THE EFFECT OF SELF-CONCEPT, SELF-EFFICIENCY AND WORK MOTIVATION ON THE PERFORMANCE OF MI TEACHERS IN NIAS ISLANDS
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i4.3494Keywords:
Self Efficacy, Teacher Performance, Self Concept, Self Motivation.Abstract
References
Arikunto, S. (2005). Dasar-dasar Evaluasi Pendidkan. Jakarta: Rineka Cipta.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: Penerbit K-Media.
Attoriq, R. H. (2020). “Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kinerja PNS Guru SMAN Wilayah II Jakarta Pusat†Mozaic: Islam Nusantra, 6(2), 127-136. http://journal.unusia.ac.id/index.php/mozaic/article/view/149.
Azis, R. (2018). “Implementasi Pengembangan Kurikulum†Jurnal Inspiratif Pendidikan, 7(1), 44-50. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/4932.
Bai, M. A. L., & Suprojo, A. (2019). “Pembangunan Sumber Daya Manusia dalam Mewujudkan Persamaan Hak Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus†JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 8(1), 46-51. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fisip/article/view/1531.
Bandura, A. (1991). Self Efficacy Mechanism in Psychological and Health. Promoting Behavior. New Jersey: Prentice Hall.
Baron, R. A. (2003). Psikologi Sosial. Jakarta: Erlangga.
Betoret, F. D. (2006). “Stressors, Self Efficacy, Coping Resources, and Burnout among Secondary School Teachers in Spain†Educational Psychology, 26(4), 519-539. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01443410500342492.
Buchari, A. (2018). “Peran Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran†Jurnal Ilmiah Iqra’: 12(2), 106-124. http://journal.iain-manado.ac.id/index.php/JII/article/view/897.
Darmadi, H. (2015). “Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional†Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161-174. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/edukasi/article/view/113.
Fuad, F., Iqbal, M., & Rizal, M. (2021). “Keselarasan IMTAQ dan IPTEK: Membangun Epistemologi Pendidikan Islam dan Sains Berdasarkan Paradigma Qurani†Lentera: Jurnal Sains, Teknologi, Ekonomi, Sosial dan Budaya, 5(6). http://journal.umuslim.ac.id/index.php/ltr2/article/view/903.
Hanifiyah, F. (2021). “Implikasi Integrasi IMTAQ dan IPTEK dalam Perkembangan Pendidikan Islam†FAJAR: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1-15. http://ejurnal.uij.ac.id/index.php/FAJ/article/view/1097.
Judge, T. A., Locke, E. A., Durham, C. C., & Kluger, A. N. (1998). “Dispositional Effects on Job and Life Satisfaction: The Role of Core Evaluations†Journal of Applied Psychology, 83(1), 17. https://psycnet.apa.org/journals/apl/83/1/17.html?uid=1997-38943-002.
Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). “Effects on Teachers’ Self-efficacy and Job Satisfaction: Teacher Gender, Years of Experience, and Job Stress†Journal of Educational Psychology, 102(3), 741. https://psycnet.apa.org/journals/edu/102/3/741.html?uid=2010-15712-016.
Kusasi, M. (2012). “Pengaruh Budaya Organisasi, Efikasi Diri, dan Kepuasan Kerja Terhadap Motivasi Kerja Pegawai Kanwil Kementerian Agama Provinsi Kaltim†Psikostudia: Jurnal Psikologi, 1(2), 102-117. https://core.ac.uk/download/pdf/268076022.pdf.
Magdalena, I., Fatharani, J., Oktavia, S. A., & Amini, Q. (2020). “Peran Guru dalam Mengembangkan Bakat Siswa†Pandawa, 2(1), 61-69. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa/article/view/541.
Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). “Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia†Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 125-134. http://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/article/view/180.
Mukhtar, K. A. (2020). “Pengaruh Kepemimpinan Kepala Madrasah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kreativitas Guru MTsN se-Kabupaten Madiun†Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(1), 9-23. https://sajiem.iainponorogo.ac.id/sajiem/article/view/2.
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). “Peran Guru Sebagai Teladan dalam Implementasi Nilai Pendidikan Karakter†Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34-47. https://ejournal.stai-tbh.ac.id/index.php/al-liqo/article/view/349.
Ningsih, E.K., Fitria, H., & Fitriani, Y. (2020). “Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Konsep Diri Terhadap Kinerja Guru†Journal of Education Research, 1(2), 100-105. https://www.jer.or.id/index.php/jer/article/view/7.
Purnama, R. (2008). “Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan pada Bagian Produksi CV. Epsilon Bandung†Strategic: Jurnal Pendidikan Manajemen Bisnis, 8(2), 58-72. https://ejournal.upi.edu/index.php/strategic/article/view/1028.
Rahmawati, I. Y., & Yulianti, D. B. (2020). “Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran Ditinjau dari Penggunaan Metode Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Wabah Covid-19†Al-Asasiyya: Journal of Basic Education, 5(1), 27-39. http://journal.umpo.ac.id/index.php/al-asasiyya/article/view/2840.
Rianti, A., Gunawan, R., Putri, R. N. K., & Pangestu, A. (2022). “Integrasi IMTAQ dan IPTEK†Excelencia: Journal of Islamic Education & Management, 2(01), 35-44. https://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/excelencia/article/view/431.
Riduwan, R., & Kuncoro, E. A. (2012). Cara Menggunakan dan Memakai Path Analysis. Bandung: Alfabeta.
Robbins, S. P. (2007). Perilaku Organisasi: Konsep, Kontroversi, dan Aplikasi. Jakarta: Prenahalindo.
Setyaningsih, K. (2017). “Esensi Transformasi Sistem Sentralisasi-Desentralisasi Pendidikan dalam Pembangunan Masyarakat†El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 76-94. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/El-idare/article/view/1286.
Siagian, S. P. (2003). Teori Motivasi dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sun’iyah, S. L. (2020). “Sinergi Peran Guru dan Orang Tua dalam Mewujudkan Keberhasilan Pembelajaran PAI Tingkat Pendidikan Dasar di Era Pandemi Covid-19†Dar el-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 7(2), 1-16. http://www.e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/dar/article/view/2073.
Suryana, S. (2020). “Permasalahan Mutu Pendidikan dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan†Edukasi, 14(1). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/edukasi/article/view/971.
Tambak, S., & Sukenti, D. (2020). “Pengembangan Profesionalisme Guru Madrasah dengan Penguatan Konsep Khalifah†Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 4(1), 41-66. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/hayula/article/view/12238.
Wijaya, C., & Manurung, O. (2021). Produktivitas Kerja: Analisis Faktor Budaya Organisasi, Kepemimpinan Spiritual, Sikap Kerja dan Motivasi Kerja untuk Hasil Kerja Optimal. Jakarta: Kencana.
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). “Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar†Fondatia, 4(1), 41-47. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia/article/view/515.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).