STRATEGIES FOR IMPROVING NON-ACADEMIC ACHIEVEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH LOW SOCIOECONOMIC STATUS
DOI:
https://doi.org/10.30868/im.v8i01.8180Keywords:
Achievement, Non-Academic, Low Income StudentsAbstract
This study aims to describe the factors that cause low-economic elementary schools to have excellence in the non-academic field, as well as to describe the strategies applied by teachers with students who have excellence in the non-academic field. The method used in this research is a type of case study research with a qualitative approach, data collection techniques are carried out by interview, observation, and documentation. The results in this study are 1) The factors underlying the excellence of the non-academic field at MIM Pucangan are: Utilization of funds properly, giving awards and support as motivation, student habituation, and collaboration of supportive schools. 2) The strategy carried out by teachers in improving the excellence of the non-academic field is to improve the quality of mentors and make good use of infrastructure.
References
Afifatul Awwaliyah, F., & Made Arcana, I. (2020). Pembentukan Indeks Mutu Pendidikan (IMP) Di Indonesia Tahun 2018 Dan Faktor Yang Memengaruhinya. Seminar Nasional Official Statistics 2019: Pengembangan Official Statistics Dalam Mendukung Implementasi SDG’s, 385–396.
Alfauzan, M. D., & Nurhasanah, S. (2023). Peningkatan Prestasi Non AkademikPeserta Didik Dengan Implementasi Kurikulum 2013. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 262–281.
Anas, A. Y., Riana, A. W., & Apsari, N. C. (2015). Desa Dan Kota Dalam Potret Pendidikan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.13592
Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2022). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107–130. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.392
Bandono, W. A., & Samino, S. (2016). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Dasar Negeri 01 Tohudan, Karanganyar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(1), 41–48. https://doi.org/10.23917/ppd.v2i1.1496
Elizya, E., Azmi Al-Bahij, Iswan, Lailatul Mufidah, & Anita Damayanti. (2024). Pengaruh Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas I di MI Muhammadiyah Butuh 02. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah FIP UMJ.
Ernawati, E., Iskandar, I., & Suryani, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Dengan Variabel Moderator Kecerdasan Siswa. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(02), 242–249. https://doi.org/10.25134/equi.v19i02.6023
Ernawati, Shaliha, D. D., Octaviana, F., Supriyadi, & Izzatika, A. (2022). Manajemen Peserta Didik Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(1), 12–17.
Farhati, A., Azam, J., & Azzuhri, M. F. S. (2023). Peran Bimbingan Konseling Bagi Anak Tunagrahita Dalam Interaksi Sosial Di Sekolah Luar Biasa Pertiwi Ponorogo. Journal of Child and Gender Studies, 01(2), 99–107.
Faridah, S., & Darussallam, D. (2021). Manajemen Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik Bidang Non Akademik (Studi Kasus Di MTS Negeri 1 Sampang). Journal TA’LIMUNA, 10(1), 84–114. https://doi.org/10.32478/talimuna.v10i1.687
Fazariyah, A., & Dewi, P. S. (2022). Studi Pendahuluan:Kontribusi Fasilitas Belajar Dan Tingkat Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Dalam Jaringan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(1), 36–41.
Feblyna, T., & Wirman, A. (2020). Penggunaan Reward untuk Meningkatkan Pembiasaan Disiplin Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1132–1141.
Hidayat, A. N. (2021). Manajemen Fasilitas Pendidikan. E-Jurnal Pendidikan Mutiara, 6(1), 103–106.
Hikami, A., Nurbayani, E., & Gianto, G. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Non-Akademik di Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Nahdlatul Ulama 003 Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 2(1), 35–44. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v2i1.3205
Indriani, N., Hasan, M., & Inanna, I. (2021). Peran Pendidikan Ekonomi dalam Membentuk Ekspektasi Masa Depan Keluarga Terhadap Pendidikan. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 28–37. https://doi.org/10.23960/e3j/v4i1.28-37
Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224.
