KONSEP LITERASI EKONOMI DIGITAL: ANALISA DAMPAK TEKNOLOGI TERHADAP PRILAKU GAYA HIDUP GURU SMP SE-TANGERANG SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.30868/ad.v3i01.486Abstract
ABSTRACT
A Digital Ekonomist is a combination of a exonomic litaracy and digital literacy,thats is, skill for understanding and using exonomic information from different sources displayed on the internet. to that end, its done research on middle school teachers in Tanggerang Banten indonesian, The method research used the combination of qualitative and quantitative research, result have shown that this digital era facilitates teachers acces to information in particular, in term of need retrieval. With understanding in the literacy Economic concept of teachers, the more it will make it easier for teachers to be the wisher and the smarter to meet the needs of the industrial era.
Â
Keyword : economic literacy, teacher, and industria era digital
Â
ABSTRAK
Literasi ekonomi digital merupakan kombinasi antara literasi ekonomi dan literasi digital, yakni keterampilan untuk dapat memahami dan menggunakan informasi mengenai ekonomi dari berbagai sumber yang ditampilkan di internet.Untuk itu, dilakukan penelitian pada guru SMP di Tangerang Selatan, Banten, Indonesia.Metode penelitian menggunakan campuran method yakni kombinasi penelitian kualitatif dan kuantitatif.Hasil menunjukkan bahwa era digitalisasi ini memudahkan para guru dalam mengakses informasi khususnya pengambilan kebutusan berkaitan dengan kebutuhan ekonomi. Dengan pemahaman konsep literasi ekonomi yang dimiliki oleh para guru akan semakin memudahkan para guru untuk semakin bijak dan cerdas dalam pemenuhan kebutuhan di era industri.
Â
Kata kunci: literasi ekonomi, guru, era industri, digitalReferences
Benson, D. (2004). 12 Kesalahan Bodoh Yang Dilaksanakan terhadap Uang Mereka dan Bagaimana Cara Mengatasinya. Batam: Gospel Press.
Creswell, John W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Deliarnov.(2005). Perkembangan Pemikiran Ekonomi. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Hapsari, Sri dan Shahroza, Dhova.(2014). Pendidikan Kewirausahaan di Lapas dengan Pendekatan Minat Usaha. Vol. 2 (1): 47-55.
Hapsari, Sri.(2014). Konsep Scientific Approach di Sekolah Dasar.Prosiding Seminar Nasional: Prospek Scientific Thinking dan Pengembangan Mutu Pendidikan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum. 23 Agustus 2014, Ambon, hal.93-101.
Hapsari, Sri.(2015). Peran Strategis Natsir Dalam Mewujudkan Pendidikan Integral. Vol. 2 (1): 83-90.
Hapsari, Sri. (2015). Telaah Teoritis: Internalisasi Nilai-nilai Demokrasi dalam Budaya Sekolah. Vol. 2 (2): 184-193.
Irianto, Yoyon Bahtiar. (2011). Kebijakan Pembaruan Pendidikan: Konsep, Teori, dan Model. Jakartaa: Rajawali Pers.
Jappelli, Tullio. (2009). Economic Literary: An International Comparison. Working Paper No. 238.
Marsh, Colin. (2008). Studies of Society and Environment: Exploring The Teaching Possibilities 5th. Australia:Pearson.
Permatasari, Ane. (2015). Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi. Dalam Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB 2015.
Rukismono, Martinus. (2011). Pengaruh Perilaku Konsumen dalam Mengambil Keputusan Memilih Jasa Transportasi Udara Lion Air di Surabaya. Vol. 5(2): 1-9.
Senduk, S. (2004). Siapa Bilang Jadi Karyawan Nggak Bisa Kaya: Lima Kiat Praktis Mengelola Gaji Agar Bisa Kaya. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Sina, Peter Garlans. (2012). Analisis Literasi Ekonomi. Jurnal Economia. Volume 8, nomor 2, Oktober 2012.
Tedjakusuma, Ritawati dkk.(2001). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Pembelian Air Minum Mineral di Kotamadya Surabaya. Vol. 2(2): 48-58.
Yahya, Muhammad. (2018). Era Industri 4.0: Tantangan dan Peluang Perkembangan Pendidikan Kejuruan Industri. Disampaikan pada Sidang Terbuka Luar Biasa Senat Universitas Negeri Makasar tanggal 14 Maret 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).