Implementation of Learning Management In The Face of The Industrial Revolution 4.0 in STAI Bahriyatul Ulum Pandan
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3832Keywords:
Implementation, Management, Learning, Industrial Revolution 4.0, STAI BU PandanAbstract
References
Andriani, T. (2015). Sistem Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jurnal Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-Ilmu Sosial Dan Budaya, 12(1). https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
Anwar, A. I., Prabandari, Y. S., & Emilia, O. (2013). Motivasi dan Strategi Belajar Siswa dalam Pendidikan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Collaborative Learning di Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Hasanuddin. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia: The Indonesian Journal of Medical Education, 2(3). https://doi.org/10.22146/jpki.25189
Apri Damai Sagita Krissandi, R. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(3).
Ardian, A., & Munadi, S. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Student-Centered Learning dan Kemampuan Spasial terhadap Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(4). https://doi.org/10.21831/jptk.v22i4.7843
Davies, E. (2007). The Training Manager’s Desktop Guide. In Journal of Experimental Psychology: General (Vol. 136). London: Thorogood Publishing Ltd.
Deklara Nanindya Wardani, Ansemus J.E Toenlioe, A. W. (2018). Daya Tarik Pembelajaran Di Era 21 Dengan Blended Learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1). https://doi.org/10.24260/at-turats.v9i2.318
Didin Kurniadin, I. M. (2012). Manajemen Pendidikan Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Febriyanti. (2013). Kurikulum Pendidikan Tinggi Di Era Globalisasi (Pergeseran Dari Kurikulum Inti Dan Institusional Ke Kurikulum Berbasis Kompetensi). Jurnal Ta’dib, XVIII(2).
Gunawan, I. (2017). Instructional Management in Indonesia: a Case Study. Researchers World : Journal of Arts, Science and Commerce, VIII(1). https://doi.org/10.18843/rwjasc/v8i1/12
Hamdan. (2018). Industri 4.0: Pengaruh Revolusi Industri Pada Kewirausahaan Demi Kemandirian Ekonomi. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 3(2). https://doi.org/10.29407/nusamba.v3i2.12142
Hanum, N. S. (2013). Keefektifan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1). https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1584
Heny Hendrayati, B. P. (2013). Implementasi Model Hybrid Learning Pada Proses Pembelajaran Mata Kuliah Statistika II Di Prodi Manajemen FPEB UPI. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2). https://doi.org/10.17509/jpp.v13i2.3430
Ikhwan, A. (2016). Manajemen Perencanaan Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi, 4(1). https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
Illah Sailah. (2014). Buku Kurikulum Pendidikan Tinggi Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Jagantara, I. W. M., Adnyana, P. B., & Widiyanti, N. P. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Biologi Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SMA. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4.
Jian Qin, Ying Liu, R. G. (2016). A Categorical Framework of Manufacturing for Industry 4.0 and beyond. Procedia CIRP, 52. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.08.005
Ladjid. (2005). Pengembangan Kurikulum Menuju Kurikulum Berbasis Kompetensi. Quantum Teaching.
Lancang Kuning, U. (2018). UNILAK MAGAZINE. In Universitas Lancang Kuning (Vol. 4). Retrieved from https://www.neliti.com/id/publications/216722/ penggunaan-metode-kerja-kelompok- untuk-meningkatkan-hasil-belajar-ipa- siswa-kela
Maisyarah S, Nasir Usman, N. (2017). Evektifitas Pelaksanaan Tugas Pengawas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Sekolah Dasar Lingkungan UPTD Suku I Disdikpora Kota Banda Aceh. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (SNP) Unsyiah. http://jurnal.unsyiah.ac.id/SNP-Unsyiah/article/download/6941/5684
Manullang, M. (2014). Manajemen Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 21(2).
