNA: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–15.
McNeil, J. D. (1988). Kurikulum: Sebuah Pengantar Komprehensif, terj. Subandiah. Bulan Bintang.
Moelong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Moh Syahirul Aliem, A. S. (2017). PARADIGMA PENDIDIKAN DALAM FILM 3 IDIOTS (ANALISIS WACANA SARA MILL). Paradigma, 5(2), 3.
Muhaimin. (2001). Paradigma Pendidikan Islam. Rosdakarya.
Muhaimin. (2003). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Pustaka Pelajar.
Mulyana, D. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Remaja Rosdakarya.
Mustafa. (2018). Mazhab Filsafat Pendidikan dan Implikasinya terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Iqra’, 5(2), 3.
Muttaqin, A. (2016). Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. DINAMIKA, 1(1), 67–92.
Nafis, M. W. (2015). Kontekstualisasi Ajaran Islam 70 Tahun Prof. Dr. Munawir Sadjali, MA. Paramadina.
Nasution, H. (2010). Filsafat dan Mistisme Islam. Bulan Bintang.
Nata, A. (2001). Paradigma Pendidikan Islam. Grasindo.
Norris, C. (2003). Membongkar Teori Dekonstruksi Jaques Derrida, terj. Inyiak Ridwan Muzir. Ar Ruzz Media.
Nurhayati, E. (2010). Nilai-nilai Moral Islami dalam Serat Wulangreh. Millah: Jurnal Studi Agama, X(1), 42.
O’neil, W. F. (1981). Educational Ideologies: Contemporary Expressions of Educational hilosophies. Goodyear Publishing Company.
O’Neill, W. F. (2001). Ideologi-ideologi Pendidikan. Pustaka Pelajar.
Priatna, T. (2004). Reaktualisasi Paradigma Pendidikan Islam. Pustaka Bani Quraisy.
Primarni, A. (2014). Konsep Pendidikan Holistik Dalam Perspektif Islam. Edukasi Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 473.
Rahman, F. (1980). Major Themes of the Qur’an. Bibliotheca Islamica.
Rakhmat, J. (2021). Psikologi agama. Mizan Publishing.
Rouf, A. (2018). slam Pluralis dan Multikulturalisme: Memperkokoh Kesatuan Bangsa. Urnal Bimas Islam V, 11(4), 784–831.
Ruhendi, A. M. dan L. Y. (2004). Paradigma Pendidikan Universal di Era Modern dan Post Modern. IRCiSoD.
Rusn, A. I. (1998). Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. Pustaka Pelajar.
Saihu, S. (2020). Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Menurut Fazlurrahman. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 82–95. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.76
Shihab, Q. (1996). Wawasan al-Qur’an: Tafsir Maudhu’i atas Berbagai Persoalan Umat. Mizan.
Sholeh, A. K. (2004). Wacana Baru Filsafat Islam. Pustaka Pelajar.
SM, I. (2001). Paradigma Pendiidkan Islam. Pustaka Pelajar-IAIN Walisongo.
Sugiono. (2016). Metode Penelitan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D ( dan R. Kualitatif & D. (eds.)). Alfabeta.
Susanto, E. (2017). Dimensi Studi Islam Kontemporer. Kencana.
Sutrisno, A. N. (2014). Telaah Filsafat Pendidikan. Deepublish.
Syahâtah, A. (2001). ‘Ulûm al-Tafsîr. Dâr al-Syurûq.
Thompson, J. B. (2003). Analisis Ideologi: Kritik Wacana Ideologi-ideologi Dunia. IRCiSoD.
Tibi, B. (2012). Islamic Humanism vs Islamism: Cross-Civilizational Bridging. An Interdisciplinary Journal, 95(3): 230–254.
Tobroni. (2018). Memperbincangkan Pemikiran Pendidikan Islam: Dari Idealisme Substantif Hingga Konsep Aktual. Kencana.
Usa, M. (1991). Pendidikan Islam di Indonesia: Antara Cita dan Fakta. Tiara Wacana.
Zamanîn, A. ‘Abdullâh ibn ‘Abdullâh ibn ‘Abû. (2002). Tafsîr Al-Qur’ân Al-‘Azhîm (5th ed.). Al-Fârûq al-Hadîtsah.
ZTF, P. B. (2008). Fikih Jalan Tengah: Dialektika Hukum Islam dan Masalah-masalah Masyarakat Modern. Gramedia Pustaka Utama.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).






