IMPLEMENTASI PENGUATAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN DI MADRASAH
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i4.3686Keywords:
implementasi, nilai, pendidikan karakter, MIN 1 MinahasaAbstract
ABSTRACT
This study aims to describe the implementation of strengthening the value of character education in learning at MIN 1 Minahasa, Pineleng District, Minahasa Regency, North Sulawesi Province. This study uses a qualitative approach. The informants in this study were the head of the madrasah and teachers of the Minahasa 1st Minahasa class. The data collection techniques for this research are observation, interviews, and document studies. The findings of this study are that the implementation of 18 character education values has been carried out in learning and extracurricular activities at Min 1 MInahasa. Implementing character education values in learning at Minahasa 1 Minahasa has implications for achieving good student character. Students become individuals with character and become role models in society.
Keywords: implementation, values, character education, MIN 1 Minahasa
Â
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan implementasi penguatan nilai pendidikan karakter dalam pembelajaran di MIN 1 Minahasa, Kecamatan Pineleng, Kabupaten Minahasa, Provinsi Sulawesi Utara. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Informan dalam penelitian ini adalah kepala madrasah dan guru kelas MIN 1 Minahasa. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan studi dokumen. Temuan penelitian ini adalah impementasi 18 nilai pendidikan karakter telah berjalan dalam kegiatan pembelajaran dan kegiatan ekstrakurikuler di MIN 1 MInahasa. Implementasi nilai pendidikan karakter dalam pembelajaran di MIN 1 Minahasa berimplikasi pada tercapainya karakter peserta didik yang baik. Peserta didik menjadi pribadi yang berkarakter dan menjadi teladan di tengah-tengah masyarakat.
Kata kunci: implementasi, nilai, pendidikan karakter, MIN 1 Minahasa
References
Azra, Azyumardi. (2014). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Penerbit Kencana.
Azra, Azyumardi. (2020). Membebaskan Pendidikan Islam. Jakarta: Penerbit Kencana.
Baba, M. A., Hadirman, H., & Reksamunandar, R. P. (2022). Praktik Pembentukan Pendidikan Karakter Bangsa di Lembaga Pendidikan Islam (Studi di MIN 1 Minahasa). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02).
Berkowitx, Marwin, dkk. 2005. What Works in Character Education, A Reseach-driven guide for educators. Washington: Missouri-St Louis.
Dalyono, B., & Lestariningsih, E. D. (2016). Implementasi penguatan pendidikan karakter di sekolah. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial Dan Humaniora, 3(2, Oktober), 33-42.
Furachan, A. (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Guntur, M. and Aslinda, A., (2017). Implementasi Kebijakan Pendidikan Karakter terhadap Pengaruh Globalisasi. In Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-ilmu Sosial (Vol. 2, pp. 231-238).
Hadirman, H. (2022). Problematika Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Lembaga Pendidikan Islam di Tengah Komunitas Minoritas Muslim (Studi di MIN 1 Minahasa). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 304-315.
Huberman, Michael dan Matthew B. Miles. (1992). Analisis Data Kualitatif. Terj. Tjejep Rohidi, Jakarta: UI Press.
Ismail, S., Suhana, S. and Zakiah, Q.Y., (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), pp.76-84.
Liando, M. R., & Hadirman, H. (2022). Praktik Kultur Moderasi Beragama dalam Lembaga Pendidikan Muhammadiyah (Studi di SMA Muhammadiyah Manado). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01), 379-392.
Lickona, Thomas, 2007. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: BantamBooks.
Mewengkang, R., Tumbel, G., Mamonto, F., & Rotty, V. N. J. (2021). Implementasi Kebijakan Sistem Informasi Manajemen Akademik Di Universitas Negeri Manado. YUME: Journal of Management, 4(2).
Mulawati. 2015. Nilai Karakter Bangsa dalam Nyanyian Rakyat Muna, dalam Jurnal Sirok Bastra: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, Vol. 2, Noomor 2, Edisi Desember 2014. Pangkal Pinang: Kantor Bahasa Babel.
Reksamunandar, R. P., & Hadirman, H. (2022). Pembentukan Karakter Siswa melalui Pembiasaan dan Keteladanan Guru. CENDEKIA, 14(01), 27-38.
Setiawan, F., Hutami, A.S., Riyadi, D.S., Arista, V.A. and Al Dani, Y.H., (2021). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), pp.1-22.
Sutopo. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakrta: Universitas Negeri Sebelas Maret.
Tsauri, Sofyan. 2015. Pendidikan Karakter Peluang dalam Membangun Bangsa. Jember: IAIN Jember Press.
Walangadi, Hakop. (2017). “Pendidikan Karakter sebagai Perwujudan Tingkah Laku Peserta Didik†dalam Abdul Rahmat (ed.) Paradigma Baru Pendidikan Era Kontemporer. Gorontalo: Ideas Publishing.
Yani, S., Kusen, K., & Khair, U. (2020). Kebijakan Sekolah Dalam Penerapan Karakter Disiplin Siswa Di SDN 77 Rejang Lebong. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 99-115.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).