Moderasi Pendidikan: Sebuah Sarana Membumikan Toleransi dalam Dunia Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2651Keywords:
moderat, pendidikan, toleransi, egaliterAbstract
References
Agustin, R. (2020). TOLERANSI ANTAR UMAT BERAGAMA DI SEKOLAH:Studidi SMAN 8 Singkawang. Journal of Research and Thought on Islamic Education, 3(2): 220.
Alam, M. (2017). Studi Implementasi Pendidikan Islam, Jurnal Islamika. Islamika, 17(2): 87–93.
Arifin, M. (2010). Filsafat Pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Bakar, A. (2015). Konsep Toleransi dan Kebebasan Beragama. Jurnal Toleransi: Media Komunikasi Umat Beragama, 7(2): 123–124.
Dakir, D., & Anwar, H. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Pesantren Sebagai Core Value; Dalam Menjaga Moderasi Islam Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 3(2): 495–517.
Daradjat, Z. (1998). Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Mas Haji Agung.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Et al., M. S. (2021). Religion As a Cultural System: a Multiculturalism Education Model in Bali Based on Local Tradition. Psychology and Education Journal, 58(1): 4198–4206. https://doi.org/10.17762/pae.v58i1.1483
Faozan, A. (2021). WACANA INTOLERANSI DAN RADIKALISME DALAM BUKU TEKS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Syarif Hidayatullah Jakarta.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan Teori. Bumi Aksara.
Hamka. (2005). Tafsir Al-azhar. Citra Serumpun Padi.
Hanafi, M. M. (2013). Moderasi Islam. Pusat Studi Al-Qur’an.
Hefni, W. (2020). Moderasi Beragama dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri. Jurnal Bimas Islam, 13(1): 1–22. https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.182
Hidayatullah, S. (1998). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Proyek Pembinaan Perguruan Tinggi Agama.
Juditha, C. (2018). Interaksi Komunikasi Hoax di Media Sosial Serta Antisipasinya. Journal Pekommas, 3(1): 31–34.
Mahfud, C. (2006). Pendidikan Multikultural. Pustaka Pelajar.
Misrawi, Z. (2007). Al-Qur’an Kitab Toleransi, inklusivisme, pluralisme, multikulturalisme. Fitrah.
Misrawi, Z. (2010). Hadratussyaikh Hasyim Asy’ari: moderasi, keutamaan, dan kebangsaan.
Nashrullah, N. (2020). Toleransi Umat Beragama di Indonesia Cukup Baik. Republika, 20. https://republica.co.id/berita/dunia-islam/islam nusantara/10/11/11/145923-toleransi-umat-beragama-di-indonesia-cukup-baik,
Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Kencana.
Prasetiawan, A. Y. (2020). Dimensi Ideologis Pendidikan Sejarah Islam pada Materi Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Aliyah The Ideological Dimensions of Islamic History Education in the History of Islamic Culture ’ s Material at Madrasah Aliyah. Jurnal SMaRT, 6(2): 187–202.
Prasetiawati, E. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultur untuk Menumbuhkan Nilai Toleransi Agama di Indonesia. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 1(02): 272. https://doi.org/10.32332/tapis.v1i02.876
Rohinah, R. (2019). Re-Konsientisasi dalam Dunia Pendidikan (Membangun Kesadaran Kritis Melalui Pemikiran Paulo Freire). Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1): 1. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v8i1.2355
Rozak, A. (2015). Political Thoughts and Socio-Cultural Nationalism Ideologies of Nurcholis Madjid on Strengthening Democracy, Civil Societies and Civic Virtues in Indonesia. Asian Social Science International Journal, 11(27): 142–145.
Ruminiati. (2016). Sosiologi Antropologi Pendidikan: Suatu Kajian Multikultural. Gunung Samudra.
Saihu, M. (2020a). MENCIPTAKAN HARMONISASI DI LINGKUNGAN PENDIDIKAN MELALUI MODEL PENDEKATAN PEMBELAJARAN ISLAM MULTIKULTURAL (STUDI DI SMAN 1 NEGARA JEMBRANA-BALI). 2(September 2019): 62–79.
Saihu, M. (2020b). Unity in Diversity: Humanism-Theocentric Paradigm of Social Education in Indonesia. GlobeEdit: International Book Market Service Ltd.
Shofan, M. (2004). Pendidikan Paradigma Profetik; Upaya Konstruktif Membongkar Dikotomi Sistem Pendidikan Islam. IRCiSoD.
Solichin, M. M. (2010). Pendidikan Islam moderat Dalam Bingkai Kearifan Lokal. IAIN Madura.
Ulfa, M. (2013). Mencermati Inklusivisme Agama Nurcholis Madjid. Jurnal Kalimah, 11(2), 236.
Yazid, A. (2014). Abu Yazid, Islam Moderat (Jakarta: Erlangga, 2014), 52. Erlangga.
Zarkasyi, H. F. (2021). MISYKAT. Insisnt.
Zuhairini. (1983). Metodik Khusus Pendidikan Agama. PT Pustaka Nasional.
Zuhairini. (2012). Filsafat Pendidikan Islam. PT. Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).