UPAYA PENGURUS DEWAN KEMAKMURAN MASJID (DKM) DALAM PEMBINAAN KEBERAGAMAAN REMAJA: Studi pada Remaja Masjid Ahlul Khoir RT 08 RW 13 Kelurahan Cilebut Timur Kecamatan Sukaraja Kabupaten Bogor

Authors

  • Muhammad Ilyas Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhammad Sarbini Dosen Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Ali Maulida Dosen Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.482

Abstract

The Mosque Prosperity Council (DKM) is a mosque institution that has a very important function and role in adolescent religious development. The results of this study are: First, the religious conditions of adolescents in RW 13, Cilebut Timur Village, Sukaraja District, Bogor Regency for this year are better than in previous years. Secondly, the efforts of DKM Ahlul Khoir's management in adolescents' religious formation is by conducting special youth studies, involving youth in general study programs, holding mabit every two months, involving adolescents in every social service activity, and conducting activities in nature. Third, the supporting factors include the support of the chairman of the DKM, adequate facilities and infrastructure, youth enthusiasm in worship and enthusiasm in participating in the activities of youth mosques, and good friends. Fourth, the inhibiting factors include the lack of parental support, teenagers busy with school assignments and activities, teenagers prefer activities that are more interesting, and bad friends. Fifth, the solution to overcoming the inhibiting factors, among others, namely DKM always provides guidance to parents of adolescents, reminds adolescents to participate in mosque activities continuously, makes interesting mosque activity programs, and reminds adolescents to be careful in associating and keeping them busy with activities positive ones.

Keywords: DKM management, religious coaching, youth.

References

Sumber dari Jurnal/Prosiding

Basir. (2018). Kemiskinan dan Perilaku Keberagamaan Masyarakat Desa (Studi Kasus Desa Embotana). Jurnal Commercium: Kajian Masyarakat Kontemporer, 01(01).

Hidayanti, A.N. (2016). “Pembinaan Akhlak Remaja (Studi Kasus pada Organisasi Ikatan Pelajar Nahdatul Ulama dan Ikatan Pelajar Putri Nahdatul Ulama Pimpinan Anak Cabang Bukateja Kabupaten Purbalingga)â€. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto.

Istikhori. (2017). Pendidikan Adab Al-Rahmân Al-Nahlâwî tentang Pendidikan Masyarakat Berbasis Masjid (Studi Kitab Ushûl Al-Tarbiyah Al-Islamiyah wa Asalibuha fîAl-Bait wa Al-Madrasah wa Al-Mujtama’). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 06(02).

Maulida, A. (2013). Konsep dan Desain Pendidikan Akhlak dalam Islamisasi Pribadi dan Masyarakat. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 02(04).

Maulida, A. (2014). Kurikulum Pendidikan Akhlak Keluarga dan Masyarakat dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(06).

Maulida, A. (2015). Metode dan Evaluasi Pendidikan Akhlak dalam Hadits Nabawi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 04(07).

Maulida, A. (2016). Dinamika dan Peran Pondok Pesantren dalam Pendidikan Islam Sejak Era Kolonialisme Hingga Masa Kini. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 05(09).

Maulida, A. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak dalam Kitab Bulugh Al-Maram. Bogor: Al-Hidayah Press.

Wahidin, U. (2013). Pendidikan Karakter Bagi Bangsa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 02(03).

Wahidin, U., Islam, Y.M., & Fadillah, P. (2017). Literasi Keberagamaan Anak Keluarga Marjinal Binaan Komunitas di Kota Bogor, Edukasi Islami: Jurnal Pedidikan Islam, 06(12).

Sumber dari Buku

Al-Faruq, A. (2010). Panduan Lengkap Mengelola dan Memakmurkan Masjid. Solo: Pustaka Arafah.

Ali, M. & Asrori, M. (2017). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Bidang Pemberdayaan Daerah & Kerjasama Dalam Negeri. (2013). Panduan Pengelolaan Masjid & Islamic Center. Jakarta: Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia.

Departemen Pendidikan Nasional. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

DPP HASMI. (2015). Ruh Juang Masyarakat Islami. Bogor: Hasmi.

Hamali, S. (2016). Karakteristik Keberagamaan Remaja dalam Perspektif Psikologi. Jurnal Psikologi Agama, 11(1).

Mar’at, S. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pratiwi, D. (2014). “Upaya Pengurus Masjid Al-Whustho dalam Pembangunan Bidang Agama di Desa Sukaraja Kecamatan Way Tenong Lampung Baratâ€. Skripsi. Jurusan Manajemen Dakwah Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung.

Tafsir, A. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tim Penyusun Mushaf Mufassir. (2012). Al-Qur’an Terjemah, Tafsir, Tajwid dalam Satu Jilid. Jakarta: IPMI.

Sumber dari Wawancara

Hasil wawancara dengan UB/DKM/W/21/4/2019 (Ahad, 21 April 2019 di Masjid Ahlul Khoir Cilebut, pukul 20.30 WIB).

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

Ilyas, M., Sarbini, M., & Maulida, A. (2019). UPAYA PENGURUS DEWAN KEMAKMURAN MASJID (DKM) DALAM PEMBINAAN KEBERAGAMAAN REMAJA: Studi pada Remaja Masjid Ahlul Khoir RT 08 RW 13 Kelurahan Cilebut Timur Kecamatan Sukaraja Kabupaten Bogor. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2B), 192–202. https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.482

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>