Motivation of "Trust" in Education of Children Categories Asperger Disorder (AD)
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2366Keywords:
Trustful, AD Child, Educate, Parents.Abstract
References
Abidin, Zainal. (2011). “Komunikasi Interpersonal Suami Isteri Menuju Keluarga Harmonis†Personifikasi: Jurnal Ilmu Psikologi, 2 (2). https://journal.trunojoyo.ac.id/personifikasi/article/view/713.
al-Karim, Al-Qur’an. (2009). Al-Qur’an Terjemah dan Asbabun Nuzul: Al-Malik (The Brave). Surakarta: CV. Al-Hanan.
Anisah, Ani Siti. (2011). “Pola Asuh Orangtua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak†Jurnal Pendidikan Uniga, 5 (1). http://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/view/43.
Anurogo, Dito & Taruna Ikrar. (2015). “Sindrom Aspergerâ€, CDK-225, 42 (2): 106-112. https://www.researchgate.net/profile/Taruna_Ikrar/publication/313383189_Syndrome_Asperger/links/5898bb9e4585158bf6f6c065/Syndrome-Asperger.pdf.
Arlington, V.A. ( ). Diagnostik and Statistical Manual of Mental Disorder, Fifth Edition (DSM 5), Washington. American Psychiatric Assosiation.
Assjari, Musjafak & Eva Siti Soparlah. (2011). “Penerapan Latihan Sensorimotor untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis pada Anak Autistic Spectrum Disorder†Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17 (2): 225-243. https://pdfs.semanticscholar.org/cc3d/4528e32ebb6406b98f81e6f0b87e76169d50.pdf.
Baharun, Hasan. (2016). “Pendidikan Anak dalam Keluarga: Telaah Epistemologis†Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 3 (2): 96-107. http://ejournal.unuja.ac.id/index.php/pedagogik/article/download/126/106.
Bek, Al-Sayyid Ahmad al-Hasyimi. (1948). Mukhtar al-Ahadits al-Nabawiyyah wa al-Hikam al-Muhammadiyah. Mesir: Mathaba’ah Hijaziy bi al-Qahirah, cet. Ke-6.
Cahyono, Dwi & Mochamad Hariadi. (2016). “Agen Percakapan untuk Game sebagai Terapi Kemampuan Sosial pada Remaja dengan Asperger Syndromeâ€, Inform, 1 (1): 49-58. http://repository.unitomo.ac.id/id/eprint/78. Desmaniar, Putri Andiny & Johanes Krisdianto. (2016). “Pusat Terapi Anak Autis Sindrom Asperger di Surabaya†Jurnal Sains & Seni ITS, 5 (2). http://www.ejurnal.its.ac.id/index.php/sains_seni/article/view/19572.
Casement, Sue, et.al. (2017). “Experiences of University Life for Students with Asperger’s Syndrome: A Comparative Study Between Spain and England†International Journal of Inclusive Education, 21 (1): 73-89. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1184328.
Cipta, Dyah Ayu Sulistyaning, et.al. (2019). “Profil Berpikir Kritis Siswa Asperger pada Pembelajaran Bangun Datar dengan Metode Montessori†Jurnal Didaktik Matematika, 6 (2): 149-160. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/DM/article/view/14175.
Fatkhurrohmah, Dian, et.al. (2019). “Kelekatan Anak Keluarga Tenaga Kerja Wanita†Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 5 (2): 199-216. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/alathfal/article/view/2671.
Haes, Putri Ekaristy. (2019), “Komunikasi Instruksional dalam Proses Belajar Mengajar Bagi Anak ASD (Autism Spectrum Disorder)†Journal of Language Education, 1 (2). http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/pbi/article/view/141.
Han, Chen & Therese M. Cumming. (2019). “Behavioural Supports for Students with Autism Spectrum Disorders: Practice, Policy, and Implications for Special Education Reform in China†International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1629120.
Hermawati, D. et.al. (2014). “Penerapan Pemeriksaan dan Terapi Komprehensif Terhadap Anak Autis†Jurnal Info, 16 (3). https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/info/article/view/1110.
Hidayah, Ridhoyanti, et.al. (2017). “Studi Fenomenologi: Strategi Koping Orangtua dalam Merawat Anak Autism Spectrum Disorder (ASD)†Jurnal Keperawatan, 8 (2). http://202.52.52.22/index.php/keperawatan/article/view/4332.
Humaidi & Kirana Fatmawati. (2019). “Membangun Manusia Berkarakter Religius: Studi Anak-anak Terlantar†Mumtaz, 3 (1): 206-218. file:///C:/Windows/system32/config/systemprofile/Downloads/41-80-1-SM.pdf.