Moerista, J. V. (2015). Pengaruh Penerapan Metode Student-Centered Learning, Cooperative Learning, Case-Based Learning Terkait Pemahaman Mahasiswa pada Pembelajaran Akuntansi Keperilakuan. Udinus Repository. https: //doi.org/10.1089/bsp.2006.4.397
Munawaroh, A., Christijanti, W., & Supriyanto. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sistem Pencernaan SMP. Journal of Biology Education, 2(1).
Ni’mah, F. I. (2016). Manajemen Pembelajaran Jarak Jauh (Distance Learning) Pada Homeschooling“Sekolah Dolan.†Manajemen Pendidikan, 25(1).
Ningsih, M. (2018). Pengaruh Perkembangan Revolusi Industri 4.0 Dalam Dunia Teknologi Di Indonesia. Jurnal Fakultas Komputer.
Nirwana. (2014). PENGARUH MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASIS LINGKUNGAN DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP HASIL BELAJAR IPA-FISIKA DI SMPN KOTA BENGKULU (Studi eksperimen pada Siswa Kelas VII Semester I SMPN 11 Kota Bengkulu) 2012. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) Snf2014, 3.
Prasetyo, H., & Sutopo, W. (2018). Industri 4.0: Telaah Klasifikasi Aspek Dan Arah Perkembangan Riset. J@ti Undip: Jurnal Teknik Industri, 13(1).
Rahayu, E. F. (2015). Manajemen Pembelajaran Dalam Rangka Pengembangan Kecerdasan Majemuk Peserta Didik. Jurnal Manajemen Pendidikan, 24(5).
Rahman Sidek, E. A., & Md.Yunus, M. (2012). Students’ Experiences on using Blog as Learning Journals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.314
Ramadhani, H. S. (2017). Efektivitas Metode Pembelajaran SCL (Student Centered Learning) Dan TCL (Teacher Centered Learning) Pada Motivasi Instrinsik & Ekstrinsik Mahasiswa Pesikologi Untag Surabaya Angkatan Tahun 2014-2015. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 6(2).
Rasiban, L. M. (2013). Penerapan Student Centered Learning (SCL) Melalui Metode Mnemonik Dengan Teknik Asosiasi Pada Mata Kuliah Kanji Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(2). https://media.neliti.com/media/publications/117661-ID-penerapan-student-centered-learning-scl.pdf
Riduwan. (2012). Manajemen Pendidikan. Alfabeta.
Rukayah, B. I. (2016). Evaluasi Manajemen Berbasis Sekolah Di Sekolah Dasar Negeri Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2).
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.
Sagala, S. (2011). Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Alfabeta.
Samiudin. (2016). Peran metode untuk mencapai tujuan pembelajaran. Jurnal Studi Islam, 11(2). Retrieved from https: // jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/ article/view/407
Suryapermana, N. (2017). Manajemen Perencanaan Pembelajaran. Jurnal Tarbawi, 3(2). https://doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1788
Sutrisno, S. (2016). Desain Kurikulum Perguruan Tinggi, Mengacu KKNI. PT Remaja Rosdakarya.
Suwito, Harun, C. Z., & Ibrahim, S. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Smp Negeri 1 Tapaktuan Aceh. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan PascasarjanaUniversitasSyiah Kuala, 5(3).
Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).
Veronica, A. (2019). Silang Layan: Perspektif Perpustakaan Universitas Esa Unggul. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 7(1). https://doi.org/10.24252/kah.v7i1a7
Wachyudi, K., Srisudarso, M., & Miftakh, F. (2014). Analisis Pengelolaan dan Interaksi Kelas Dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Solusi, 1(4).
Widyanto, I. P., Slamet, A., Haryono, M., & Prihatin, T. (2018). The Utilization of Whatsapp Application on Scientific-Based Learning Management in Higher Education Institutions. Advances in Social, Education and Humanities Research (ASSEHR), 247(Iset). https://doi.org/10.2991/iset-18.2018.51
Yakin, A. Al. (2019). Manajemen Kelas di Era Industri 4.0. Journal Peqguruang: Conference Series, 1(1). http://journal.lppm-unasman.ac.id/index.php/peqguruang/article/view/328
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).