A Model Of Cultivating Morality In Fikih Learning Strategies Course
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i01.3999Keywords:
Moral Internalization, Student Character, Learning Process.Abstract
References
Amini, A., & Ariyanto, M. D. (2022). “Metode dalam Penanaman Akhlak Mulia Bagi Siswa di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Iqro Kecamatan Nogosari Kabupaten Boyolali†Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/100678.
Ansori, R. A. M. (2017). “Strategi Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Islam pada Peserta Didik†Jurnal Pusaka, 4(2), 14-32. https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnal_pusaka/article/view/84.
Anugrah, A. T., Latipah, E., & Izzah, I. (2022). “Pembentukan Akhlak Mahasiswa Melalui Psikologi Islami†Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 135-148. https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/1721.
Ardiansyah, Z., Gunawan, R., & Aeni, A. N. (2021). “Penyuluhan Pentingnya Akhlakul Karimah Bagi Mahasiswa dalam Menjalani Kehidupan Perkuliahan†Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 5(2), 143-148. https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/PengabdianUMRI/article/view/3094.
Arifin, M. A., & Mukhlisin, M. (2018). “Selfie Activity Sebagai Metode Pembelajaran Akhlak†Jurnal Ulul Albab, 22(1). http://journal.ummat.ac.id/index.php/JUA/article/view/585.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Febri, H. R. (2022). “Implementasi Komunikasi Verbal dalam Penanaman Akhlak pada Anak di Sekolah Dasar Islam Terpadu Alam Al-Karim Kemiling Bandar Lampung†Skripsi, UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/18015.
Fitri, S. A. (2021). “Metode Penanaman Akhlak Mahmudah di Pondok Pesantren Asy-Syifa Pangkalan Banteng Kabupaten Kotawaringin Barat†Skripsi, IAIN Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3376.
Haidir, M. R. (2019). “Pelaksanaan Model Pendidikan Karakter Melalui Mata Kuliah Pendidikan Kealwashliyahan pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Fakultas Ekonomi UMN Al-Washliyah Medan†Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian, 2(2), 1030-1042. https://www.e-prosiding.umnaw.ac.id/index.php/penelitian/article/view/316.
Handoko, D., Habibi, M., & Arisa, I. (2020). “Visi Islami Perguruan Tinggi serta Penerapannya pada Aktivitas Komunikasi (Studi pada Kampus Universitas Muhammadiyah Jakarta)†Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 4(2), 137-144. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/perspektif/article/view/9422.
Harahap, N. S. (2021). “Metode Pendidikan Akhlak dalam Kitab Ayyuhal Walad Karya Imam Al-Ghazali†Skripsi, IAIN Padangsidimpuan. http://etd.iain-padangsidimpuan.ac.id/id/eprint/7631.
Hasanah, N. (2009). “Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akhlak Mahasiswa PGMI†Mudarrisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(2), 281-300. https://mudarrisa.iainsalatiga.ac.id/index.php/mudarrisa/article/download/2502/1137.
Hermawan, I., Nasibah, N., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). “Penanaman Nilai-nilai Karakter dengan Pendekatan Student Centered Learning pada MKWU-PAI di Perguruan Tinggi Umum†Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 541-550. https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/951.
Istianah, A., Mazid, S., Hakim, S., & Susanti, R. (2021). “Integrasi Nilai-nilai Pancasila untuk Membangun Karakter Pelajar Pancasila di Lingkungan Kampus†Jurnal Gatranusantara, 19(1), 62-70. http://publikasi.undana.ac.id/index.php/JG/article/view/g674.
Khairiah, N., Nurzannah, N., & Harisman, H. (2018). “Model Pembelajaran Terpadu dalam Penanaman Nilai-nilai Good Governance Sebagai Upaya Pencegahan Korupsi pada Mahasiswa di Kota Medan†Kumpulan Penelitian dan Pengabdian Dosen, 1(1). http://publikasiilmiah.umsu.ac.id/index.php/publikasi-ilmiah/article/view/65.
Ma’ruf, A. (2017). “Pola Penanaman Akhlak Karimah pada Remaja Karang Taruna Katardi Dukuh Sepat Desa Suru Kecamatan Sooko Kabupaten Ponorogo†Skripsi, IAIN Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/2150/1/Aminuddin%20Ma%27ruf.pdf.
Mohamed, S., Jasmi, K. A., & Zailani, M. A. (2016). “Akhlak Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam†Akademika, 86(2), 31-42. https://www.academia.edu/download/50615939/8248-43184-1-PB.pdf.
Muchlis, M. S. (2018). “Pembelajaran Karakter di Perguruan Tinggi Islam (Studi atas Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pamekasan)†Nuansa, 15(2), 287-304. http://repository.iainmadura.ac.id/226/.
Rasyidi, A., & Dwina, D. (2021). “Metode Penanaman Karakter Santri dan Santriwati TK dan TPA Al-Futuhiyyah Banjarmasin†Educasia: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 6(3), 205-213. http://educasia.or.id/index.php/educasia/article/view/113.
Riska, R. (2020). “Pola Komunikasi dalam Penanaman Akhlak Pendidikan Anak Usia Dini di Kelompok Bermain Arrahma Pacciro Kelurahan Takkalasi Kabupaten Barru†Skripsi, IAIN Parepare. http://repository.iainpare.ac.id/2094/1/15.3100.024.pdf.
Satiawan, Z., & Sidik, M. (2021). “Metode Pendidikan Akhlak Mahasiswa†Jurnal Mumtaz, 1(1), 53-64. http://e-journal.stitmumtaz.ac.id/index.php/stitmumtaz/article/view/11.
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukma, N. (2020). “Penerapan Metode Bercerita dalam Penanaman Akhlak Mulia Peserta Didik di Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Mannuruki†Skripsi, Universitas Muhammadiyah Makassar. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/11734-Full_Text.pdf.
Tabe, M., & Jinan, M. (2015). “Model Pembentukan Akhlak Mulia pada Mahasantri Pondok Shabran Tahun Ajaran 2011/2014†Disertasi, Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/38244.
Vira, Z. T. (2023). “Implementasi Pendidikan Akhlak pada Peserta Didik MA Raudhatul Ulum Desa Ketapang Kecamatan Sungkai Selatan Lampung Utara†Skripsi, UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/22480.
Yasin, N., & Sutiah, S. (2020). “Penerapan Nilai-nilai Tasawuf dalam Pembinaan Akhlak Santri pada Pondok Pesantren Miftahul Huda Gading Malang†Al-Musannif, 2(1), 49-68. http://jurnal.mtsddicilellang.sch.id/index.php/al-musannif/article/view/37.
Yasyakur, M. (2017). “Efektivitas Model Pembelajaran Karakter pada Mata Pelajaran Ekstrakurikuler di Sekolah Full Day School†Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 27. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/180.
Zarman, W. (2014). “Konsep dan Penerapan Model Pendidikan Karakter Mahasiswa Unikom†Majalah Ilmiah UNIKOM. https://repository.unikom.ac.id/id/eprint/30403.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).