Implementation of Independent Curriculum Learning in Islamic Education and Character Subjects at MIN 1 Palembang
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2961Keywords:
implementation, learning, independent curriculumAbstract
References
Anggito, A. dan J. S. (2018). Metodologi penelitian kualitatif - Albi Anggito, Johan Setiawan - Google Buku. In CV Jejak.
Annur, S. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noer Fikri.
Anwar, R. . (2021). Evaluasi Pembelajaran Daring Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. In Surabaya (Ed.), PROCEEDING UMSURABAYA. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Daga, A. T. (2020). Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar (Sebuah Tinjauan Kurikulum 2006 hingga Kebijakan Merdeka Belajar). Jurnal Edukasi Sumba (JES). https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.179
Dede Salim Nahdi. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penalaran Matematis Siswa Melalui Model Brain Based Learning. Jurnal Cakrawala Pendas.
Dwi Rita Nova, D., & Widiastuti, N. (2019). PEMBENTUKAN KARAKTER MANDIRI ANAK MELALUI KEGIATAN NAIK TRANSPORTASI UMUM. Comm-Edu (Community Education Journal). https://doi.org/10.22460/comm-edu.v2i2.2515
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1). https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Faiz, A., & Purwati, P. (2021). Koherensi Program Pertukaran Pelajar Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka dan General Education. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 649–655. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/378
Gilbert, M., Dewatripont, M., Muraille, E., Platteau, J. P., & Goldman, M. (2020). Preparing for a responsible lockdown exit strategy. Nature Medicine, 26(5), 643–644. https://doi.org/10.1038/s41591-020-0871-y
Gunawan, D. M. R., & Suniasih, N. W. (2022). Profil Pelajar Pancasila Dalam Usaha Bela Negara di Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/45372
Hartoyo, D. R. dan A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2247–2255. https;//jbasic.org/index.php/basicedu
Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). PENDIDIKAN KARAKTER SEBAGAI UPAYA WUJUDKAN PELAJAR PANCASILA. Prosiding Seminar Nasional …. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5621/4871
Kemendikbud. (2021). Buku Pegangan Mahasiswa Program Kampus Mengajar Angkatan 2.
Makmur, A., & Aspia, A. (2015). Efektifitas Penggunaan Metode Base Method dalam Meningkatkan Kreatifitas dan Motivasi Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 10 Padangsidempuan. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu …, 1(1). http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/edutech/article/view/264
Meolong, L. (2016). Metedologi Penelitian Kualitatif. In PT.Remaja Rosadakarya.
Muhammad, R., Saefulmilah, I., Hijrah, M., Saway, M., Islam, U., Sunan, N., & Djati Bandung, G. (2020). Hambatan-Hambatan Pada Pelaksanaan Pembelajaran Daring Di Sma Riyadhul Jannah Jalancagak Subang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3), 393–404. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Nasution, S. W. (2022). Asesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142. http://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/article/view/181
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 2(2), 160.
Patabang, A., & Murniarti, E. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).
Putri, M., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Manajemen Kesiswaan terhadap Hasil Belajar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2). https://doi.org/10.29210/3003907000
Rantina, M. (2015). Peningkatan kemandirian melalui kegiatan pembelajaran practical life. Pendidikan Usia Dini, 9(2), 181–200.
Riyanda, A. R., Herlina, K., & Wicaksono, B. A. (2020). Evaluasi Implementasi Sistem Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(1), 66–71. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/view/669
Rosidah, C. T., Amelia Widya Hanindita, Ida Sulistyawati, & Apri Irianto. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Dalam Pengembangan Bahan Ajar Daring di SDN Margorejo I Kota Surabaya Provinsi Jawa Timur. Kanigara, 1(1). https://doi.org/10.36456/kanigara.v1i1.3154
Sopiansyah, D., & Masruroh, S. (2021). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka). Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal. https://doi.org/10.47467/reslaj.v4i1.458
Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sururi, Hartini, N., & Munipah. (2020). Kinerja Kepala Sekolah di SD untuk Mewujudkan “Merdeka Belajar.†2, 17(03), 229–238.
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 13–28. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13357
Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 25(2), 155. https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i2.897
Tadjuddin Noer Effendi. (2013). Budaya Gotong-Royong Masyarakat dalam Perubahan Sosial Saat Ini. Jurnal Pemikiran Sosiologi.
Triguna, I. B. . Y. (2019). Kebhinekaan Bangsa Indonesia: Urgensi Dan Relevansinya Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 10(2), 46–52. https://doi.org/10.32795/ds.v19i2.426
Unayah, N. (2017). Gotong royong sebagai modal sosial dalam penanganan kemiskinan MUTUAL HELP ACTIVITIES AS SOCIAL CAPITAL IN THE HANDLING OF POVERTY. Sosio Informa, 3(1), 49–58.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Zarocostas, J. (2020). How to fight an infodemic. Lancet (London, England), 395(10225), 676. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30461-X
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).