MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI MADRASAH ALIYAH NEGERI O2 LEBONG, BENGKULU

Authors

  • Erdiyanto Erdiyanto Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia
  • Lukman Asha Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia
  • Idi Warsah (SCOPUS ID: 57216367299) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia http://orcid.org/0000-0002-9406-1415
  • Hamengkubuwono Hamengkubuwono Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/im.v3i2.840

Abstract

This study aimed to find a depiction of the steps taken by State Madrasah Aliyah 02 of Lebong Regency, Bengkulu, in improving the quality of education. This study used a qualitative approach because it was in accordance with the objectives having been formulated. The informants of this study were the principal, teachers, and school supervisors. Data were collected through three approaches, namely observation, interview and documentation. After the data were collected, then an analysis was carried out to obtain the following conclusion: improving the quality of education in MAN 02 Lebong Regency, Bengkulu, departed from the formulation of the Madrasah vision as the initial foundation of clear and measurable vision and missions with efforts to improve the quality of education well and achieve the objectives of madrasah education in the form of implementation in accordance with the characteristics, potential, and needs of students with superior quality education services through networking and school sisters with good quality schools.

Keywords: Quality Of Education, Manadrasah management

References

Alwasilah, C. (2011). Pokoknya Kualitatif: Dasar-dasar Rancangan dan Melakukan Penelitian Kualitatif. Jakarta: Pustaka.

Anwar, M. (2018). Konsep, Karakteristik dan Wilayah (Scope) Kajian Manajemen Kurikulum Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1(01), 37–51.

Arisanti, D. (2016). Manajemen Lingkungan Pendidikan dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 71–86.

Asnawan, A. (2020). Relevansi Kebijakan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam. Tafhim Al-’Ilmi, 11(2), 223–240.

Awaludin, A. A. R. (2017). Akreditasi Sekolah sebagai Suatu Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Indonesia. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(1).

Azhar, I. (2019). Konseptualisasi Peningkatan Mutu Pendidikan Tinggi melalui Total Quality Management (TQM). TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 8(1), 1–25.

Cut Fitriani, M. A., & Usman, N. (2017). Kompetensi profesional guru dalam pengelolaan pembelajaran di MTs Muhammadiyah Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(2).

Fadlillah, M. (2017). Aliran Progresivisme dalam Pendidikan di Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 17–24.

Fathurrochman, I. (2017). Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Santri Pondok Pesantren Hidayatullah/Panti Asuhan Anak Soleh Curup. TADBIR: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(1), 85–104.

Firmansyah, A. (2018). Manajemen Kurikulum Pondok Pesantren Salafiyah dalam Penyelenggaraan Program Dakwah Jamaah Tabligh (Studi Kasus di Pesantren Kasyiful ‘Ulum Kendari). Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(1), 102–114.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25–29.

Mahidin, M. (2019). Kajian Administrasi Pendidikan di Dunia Pendidikan. AL-IRSYAD, 7(1).

Miles, M. B., Huberman, M. A., & Saldana, J. (2014). Drawing and verifying conclusions. Qualitative data analysis: A methods sourcebook.

Moleong, L. J. (2010). Methodology of Qualitative Research. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muliati, M., & Arifin, Z. (2018). Peran Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah di SMA Negeri 11 Makassar. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 0(0), 77–80. https://doi.org/10.26858/sosialisasi.v0i0.12237

Nasution, M. H. (2019). Manajemen Mutu Terpadu (MMT) dalam Pendidikan Islam. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 4(2), 228–248.

Pranoto, E. (2020). Manajemen Pembinaan Perpustakaan Rumah Pintar Di Kecamatan Semarang Barat. Media Pustakawan, 19(2), 16–25.

Priyatna, M. (2017). Manajemen pengembangan sdm pada lembaga pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 21.

Purwaningsih, P. (2019). Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia di SMA N 1 Kota Metro. Jurnal Dewantara, 7(01), 136–152.

Roulston, K. (2014). Analysing interviews. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis, 297–312.

Ruddin, A. (2017). Manajemen Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Kompetensi Guru Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Medan. ITTIHAD, 1(01), Article 01. http://ejournal-ittihad.alittihadiyahsumut.or.id/index.php/ittihad/article/view/10

Salim, N. (2018). Manajemen Informasi dan Komunikasi Pendidikan Islam. CENDEKIA, 10(01), 115–122.

Sinambela, L. P. (2017). Profesionalisme Dosen Dan Kualitas Pendidikan Tinggi. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(4).

Suryana, Y., & Ismi, F. M. (2019). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Lulusan. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 4(2), 257–266.

Susan, E. (2019). Manajemen sumber daya manusia. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 952–962.

Suwendra, I. W. (2018). Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan. Nilacakra.

Umar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam (Tinjauan Konsep Mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.30984/jii.v11i2.581

Warsah, I. (2018). Pendidikan Keimanan Sebagai Basis Kecerdasan Sosial Peserta Didik: telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2156

Warsah, I. (2020). Islamic Psychological Analysis Regarding To Raḥmah Based Education Portrait At IAIN Curup. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 6(1), 29–41. https://doi.org/10.19109/psikis.v6i1.3941

Warsah, I., & Nuzuar, N. (2018). Analisis Inovasi Administrasi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi Man Rejang Lebong). Edukasi, 16(3), 294572.

Published

2020-07-22

How to Cite

Erdiyanto, E., Asha, L., Warsah, I., & Hamengkubuwono, H. (2020). MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI MADRASAH ALIYAH NEGERI O2 LEBONG, BENGKULU. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(02), 234–250. https://doi.org/10.30868/im.v3i2.840

Citation Check