Hyoscyamina, Darosy Endah. (2012). “Peran Keluarga dalam Membentuk Karakter Anak†Jurnal Psikologi, 10 (2): 144-152. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2887.
Irvan, Muchamad. (2016). “Pengetahuan Orangtua, Guru, dan Terapis tentang Anak Autism Spectrum Disorder†Jurnal Helper, 32 (2). http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/helper/article/view/466.
Irvan, Muchamad. (2017). “Gangguan Sensory Integrasi pada Anak dengan Autism Spectrum Disorder†Jurnal Buana Pendidikan, 13 (23). http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/article/view/MI.
Isna, Aisyah. (2019). “Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini†Al-Athfal, 2 (1): 62-69. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/Al_Athfal/article/view/140.
Jailani, M. Syahran. (2014). “Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini†Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8 (2): 245-260. http://dx.doi.org/10.21580/nw.2014.8.2.580.
Jauhari, Muhammad Nurrohman. (2016). “Identifikasi Perkembangan Komunikasi Anak Pervasive Developmental Disorder†Jurnal Helper, 32 (2). http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/helper/article/view/469.
Khoiruddin, M. Arif. (2017). “Pendekatan Psikologi dalam Studi Islamâ€, dalam Journal An-nafs 2 (1): 1-17.
Kurdi, Fauziah Nuraini. (2009). “Strategi dan Teknik Pembelajaran pada Anak dengan Autisme†Forum Kependidikan, 29 (1): 14-25. http://forumkependidikan.unsri.ac.id/userfiles/Artikel%20Fauziah%20Nuraini-UNSRI-OK%20PRINT.pdf.
Kurnianingsih, Rizki Putri & Dera Alfiyanti. (2017). “Perkembangan Motorik Halus pada Anak Autis Berdasarkan Kategori Anak Autis, Usia, dan Jenis Kelamin (Studi Observasi pada Siswa Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Semarang)†Karya Ilmiah, 6 (1). http://ejournal.stikestelogorejo.ac.id/index.php/ilmukeperawatan/article/view/621.
Lindsay, Sally, et.al. (2014). “Exploring Teachers’ Strategies for Inlcuding Children with Autism Spectrum Disorder in Mainstream Classrooms†International Journal of Inclusive Education, 18 (2): 101-122. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.758320.
Lubis, Fauziah & Jhons Fatriyadi Suwandi. (2016). “Paparan Prenatal Valproat dan Autism Spectrum Disorder (ASD) pada Anak†Medical Journal of Lampung University, 5 (3). http://juke.kedokteran.unila.ac.id/index.php/majority/article/view/1041.
Madriaga, Manuel & Dan Goodley. (2010). “Moving Beyond the Minimum: Socially Just Pedagogies and Asperger’s Syndrome in UK Higher Education†International Journal of Inclusive Education, 14 (2): 115-131. https://doi.org/10.1080/13603110802504168.
McGillicuddy, Sarah & Grainne M. O’Donnell. (2014). “Teaching Students with Autism Spectrum Disorder in Mainstream Post-Primary Schools in the Republic of Ireland†International Journal of Inclusive Education, 18 (4): 323-344. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.764934.
Minhat, Faizal, et.al. (2013). “Diagnosis and Management of Asperger Syndrome†Bali Journal of Medical and Health Sciences, 1 (2). https://ojs.unud.ac.id/index.php/emu/article/view/8745.
Moekdas, Raddi, et.al. (2010). “Kapasitas Fungsi Intelektual pada Berbagai Kelompok Interaksi Sosial Anak Autis†Majalah Kedokteran Bandung, 42 (3). http://journal.fk.unpad.ac.id/index.php/mkb/article/view/17.
Mukhtar, Zaid, et.al. (2019). “Analisis Implementasi Metode UCD dalam Perancangan Sistem Pembelajaran Bahasa Ekspresif untuk Digunakan Terapis Wicara Terhadap Penyandang Sindrom Asperger†e-Proceeding of Engineering, 6 (2): 8488-8497. https://libraryeproceeding.telkomuniversity.ac.id/index.php/engineering/article/download/9815/9676.
Mulyani, Tri. (2001). “Peranan Orangtua dan Guru dalam Pemberdayaan Anak Berkelainan†Jurnal Cakrawala Pendidikan, 20 (1). https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/7457.
Muya, Barida & Dwi Yuanita.. (2016). “Peran Keluarga dalam Mengembangkan Potensi Anak Autism Spectrum Disorder†Prosiding Seminar Nasional Konseling Krisis, Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, pada tanggal 27 Agustus 2016. http://eprints.uad.ac.id/3912/.
