MANAGEMENT OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT (MPI) GRADUATES COMPETENCE IMPROVEMENT THROUGH MADRASA INTERNSHIP IN MPI UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG

Authors

  • Badrudin Badrudin Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Gunung Djati, Bandung, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.680

Keywords:

Graduate Competencies, Internship Program/PLP

Abstract

This research aims to know and analyze the implementation of the internship/PLP program of Islamic Education Management (MPI) students at the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training of UIN Sunan Gunung Djati Bandung. PLP/Internship is expected to improve the competence of MPI graduate students as candidates for prospective educators or educational professionals. Therefore, students, as one component in the development of educational institutions, need to understand and comprehend the context of empowerment and management of madrasas thoroughly. This research uses a qualitative case study method with natural paradigm. Data collection techniques are conducted by interview, observation, and document studies. The results of the research indicated that the internship / PLP program can improve the student capacity which includes improving personality, social, technique and managerial competencies. Students are able to manage and explore themselves in implementing various programs to advance Islamic Educational institutions (madrasas). On the other hand, students also need reinforcement and motivation to implement the internship program as a whole and efficiently.

References

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Standar Isi dan Standar Kompetensi Luluasan untuk Satuan Pendidikan Dasar SD/MI. Jakarta: BP. CIPTA JAYA.

Christenson, et.al., 1989, Community Development in Perspective, Iowa State University: United States of Amerika

Elsap, Dewi Safitri dan Agus Habis Noor, “Peningkatan Kapasitas Mahasiswa dalam Pengelolaan Satuan Pendidikan Luar Sekolah melalui Program Magangâ€, Jurnal Empowrement: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, Prodi Pendidikan Luar Sekolah STKIP Siliwangi Bandung, Vol. 6, No. 2 Oktober 2017

Hasan, Ismail dan Musdalifah, Pengembangan Kompetensi Mahasiswa melalui Efektivitas Program Magang Kependidikanâ€, Edumaspul: Jurnal Pendidikan, STKIP Muhammadiyah Enrekang, Vol. 2, No.1, Februari 2018

Pedoman Akademik Program Studi Manajemen pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2015.

Pedoman Akademik UIN Sunan Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2013.

PP Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan dan diperbaharui dengan PP Nomor 32 Tahun 2013.

Permendiknas Nomor 24 Tahun 2008 Tentang Standar Tenaga Administrasi Sekolah/Madrasah.

Permendikbud Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses.

Rusidi. 2006. Panduan Laporan Magang, http://www.akmi-baturaja.ac.id/wp-content/uploads/2011/12/Panduan_Magang.pdf.). Akses: 29 Oktober 2019.

Sumardiono. 2014. Apa Itu Homeschooling: 35 Gagasan Pendidikan Berbasis Keluarga. Jakarta: PandaMedia.

Tocharman, Maman, “Magang Kewirausahaan pada Industri Keramik Sebagai Model Pembelajaran Kolaborasi dalam Meningkatkan Kompetensi Akademis Mahasiswaâ€, Jurnal Abmas: Media Komunikasi dan Informasi Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Pendidikan Indonesia, Tahun 3 No. 3 Oktober 2003

Tim Laboratorium MPI, Pedoman Praktik Latihan Profesi (PLP) Prodi MPI, Bandung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati, 2013.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Downloads

Published

29-02-2020

Citation Check