CONCEPT OF ISLAMIC EDUCATION PSYCHOLOGY IN IHYA’ ‘ULUM AL-DIN BY AL-GHAZALI
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v9i02.1569Keywords:
Ihya 'Ulum al-Din, Science, Educators, Students, Educational Psychology.Abstract
References
Abidin, Zainal. (2017). “Pengembangan Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences) di Madrasah†Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2): 120-131. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i2.832.
al-Ghazali, Al-Imam Abou Hamed. (2017). Ihya’ ‘Ulum al-Din, Edisi: 11, Jilid I. Beirut: Dar al-Kotob al-Ilmiyah.
al-Qardhawi, Yusuf. (1997). Pendidikan Islam dan Madrasah Hasan al-Banna, terj. Bustami A. Gani & Zainal Abidin Ahmad. Jakarta: Bulan Bintang.
Al-Qur’an al-Karim. (2009). Al-Qur’an Terjemah dan Asbabun Nuzul: Al-Malik (The Brave). Surakarta: CV. Al-Hanan.
Alim, Akhmad. (2014). Tafsir Pendidikan Islam. Jakarta: AMP Press.
Alindra, Afridha Laily. (2018). “Kajian Aksiologi Metode Stifin dalam Pemetaan Mesin Kecerdasan Manusia†Jurnal Filsafat Indonesia, 1(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JFI/article/view/13971.
Arifin, M. (1991). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Arumsari, Cucu. (2016). “Konseling Individual dengan Teknik Modeling Simbolis Terhadap Peningkatan Kemampuan Kontrol Diri†Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(1). https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.549.
Assingkily, Muhammad Shaleh. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Meneliti dan Membenahi Pendidikan dari Kelas). Medan: CV. Pusdikra Mitra Jaya.
Azra, Azyumardi. (2014). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Prenadamedia.
Danim Sudarwan & H. Khairil. (2011). Psikologi Pendidikan (Dalam Perspektif Baru). Bandung: Alfabeta.
Efianingrum, Ariefa. (2007). “Kultur Sekolah yang Kondusif bagi Pengembangan Moral Siswa†Jurnal Dinamika Pendidikan. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132206551/penelitian/Artikel+Dinamika+Pendidikan+2007.pdf.
Farhan, Moh. (2018). “Formulasi Kode Etik Pendidik dalam Perspektif Pendidikan Islam†Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(1). http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/fikri/article/view/2424.
Harahap, Musaddad. (2016). “Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam†Al-Thariqah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2). https://journal.uir.ac.id/index.php/althariqah/article/view/625.
Hasmori, Akhmal Annas, et.al. (2011). “Pendidikan, Kurikulum dan Masyarakat: Satu Integrasi†Journal Edupres, 1(1).
Langgulung, Hasan. (1980). Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif.
Makbuloh, Deden. (2016). Pendidikan Islam dan Sistem Penjaminan Mutu: Menuju Pendidikan Berkualitas di Indonesia. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Marimba, Ahmad. (1980). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif.
Nasution, Hasan Bakti. (2001). Filsafat Umum. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Nata, Abuddin. (2013). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Ningrum, Epon. (2009). “Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan†Jurnal Geografi Gea, 9(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/gea/article/view/1681.
Nurrohim, Ahmad. (2016). “Antara Kesehatan Mental dan Pendidikan Karakter: Pandangan Keislaman Terintegrasi†Attarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2). https://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/index.php/attarbiyah/article/view/578.
Ramli, M. (2015). “Hakikat Pendidik dan Peserta Didik†Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 5(1). http://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/tiftk/article/view/1825.
Rusuli, Izzatul & Zakiul Fuady M. Daud. (2015). “Ilmu Pengetahuan dan John Locke ke al-Attas†Jurnal Pencerahan, 9(1).
Sarwoto. (2013). “Pandangan Al-Ghazali tentang Pendidikan Moral†Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 6(1). http://www.ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/58.
Subqi, Imam. (2016). “Pola Komunikasi Keagamaan dalam Membentuk Kepribadian Anak†Inject: Interdisciplinary Journal of Communication, 1(2). https://ijtihad.iainsalatiga.ac.id/index.php/INJECT/article/view/648.
Sukring. (2016). “Pendidik dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta Didik (Analisis Perspektif Pendidikan Islam)†Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 1(1). http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/tadris/article/view/891.
Suryabrata, Sumardi. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Syah, Muhibbin. (2011). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tafsir, Ahmad. (2007). Filsafat Ilmu: Mengurai Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Pngetahuan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tirtarahardja, Umar & La Sula. (2000). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Yumnah, Siti. (2016). “Kecerdasan Anak dalam Pengenalan Potensi Diri†Jurnal Studi Islam, 11(2). http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/2701.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).