National Institute of Mental Health. (2007). Autism Spectrum Disorder, Pervassive Develomental Disorder. Departement of Health and Human Service National Institute of Health, U.S.
Nurbaya, Siti & Mujinem. (1997). “Pemerolehan Bahasa Anak dan Peranan Orang Tua†Jurnal Cakrawala Pendidikan, 16 (3). https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/9129.
Nurmila, Nina. (2013). “Indonesian Muslims’ Discourse of Husband-Wife Relationship†Al-Jami’ah, 51 (1): 61-79. https://aljamiah.or.id/index.php/AJIS/article/view/51103/56.
Padafani, Yohanis, et.al. (2019). “Model Permainan Keseimbangan untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme) Usia 6-10 Tahun†Jurnal Pendidikan Jasmani dan Adaptif, 2 (1). http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpja/article/view/11311.
Parsons, Talcott. (1937). Structure of Social Action. New York: McGraw-Hill.
Prasetyaningrum, Juliani. (2012). “Pola Asuh dan Karakter Anak dalam Perspektif Islam†Prosiding Seminar Nasional Psikologi UMS. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/1750.
Puspita, Shinta Mutiara. (2019). “Kemampuan Mengelola Emosi Sebagai Dasar Kesehatan Mental Anak Usia Dini†Seling, 5 (1): 85-92. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/434.
Rahayu, Sri. (2009). “Evaluasi Pelaksanaan Program Terapi Wicara dalam Meningkatkan Perkembangan Anak Terlantar di Yayasan Sayap Ibu Kebayoran Baru, Jakarta Selatanâ€, Skripsi. Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Rokan, A.K. (2004). Bocah-Bocah Bunuh Diri. Online. Internet. Available http: //www. Sinarharapan.co.id/berita/0308/3d/fea 02.html.
Rokhman, Ardilla Nanda. (2020). “Pendekatan Floor Time untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran PAI Bagi Setiap Pengidap Sindrom Asperger†Andragogi, 2 (1). http://www.jurnalptiq.com/index.php/andragogi/article/view/75
Sainul, Ahmad. (2018). “Konsep Keluarga Harmonis dalam Islam†Al-Maqasid: Jurnal Ilmu Kesyariahan dan Keperdataan, 4 (1). http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/almaqasid/article/view/1421.
Sidi, Purnomo. (2014). “Krisis Karakter dalam Perspektif Teori Struktural Fungsional†Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2 (1): 1-16. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2619.
Sukadi, Imam. (2013). “Tanggung Jawab Negara Terhadap Anak Terlantar dalam Operasionalisasi Pemerintah di Bidang Perlindungan Hak Anak†De Jure: Jurnal Hukum dan Syari’ah, 5 (2): 117-133. http://dx.doi.org/10.18860/j-fsh.v5i2.3003
Suradi, Ahmad. (2018). “Sistem Pendidikan Anak Usia Dini dalam Konsep Islam (Analisis dalam Teoretis dan Praktis)†Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4 (1). http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/alathfal/article/view/1835.
Suryaningrum, Cahyaning, et.al. (2016). “Pengembangan Model Deteksi Dini Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) pada Tingkat Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Kota Malang†Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 4 (1): 62-74. http://202.52.52.22/index.php/jipt/article/view/2878.
Syahraeni, Andi. (2015). “Tanggung Jawab Keluarga dalam Pendidikan Anak†Al-Irsyad An-Nafs, 2 (1). http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Irsyad_Al-Nafs/article/view/2560.
Tanriady, Shella, et.al. (2013). “Pengaruh Social Stories Terhadap Keterampilan Komunikasi Pragmatis Anak dengan Gangguan Asperger†Jurnal Calyptra, 2 (1): 1-9. http://www.journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/386.
Tirtawinata, Christofora Megawati. (2013). “Mengupayakan Keluarga yang Harmonis†Humaniora, 4 (2): 1141-1151. https://journal.binus.ac.id/index.php/Humaniora/article/view/3555/2937.
Tohir, M. (2019). Empat Pokok Kebijakan Merdeka Belajar. https://osf.io/preprints/67rcq/.
Usman, A. Samad. (2015). “Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak dalam Perspektif Islam†Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1 (2): 112-127. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/1324.
Yuliano, Aldo, et.al. (2018). “Efektivitas Pemberian Terapi Okupasi: Kognitif (Mengingat Gambar) Terhadap Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Autisme Usia Sekolah di SLB Autisma Permata Bunda†Prosiding Seminar Kesehatan Perintis, 1 (1). https://jurnal.stikesperintis.ac.id/index.php/PSKP/article/view/55.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).