STRATEGI GURU PAI DAN BUDI PEKERTI DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA DI SMPIT AL-HIDAYAH KECAMATAN TAMANSARI KABUPATEN BOGOR TAHUN AJARAN 2018/2019

Authors

  • Arif Rahman Hakim Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhammad Sarbini Dosen Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Ali Maulida Dosen Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ppai.v2i1.519

Abstract

The development of Islamic religious education in modern times has undergone many advancements, including the increasing awareness of Muslim individuals of their obligation to study, including in shaping good character and behavior in human life. At the same time there are changes that trigger the depletion of the discipline that this nation has. Even though this disciplinary attitude is very important because it can affect the morals and attitudes of children in the learning process and in mingling with the community. The results of this study indicate that the strategies used by PAI and character teachers to improve the learning discipline of SMPIT Al-Hidayah Bogor students include: giving rewards and punishments (gifts and punishments) and tanzil/tadarruj methods (regular steps). The obstacles faced are: inconsistent in providing reward and punishment, lack of supervision of students, and lack of discipline of teachers and students. The solution to overcome obstacles is to remind discipline regularly to teachers and students, consistent with regulations, and morning nasyid programs.

Keywords: teacher strategy, learning discipline, consistent.

References

Maulida, A. (2015). Metode dan Evaluasi Pendidikan Akhlak dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 04(07).

Maulida, A. (2013). Konsep dan Desain Pendidikan Akhlak dalam Islamisasi Pribadi dan Masyarakat. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 02(04).

Maulida, A. (2014). Kurikulum Pendidikan Akhlak Keluarga dan Masyarakat dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(06).

Maulida, A. (2018). Kompetensi Pendidik dalam Perspektif M. Natsir: Studi Analitis Pemikiran Pendidikan M. Natsir dalam Fiqhud Dakwah. Jurnal Al-Fikri, 01(2).

Maya, R. (2013). Esensi Guru dalam Visi-Misi Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(02).

Yasyakur, M. (2016). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09).

Mansur, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT Bumi Aksara

Qomar, M. (2015). Dimensi Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: emir.

Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode Dalam Model Pembelajaran. Jakarta: Gp Press Group.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Asmani, J.M. (2012). Tips Efektif Supervisi Pendidikan Sekolah. Jogjakarta: DIVA Press.

Wiyani, N.A. (2015). Etika Profesi Keguruan. Yogyakarta: Gava Media.

Imron, A. (2011). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: PT Bumi Askara

Purwanto, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ghony, M.D. dan Al-Mansyur, F. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Supriyadi. (2011). Strategi Belajar dan Mengajar. Yogyakarta: Cakrawala Ilmu.

Hasil wawancara dengan ustadz Solahudin pada pukul 10:00 WIB, hari Senin tanggal 30 Juli 2018.

Downloads

Published

2019-09-16

How to Cite

Hakim, A. R., Sarbini, M., & Maulida, A. (2019). STRATEGI GURU PAI DAN BUDI PEKERTI DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA DI SMPIT AL-HIDAYAH KECAMATAN TAMANSARI KABUPATEN BOGOR TAHUN AJARAN 2018/2019. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 2(1), 22–33. https://doi.org/10.30868/ppai.v2i1.519

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>