KEPALA SEKOLAH SEBAGAI MOTIVATOR: Upaya Meningkatkan Kinerja Guru di Mts N 01 Kepahiang

Authors

  • Sri Hartinah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Bengkulu, Indonesia
  • Wiwin Arbaini Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Bengkulu, Indonesia
  • Arsil Arsil Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Bengkulu, Indonesia
  • Hamengkubuwono Hamengkubuwono Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/im.v3i2.839

Abstract

This study aimed to find a portrayal of the principal’s efforts to improve teachers’ performance at MTs 01 of Kepahiang. This study used a qualitative approach. The main sources were the principal and teachers. To obtain such a portrayal, the data were collected through observation, interviews, and documentation. After the data were collected, they were then reduced, presented, and discussed so as to find the desired conclusion. The conclusion of this study was that the principal as a manager must make efforts to do many ways in order that teachers could improve their performance so that the learning processes became more qualified. One of the ways was by giving motivation to teachers. Constraints faced by the principal in motivating teacher performance stemmed from the teachers themselves whose intrinsic motivation was still low and had implications for their abilities. There were still found some teachers who were less able to describe lesson plans and syllabus correctly.  These teachers only carried out teaching tasks without being supported by careful planning.

Keywords: Principal, Teacher Performance, Motivator

References

Adi, B. A., & Arief, S. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Prezi, Teman Sebaya, dan Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Perusahaan Jasa. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 667–667.

Ali, H. M., Ramdani, A., & Hamidsyukrie, Z. M. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Organisasi terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1(2).

Anam, W., Fanani, M. Z., & Hidayatulloh, A. (2017). Problematika K13 dalam Pembelajaran Pai. Edudeena, 1(2), 240949.

Aziz, H. (2019). Persepsi guru PAI tentang pelaksanaan supervisi oleh kepala sekolah dengan kreativitas guru dalam mengajar (penelitian guru PAI di SMP se-Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung). AL Murabi, 185–96.

Baharun, H. (2017). Total Moral Quality: A New Approach for Character Education in Pesantren. Ulumuna, 21(1), 57–80.

Batlajery, S. (2016). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen Pada Aparatur Pemerintahan Kampung Tambat Kabupaten Merauke. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial, 7(2), 135–155.

Daheri, M., & Warsah, I. (2019). Pendidikan Akhlak: Relasi Antara Sekolah Dengan Keluarga. At-Turats: Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 13(2), 1–20.

Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., & Sudrajat, K. S. (2017). Refleksi pendidikan IPA sekolah dasar di Indonesia (relevansi model pendidikan Paulo Freire dengan pendidikan IPA di sekolah dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 1–11.

Djadjuli, D. (2018). Pelaksanaan Pengawasan oleh Pimpinan dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 4(4), 565–573.

Fatikah, N. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Dan Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Bareng Jombang. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(2), 167–182.

Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42.

Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 64–77.

Hafid, M. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah dan Madrasah di Lingkungan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 293–314.

Handayani, T., & Rasyid, A. A. (2015). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi guru, dan budaya organisasi terhadap kinerja guru SMA negeri Wonosobo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2), 264–277.

Huda, A. (2013). Pengaruh Peranan Teman Sebaya, Disiplin Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(4).

Husniah, L. (2018). Implementasi Metode Hatam Dalam Mengatasi Interferensi Retroaktif Di Taman Pendidikan Al-Qur’an Al-Barokah Way Halim Bandar Lampung [PhD Thesis]. UIN Raden Intan Lampung.

Iskandar, D. (2018). Implementasi kompetensi profesional guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Journal of Management Review, 2(3), 261–270.

Juwita, M. (2016). Pengaruh Budaya Organisasi, Komitmen Guru, dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri 03 Mukomuko. Jakarta: Pascasarjana Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka.

Khozin, M. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Memotivasi Kerja Guru Guna Mewujudkan Kualitas Pembelajaran Di MTs Bahrul Ulum Genukwatu Ngoro Jombang. Seminar Nasional Pendidikan 2015, 593–599.

