The Influence of Religious Understanding on The Religious Moderation Attitude of Students at Muhammadiyah Schools In Jember
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v12i01.2605Keywords:
religious understanding, religious moderation, aqidah, akhlaq, muammalah, Muhammadiyah schoolsAbstract
References
Abror, M. (2020). Moderasi Beragama dalam Bingkai Toleransi. RUSYDIAH: Jurnal Pemikiran Islam, 1(2). https://doi.org/10.35961/rsd.v1i2.174
Afifi. (2018). Emansipasi wanita. Madural IAIN . Artikel [Online], December.
Agarwal, A. (2017). Knowing “Knowledge†And “To Knowâ€: An Overview Of Concepts. International Journal of Research -GRANTHAALAYAH, 5(11). https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v5.i11.2017.2331
Ahmad Munawar Ismail. (2012). Aqidah as a Basis of Social Tolerance : The Malaysian Experience. International Journal of Islamic Thought.
Al Afify, M. F. (2018). Konsep Fitrah dalam Psikologi Islam. TSAQAFAH, 14(2). https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v14i2.2641
Arif, K. M. (2021). Concept and Implementation of Religious Moderation in Indonesia. Al-Risalah : Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 12(1).
Awad. (2019). Islam Dan Prinsip Persamaan (Equality). Tarbawi, 8(2).
Bakhtiar, B. (2020). Konstruksi Tajdid Muhammadiyah. Majalah Ilmu Pengetahuan Dan Pemikiran ….
Casey, P. J. (2021). Religion, Definition of. In The Encyclopedia of Philosophy of Religion. https://doi.org/10.1002/9781119009924.eopr0330
Dewantara, A. W. (2019). Bhinneka Tunggal Ika Sebagai Model Multikularisme Khas Indonesia. Seminar Nasional Keindonesiaan, 2(2).
Dodego, S. H. A., & Witro, D. (2020). The Islamic Moderation And The Prevention Of Radicalism And Religious Extremism In Indonesia. Dialog, 43(2). https://doi.org/10.47655/dialog.v43i2.375
Febriana, L., & Qurniati, A. (2021). Pendidikan agama Islam berbasis religiusitas. El Ta’dib: Journal of Islami Education, 1(1).
Fitriana. (2019). Urgensi Penanaman Aqidah Dalam Pendidikan Islam. Urgensi Penanaman Aqidah Dalam Pendidikan Islam, 1(2).
Habibie, M. L. H., Al Kautsar, M. S., Wachidah, N. R., & Sugeng, A. (2021). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia. MODERATIO: Jurnal Moderasi Beragama, 1(1).
Hamsah F. (2016). Dasar pemikiran Islam berkemajuan Muhammadiyah 1912-1923. In Revista Brasileira de Ergonomia (Vol. 1, Issue 2).
Haningsih, S. (2016). Peran Strategis Pesantren, Madrasah dan Sekolah Islam di Indonesia. El-Tarbawi. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol1.iss1.art3
Herman. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Moderasi Beragama. Islam Universila, 2(2).
Hidayat, M. (2014). Pendekatan Integratif-Interkonektif: Tinjauan Paradigmatik dan Implementatif dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ta’dib, 19(02), 276–290.
Intan Fitriya, N. F. ,. (2019). Konsep Iman, Islam dan Taqwa. Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat, 14(2). https://doi.org/10.24239/rsy.v14i2.349
Ishomuddin, I. (2017). The Change Of Religious Understanding From Ideal-Rationality To Pragmatic-Materialistic. EL HARAKAH (TERAKREDITASI), 19(2). https://doi.org/10.18860/el.v19i2.4186
Masduki, M. (2017). Menuju Sistem Pendidikan Integral Melalui Dekontruksi Dikotomi Ilmu Pengetahuan. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 5(1). https://doi.org/10.24014/af.v5i1.3764
Massoweang, A. K. (2020). Moderasi Beragama dalam Perspektif Hadits. MUMTAZ: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Keislaman, 4(1).
Mawardi, A. (2012). Etika, Moral, dan Akhlak. Agama Islam.
Mayarisa, D. (2018). Konsep Integrasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan. Fitra, 2(1).
Mubaroq, A. I., Maulana, A., & Basri, H. (2020). Konsep Pendidikan Islam dalam Perspektif Kiai Haji Ahmad Dahlan. TAMADDUN, 20(2). https://doi.org/10.30587/tamaddun.v20i2.1305
Mubit, R. (2016). Peran Agama Dalam Multikulturalisme Masyarakat Indonesia. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 11(1). https://doi.org/10.21274/epis.2016.11.1.163-184
Mukhtarom, A. (2015). Menelusuri Rekam Jejak Amal dan Perjuangan KH. Ahmad dahlan. Jurnal Dinamika UMT, 1(1). https://doi.org/10.31000/dinamika.v1i1.485
Mursalim. (2014). Vernakulisasi Al-Qur’an di Indonesia (Suatu Kajian Sejarah Tafsir al-Qur’an). Jurnal Komunikasi Dan Sosial Keagamaan, XVI(1).
Nadlifah. (2016). Muhammadiyah dalam Bingkai Pendidikan Humanis ( Tinjauan Psikologi Humanistik). Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(2).
Nafisi, S. (2018). Tolerance in islam. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 74(3). https://doi.org/10.4102/hts.v74i3.5145
Ningmas, F. (2015). Representasi Modernisme Islam Dalam Novel Sang Pencerah Karangan Akmal Nasery Basral: Perspektif Semiotik Roland Barthes. Arkhais - Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2). https://doi.org/10.21009/arkhais.062.07
Nisak, H. K. (2015). Hubungan Ekonomi Islam Dengan Aqidah Islam. Jurnal Paradigma, 2(1).
