PERAN KEGIATAN EKSTRAKURIKULER ROHANI ISLAM (ROHIS) DALAM MENINGKATKAN WAWASAN KEISLAMAN DAN SIKAP KEBERAGAMAAN PESERTA DIDIK DI SMK INFORMATIKA PESAT KOTA BOGOR TAHUN AJARAN 2019-2020

Authors

  • Mochamad Imam Amanulloh Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhammad Hidayat Ginanjar Dosen Tetap Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Unang Wahidin Dosen Tetap Prodi Pendidikan Agama Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2.410

Abstract

The background of the research, attentiom to Islamic insights and religious attitudes that are declining latelymaking moslem youth the furthest from Islamic teaching, and Vocational High School (SMK) Informatika Pesat Bogor City it is public school that’s known to have good religious programs especially in Islamic spriritual extracurricular activites (Rohis). The result of the study are: 1) Role includes Rohis aspects faith, worship, and morals; 2) Activites carried out by Rohis that’s: Readings quran, movement prayer duha and tahajjud together, breaking the fast together with Rohis, mading ornamental and da’wah poster, menthoring, most beautiful residence of mosque, routine lecture, keputrian, and infaq movement; 3) In general, Islamic insights of students have reached the expected from school, starting from the learning that has been given by PAI and character teacher up to the religious activites that have been carried out; 4) The students religious attitude has increased, this is proven by the many students who can practice in school; 5) Supporting factor is: the existence of individual awareness and responsibility, strong motivation from each Rohis manager, professional management, adequate facilities, and evaluation after each activity; 6) The barrier factor is: Lazy, each one’s busy, and bad association students.

Keywords: extracurricular, Islamic spiritual, insight, moral, students

References

Departemen Pendidikan Nasional. (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.

Hastuti, T.A. (2008). Kontribusi Ekstrakurikuler Bola Basket Terhadap Pembibitan Atletdan Peningkatan Kesegaran Jasmani.Jurnal. 05(01).

Hasil wawancara dengan KR-B di SMK Informatika Pesat tanggal 30 November 2018.

Hasil wawancara dengan BD-GPAI di SMK Informatika Pesat tanggal 25 Oktober 2018.

Hasil wawancara dengan BT-GPAI di SMK Informatika Pesat tanggal 30 November 2018.

Hasil wawancara dengan BD-GPAI di SMK Informatika Pesat tanggal 25 Oktober 2018.

Hasil wawancara dengan KR-B di SMK Informatika Pesat tanggal 30 November 2018.

Hasil wawancara dengan BD-PR di SMK Informatika Pesat tanggal 07 November 2018.

Hasil wawancara dengan BD-GPAI di SMK Informatika Pesat, tanggal 25 Oktober 2018.

Kasiran. (2010). Metode Penelitian Kualitatif-Kuantitatif. Malang: UIN Maliki Press.

Maya, R. (2017). Karakter (Adab) Guru dan Murid Perspektif Ibn Jama’ah Al-Syafi’i. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 33.

Narita, D. (2016).Peranan Organisasi Rohani Islam dalam Meningkatkan Nilai Religius dan Kejujuran Siswa di SMA Negeri 1 Pesisir Barat. Skripsi.

Sragen, R. (2012). Dakwah dalam Remaja Islam. Bandung. Kencana Jaya.

Sumadi, E. (2016). Keislaman dan Kebangsaan: Modal Dasar Pengembangan Organisasi Dakwah. Jurnal, 01(01).

Syah, M. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Susanti, L. (2015). Pemberian Motivasi Kepada Peserta Didik. Jurnal PPKn dan Hukum. 10(02).

Sugiyono. (2012).Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan RAD.Bandung: Alfabeta.

Tim Syamil Quran. (2010). Alquran Tajwid dan Terjemahannya. Bandung. PT SygmaExamediaArkanleema.

Wahidin, U. (2017). LITERASI KEBERAGAMAAN ANAK KELUARGA MARJINAL BINAAN KOMUNITAS DI KOTA BOGOR. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 14.

Yasin, F. (2011). Penumbuhan Kedisiplinan Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Al-Hikmah,09(1).

Zaman, B. (2017). Pelaksanaan Mentoring Ekstrakurikuler Rohani Islam (Rohis) dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas X di Sma Negeri 3 Boyolali. Jurnal, 01(01).

https://kbbi. web. id/ ekstrakurikuler diunduh tanggal 14-09-18 pukul 07.45.

http://kbbi.web. id/islam diunduh tanggal 14-09-18pukul 10.15.

https:/jagokata.com/arti-kata/wawasan.html diunduh 19-09-18 Pkl 14.15.

https/id.m.wikipedia.org/wiki/sikap diunduh tanggal 17-09-18 pukul 07.30.

https/id.m.wikipedia.org/wiki/peserta-didikdiunduh tanggal28-12-18 pukul 16.50.

Downloads

Published

2019-03-19

How to Cite

Amanulloh, M. I., Ginanjar, M. H., & Wahidin, U. (2019). PERAN KEGIATAN EKSTRAKURIKULER ROHANI ISLAM (ROHIS) DALAM MENINGKATKAN WAWASAN KEISLAMAN DAN SIKAP KEBERAGAMAAN PESERTA DIDIK DI SMK INFORMATIKA PESAT KOTA BOGOR TAHUN AJARAN 2019-2020. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2), 63–74. https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2.410

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>