IRE Teachers Competence In Using Information and Communication Technology In Aceh Barat District

Authors

  • Sy. Rohana STAIN Teungku Dirundeng Meulaboh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v12i02.3244

Keywords:

Islamic Religious Education Teachers, Teacher Competence, Information and Communication Technology (ICT)

Abstract

This study intends to examine the competence of Islamic religious education (IRE) teachers in Aceh Barat to utilize information and communication technology (ICT) in the classroom. This is a qualitative study employing the descriptive analysis method. Interviews and documentation are used to collect data. The study found that IRE teachers still lack competence in using ICT in the classroom, likely because they are used to using more traditional methods of instruction. In addition, IRE educators' familiarity with and comfort with ICT is restricted because they are not routinely used in their everyday work. The majority of instructional materials consist of slides and videos viewed through in focus. The absence of supporting facilities, such as in focus not being available in every classroom, hinders the use of information technology by IRE teachers. In addition, teachers have limited opportunity to participate in trainings. IRE teachers make efforts to inspire themselves by participating in school-based training and, if possible, studying with other teachers. The school wholeheartedly supports it despite the fact that not all teachers have the necessary facilities.

References

Abdullah, A. (2018). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Kuriositas: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(1), 95–110.

Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. Else (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).

Batubara, D. S. (2018). Kompetensi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Guru Sd/Mi (Potret, Faktor-Faktor, Dan Upaya Meningkatkannya). Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 48–65.

Darmadi, H. (2020). Apa Mengapa Bagaimana Pembelajaran Pendidikan Moral Pancasila Dan Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (Ppkn): Konsep Dasar Strategi Memahami Ideologi Pancasila Dan Karakter Bangsa. An1mage.

Fahyuni, E. F. (2017). Teknologi, Informasi, Dan Komunikasi (Prinsip Dan Aplikasi Dalam Studi Pemikiran Islam). Umsida Press.

Husain, C. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Di Sma Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).

Kusuma, W. (2008). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran. Jakarta: Grafindo Jaya.

Kusumah, W., & Alawiyah, T. (2021). Guru Penggerak: Mendorong Gerak Maju Pendidikan Nasional. Penerbit Andi.

Muhsin, M. (2015). Korelasi Antara Kurikulum Kkni Dengan Indonesia Menghadapi Mea: Studi Kasus Di Sps Uin Syarif Hidayatullah Jakarta Dan Pps Iain Smh Banten. Penerbit A-Empat.

Mursid, R., & Yulia, E. (2019). Pengembangan Pembelajaran Dalam Teknologi Pendidikan Di Era Ri 4.0.

Nasional, D. P. (2005). Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005. Tentang Standar Nasional Pendidikan.

Nikmatussaidah, N. (2021). Implementasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Sebuah Literasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Literasiologi, 5(1).

Purba, R. A., Rofiki, I., Purba, S., Purba, P. B., Bachtiar, E., Iskandar, A., Febrianty, F., Yanti, Y., Simarmata, J., & Chamidah, D. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Ruskandi, K., Pratama, E. Y., & Asri, D. J. N. (2021). Transformasi Arah Tujuan Pendidikan Di Era Society 5.0. Cv. Caraka Khatulistiwa.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru Dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi.

Wijoyo, H. (2020). Guru Milenial Dan Covid-19. Merdeka Kreatif Di Era Pandemi Covid-19: Suatu Pengantar, 1, 27.

Yustanti, I., & Novita, D. (2019). Pemanfaatan E-Learning Bagi Para Pendidik Di Era Digital 4.0 Utilization Of E-Learning For Educators In Digital Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 12(01).

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.

Downloads

Published

21-08-2023

Citation Check