UPAYA MUDARRIS DALAM MENGAJARKAN PENDIDIKAN AKHLAK YANG TERKANDUNG PADA SURAT AL-HASYR DALAM KEHIDUPAN KESEHARIAN SANTRI (Studi di Pondok Pesantren An-Nur Sukamantri Bogor)

Authors

  • Irvan Muzaqi Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhammad Sarbini Dosen Tidak Tetap Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Ali Maulida Dosen Tidak Tetap Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.487

Abstract

Education in Indonesia until now still leaves many problems, both in terms of curriculum, management, as well as actors and users of education. There are still many cases such as, students who are late for school, cheating on exams, and so on. This is a result of lack of moral education so that the educational goals that can produce believers and pious humans and noble character cannot be achieved. A person's behavior will be good if the formation is sought especially in educational institutions such as schools and boarding schools. This research is a qualitative research field (field research). Data collection research uses interview, observation, and documentation study techniques. The results of this study are: First, the morality of the santri in the An-Nur Islamic Boarding School Sukamantri Bogor is generally quite good. Second, mudarris efforts in teaching moral education are by habituating congregational prayers, qudwah (exemplary), eating habits in congregation, being fair in the distribution of compensation, and empowering santri cash. Third, supporting factors in teaching moral education are adequate mosques and the existence of Majlis Thanwīrut Tullab. Fourth, the existing obstacle factors are: the attitude of some santri to pray in congregation, impatient in the distribution of compensation, and reluctance to pay contributions. Fifth, solutions to existing obstacles are: tarhib/punishment (giving threats/punishment), giving advice, and tabayyun.

Keywords: mudarris, moral education, santri.

References

Sumber dari Jurnal/Prosiding

Maulida, A. (2014). Kurikulum Pendidikan Akhlak Keluarga dan Masyarakat dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(06).

Maulida, A. (2015). Metode dan Evaluasi Pendidikan Akhlak dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jusnal Pendidikan Islam, 04(07).

Maulida, A. (2017). Kedudukan Ilmu, Adab Ilmuwan, dan Kompetensi Keilmuan Pendidik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 06(11).

Maulida, A. (2018). Kompetensi Pendidik Dalam Perspektif M. Natsir (Studi Analitis Pemikiran Pendidikan M. Natsir dalam “Fiqhud Dakwahâ€). Jurnal Al-Fikri, 01(2).

Maya, R. (2013). Esensi Guru dalam Visi-Misi Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(02).

Maya, R. (2016). Revitalisasi Keteladanan dalam Pendidikan Islam: Upaya Menjawab Peluang dan Tantangan Pendidikan Islam di Era masyarakat Ekonomu ASEAN (MEA). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 05(09).

Maya, R. (2017). Pemikiran Pendidikan Muhammad Quthb tentang Metode Keteladanan (Al-Tarbiyah bi Al-Qudwah). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 06(11).

Sumber dari Buku

Al-Mubarakfuri, S. dkk. (2000). Shahih Tafsir Ibnu Katsir Jilid 9. Jakarta: Pustaka Ibnu Katsir.

Amin, S.M. (2016). Ilmu Akhlak. Jakarta: Darul Haq.

Apandi, I. (2015). Guru Kalbu (Penguatan Soft Skill untuk Mewujudkan Guru Profesional dan Berkarakter). Cimahi: CV Smile’s Indonesia Institute.

Arrad, S.A. (2015). Pengantar Pendidikan Islam. Bogor: Marwah Indo Media.

Aziz Asy-Syalhub, F.A. (2014). Begini Seharusnya Menjadi Guru: Panduan Lengkap Metodologi Pengajaran Rosulullah S.A.W. Jakarta: Darul Haq.

Departemen Agama. (2010). Qur’an Hafalan dan Terjemahan. Jakarta: Almahira.

Majid, A. & Andayani, D. (2012). Pendidikan Karaketr Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Marzuki. (2017). Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Amzah.

Maulida, A. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak dalam Kitab Bulugh Al-Maram. Bogor: Al-Hidayah Press.

Ramayulis. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Ramayulis. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia.

Suyanto & Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional (Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global). Jakarta: Esensi.

Tafsir, A. (2016). Filsafat Pendidikan Islami. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumber dari Internet

Nadlir, Moh. “Komnas HAM Catat 4 Kondisi Darurat Pendidikan Indonesiaâ€. https:// nasional. kompas.com /read/ 2018/05/02/ 12581141/ komnas-ham-catat-4 kondisi- darurat- pendidikan-indonesia diakses pada hari Minggu tanggal 14/10/2018 pukul 07.59 WIB.

Sumber Wawancara

Hasil wawancara dengan FR hari Minggu tanggal 3 Februari 2019 pukul 16.30 WIB.

Hasil wawancara dengan NS hari Jum’at tanggal 22 Februari 2019 pukul 16.30 WIB.

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

Muzaqi, I., Sarbini, M., & Maulida, A. (2019). UPAYA MUDARRIS DALAM MENGAJARKAN PENDIDIKAN AKHLAK YANG TERKANDUNG PADA SURAT AL-HASYR DALAM KEHIDUPAN KESEHARIAN SANTRI (Studi di Pondok Pesantren An-Nur Sukamantri Bogor). Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2B), 203–214. https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.487

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>