Nurdin, F. (2021). Moderasi Beragama menurut Al-Qur’an dan Hadist. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah: Media Kajian Al-Qur’an Dan Al-Hadits Multi Perspektif, 18(1).
Putra, D. W. (2018). Konsep pendidikan islam dalam perspektif k.h. Ahmad dahlan. TARLIM : JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 1(2). https://doi.org/10.32528/tarlim.v1i2.1704
Qodariyah, S. L. (2017). Akhlak Dalam Perspektif Al Quran (Kajian Terhadap TafsÄ«r al-MarÄgÄ« Karya Ahmad Mustafa al-MarÄgÄ«). Jurnal Al-Fath, 11(02).
Qodir, Z. (2019). Muhammadiyah Memperkuat Moderasi Islam Memutus Radikalisme. MAARIF, 14(2). https://doi.org/10.47651/mrf.v14i2.58
Reksiana, R. (2018). Kerancuan Istilah Karakter, Akhlak, Moral dan Etika. Thaqafiyyat, 19(1).
Ridwan, M., Syukri, A., & Badarussyamsi, B. (2021). Studi Analisis Tentang Makna Pengetahuan Dan Ilmu Pengetahuan Serta Jenis Dan Sumbernya. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 4(1). https://doi.org/10.52626/jg.v4i1.96
Rijal, S. (2014). Epistemologi Tauhid Ismail R. Al-Faruqi. Jurnal Miqot, 38(1).
Rofi, S., Prasetiya, B., & Setiawan, B. A. (2020). Terminologi Manusia Dan Insan Kamil Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Ibnu Arabi. MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(02).
Rusydi, I. (2011). Paradigma pendidikan agama Integratif-transformatif. Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.14421/jpi.2011.11.105-120
Mashuri, S. (2021). Pendidikan Agama Islam (Pai) Multikultural Perspektif Pembelajaran Integratif. Paedagogia: Jurnal Pendidikan, 10(1). https://doi.org/10.24239/pdg.vol10.iss1.146
Abdushshamad, S. (2018). perkembangan Hukum Islam di bidang hak asasi manusia. Al-Iqtishadiyah : Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 4(1).
Samsuri, S. (2020). Hakikat Fitrah Manusia dalam Islam. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1). https://doi.org/10.35905/alishlah.v18i1.1278
Saryono. (2017). Konsep Fitrah dalam Perspektif Islam. Medina-Te, 12(2).
Setiawan, B. (2019). Sayap Moderasi Muhammadiyah, Progresif-Dinamis untuk Indonesia (Berke)Maju(An). MAARIF, 14(2). https://doi.org/10.47651/mrf.v14i2.61
Setiawan, B. A. (2019). Dekonstruksi Dikotomi Menggagas Spiritualisasi Human Being dalam Pendidikan Islam. TARLIM : JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. https://doi.org/10.32528/tarlim.v2i2.2604
Shafi, S. R. (2014). The Spirit of Tolerance in Islam. American Journal of Islam and Society, 31(3). https://doi.org/10.35632/ajis.v31i3.1060
Siddiq, M., & Salama, H. (2018). Peran Muhammadiyah Dalam Pendidikan Nasional. Muqaddimah: Jurnal Studi Islam, 14(3).
Subhi, D. (2015). Keimanan : Iman Dalam Perspektif Islam. Islam Dan, 9.
Sudrajat, A., & Sufiyana, A. Z. (2020). Filsafat Pendidikan Islam Dalam Konsep Pembelajaran Holistik Pendidikan Agama Islam. Andragogi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(2). https://doi.org/10.33474/ja.v2i2.9086
Sukarman. (2014). Urgensi Pendidikan Holistik dalam Membentuk Insan Kamil. Jurnal Tarbawi, 2(2).
Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan Actualization of Religion Moderation in Education Institutions. Jurnal Bimas Islam, 12(1).
Umma Farida. (2014). Pemikiran Ismail Raji Al-Faruqi Tentang Tauhid, Sains, dan Seni. Fikrah, 2(2).
Usman, A. H. (2018). Does Islam Practice Tolerance? Some Notes from Quranic Perspective. Preprints, July.
Vega-Encabo, J. (2016). The concept of knowledge: What is it for? Disputatio, 8(43). https://doi.org/10.2478/disp-2016-0011
Wahyuni, A. (2019). Humanisme Waris Dalam Islam. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 6(1). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v6i1.10453
Wibisono, Y. (2020). Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum Ismuba di SMP Muhmammadiyah Pakem Sleman Yogyakarata. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 3(2). https://doi.org/10.24127/att.v3i2.1124
Yasin, H. (2019). Ayat -Ayat Akhlak Dalam Al-Quran. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2). https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.509
Yulianto, R. (2020). Islam Moderat Indonesia (Moderasi Muhammadiyah). Al-Hikmah: Jurnal Studi Agama-Agama, 6(1).
Yusuf, A. (2018). Moderasi Islam Dalam Dimensi Trilogi Islam (Akidah, Syariah, Dan Tasawuf). Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 203.
Zainuddin, M. (2011). Paradigma Pendidikan Islam Holistik. Ulumuna. https://doi.org/10.20414/ujis.v15i1.210
Zuraidah, O., & Aizan Ali @ Mat Zin. (2014). Pendidikan Integratif Dalam Islam: Kesepaduan Iman, Ilmu Dan Amal. Al Muqaddimah
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).