Kurniati, R., & Zubaedah, S. (2018). Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di RA Insan Mulia Yogyakarta. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(4), 259–268.

Miles, M. B., Huberman, M. A., & Saldana, J. (2014). Drawing and verifying conclusions. Qualitative data analysis: A methods sourcebook.

Moleong, L. J. (2010). Methodology of Qualitative Research. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nur, A. A. (2020). Meningkatkan kompetensi pedagogik guru di SD yayasan Mutiara Gambut. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 65–72.

Octavia, L. S., & Savira, S. I. (2017). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru dan Tenaga Kependidikan. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1(1), 7–14.

Oktaviani, R., Agung, S., & Marlina, A. (2019). Kepemimpinan Dan Human Capital Terhadap Kinerja Karyawan. Manager: Jurnal Ilmu Manajemen, 2(1), 182–194.

Puspitasari, Y., Tobari, T., & Kesumawati, N. (2020). Pengaruh Manajemen Kepala Sekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1).

Roulston, K. (2014). Analysing interviews. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis, 297–312.

Rusmawati, V. (2013). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam upaya meningkatkan disiplin kerja guru pada SDN 018 Balikpapan. Jurnal Administrasi Negara, 1(2), 1–19.

Saffan, E. (2018). URGENSI DOA, IKHTIAR DAN KESADARAN BERAGAMA DALAM KEHIDUPAN MANUSIA (Suatu Tinjauan Psikologis). FITRA, 2(1).

Sarifudin, S. (2019). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (Min) Kota Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01), 49–70.

Sarifudin, S., & Maya, R. (2019). Implementasi Manajemen Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan di Madrasah Aliyah Terpadu (MAT) Darul Fallah Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(02), 133–151.

Setiawan, A. A., Johan. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Setiawan, E. (2012). Kamus besar bahasa Indonesia (KBBI). Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa, Kemdikbud (Pusat Bahasa), 2016.

Sholeh, M. (2017). Keefektifan Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1(1), 41–54.

Sugiarto, E. (2017). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis: Suaka Media. Diandra Kreatif.

Suryani, C. (2015). Implementasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran di MIN Sukadamai Kota Banda Aceh. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 23–42.

Talibo, I. (2018). Fungsi Manajemen dalam Perencanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 7(1).

Warsah, I. (2018). Pendidikan Keluarga Muslim Di Tengah Masyarakat Multi Agama: Antara Sikap Keagamaan Dan Toleransi (Studi di Desa Suro Bali Kepahiang-Bengkulu). Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(1), 1–24. https://doi.org/10.21043/edukasia.v13i1.2784

Warsah, I., Masduki, Y., Imron, I., Daheri, M., & Morganna, R. (2019). Muslim Minority in Yogyakarta: Between Social Relationship and Religious Motivation. QIJIS (Qudus International Journal of Islamic Studies), 7(2), 367–398. https://doi.org/10.21043/qijis.v7i2.6873

Warsah, I., & Nuzuar, N. (2018). Analisis Inovasi Administrasi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi Man Rejang Lebong). Edukasi, 16(3), 294572.

Warsah, I., & Uyun, M. (2019). Kepribadian Pendidik: Telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 62–73. https://doi.org/10.19109/Psikis.v5i1.3157

Yunus, E. (2018). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia Terhadap Kinerja Pegawai KPPBC Tipe Madya Pabean Tanjung Perak Surabaya. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 16(3), 368–387.

Published

2020-07-22

How to Cite

Hartinah, S., Arbaini, W., Arsil, A., & Hamengkubuwono, H. (2020). KEPALA SEKOLAH SEBAGAI MOTIVATOR: Upaya Meningkatkan Kinerja Guru di Mts N 01 Kepahiang. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(02), 217–233. https://doi.org/10.30868/im.v3i2.839

Citation Check