Khusniyah, T. W. K., Puji Yanti Fauziyah, & Ali Mustadi. (2023). Keterlibatan Orang Tua Dan Kerjasama Sekolah Dalam Pendidikan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kepustakaan. Progres Pendidikan, 4(3), 193–199. https://doi.org/10.29303/prospek.v4i3.447
Mahfud, M. N., & Sutama, S. (2021). Pengelolaan Pengembangan Minat dan Bakat Anak Didik di Homeschooling Kak Seto Solo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(2), 113–124. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i2.39408
Maratussholihah, A., & Wibowo, A. (2022). Character Education Strategy Through Example and Habitation. Profesi Pendidikan Dasar, 9(2), 206–217. https://doi.org/10.23917/ppd.v9i2.19510
Mardiani, N., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Di SMA Negeri 3 Batusangkar. JIPIS: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi Islam, 1(1), 8–14.
Mawaddah, F., Daulay, N. K., & Fauza, H. (2023). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Di MTS Negeri 3 Medan. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 97–114.
Miftahurrizki, H. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Peserta Didik Di Smpn 2 Jetis. IAIN Ponorogo.
Mintarti, Widyastuti, T. R., & Ignatius, S. (2023). Anak Miskin Boleh Sekolah. Jurnal Hermeutika, 9(1). https://doi.org/10.30870/hermeneutika.v9i1
Muhammaditya, N., & Hardjosoekarto, S. (2021). Divergensi Transformasi Digital Pengelolaan Bank Soal Menghadapi Era Masyarakat 5 . 0. Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 54–77.
Muharochma, W., & Abduh, M. (2022). Upaya Guru dalam Memfasilitasi Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi (SSE) Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6197–6202. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3199
Muhroji. (2012). Pengaruh Sarana Dan Biaya Pendidikan Terhadap Hasil Belajar Di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 22(2), 93–102.
Nugroho, A. S., Suryanti, S., & Wiryanto, W. (2022). Peningkatan Kualitas Guru, Sebanding dengan Peningkatan Pendidikan? Jurnal Basicedu, 6(5), 7758–7767. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3354
Nur jaya, H. (2022). Komunikasi Elemen Sekolah dan masyarakat pada Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMA Swasta Muhammadiyah Kendari. Journal of Education and Teaching (JET), 2(2), 149–161. https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.178
Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312.
Putri, D. K., Handayani, M., & Akbar, Z. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Diri terhadap Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 649. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.418
Rimadhani, A., & Abduh, M. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Performa Akademik Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3200
Safriadi. (2016). Manajemen Pembiayaan Berbasis Sekolah. Jurnal Intelektualita, 4(2), 119–134.
Siahaan, A., Akmalia, R., Ray, A. U. M., Sembiring, A. W., & Yunita, E. (2023). Upaya Meningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. Journal on Education, 5(3), 6933–6941. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1480
Simamora, I. Y., Zahra, M., Sinaga, W. A., Pandiangan, H. E., & Hasibuan, S. F. (2024). Peran Komunikasi dalam Pembangunan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 8, 8.
Sitopu, J. W., Pitra, D. H., Muhammadiah, M., & Nurmiati, A. S. (2023). Peningkatan Kualitas Guru : Pelatihan dan Pengembangan Profesional dalam Pendidikan. Communnity Development Journal, 4(6), 13441.
Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 24–32. https://doi.org/10.52802/twd.v7i1.524
Sumanti, N. (2021). Pengembangan Pendidikan Karakter pada Siswa dalam Pnedidikan Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(2), 16–26.
Ustama, D. D. (2009). Peranan Pendidikan Dalam Pengentasan Kemiskinan. Dialogue, 6(1), 1–12.
Vitalisa, D. (2018). Peningkatan Prestasi Non Akademik Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakrikuler Marching Band Di Sma Negeri 2 Sumenep. Manajemen Pendidikan, 6(3), 5.
Yamin, M. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Ketepatan Penyaluran BOS Tingkat SDN DI Kabupaten Banjar. Educatio, 12(1), 43–67. https://doi.org/10.29408/edc.v12i1.840
Yaneri, A., Suviani, V., & Vonika, N. (2022). Analisis Penyebab Anak Putus Sekolah Bagi Keluarga Miskin. Jurnal Ilmiah Perlindungan Dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos), 4(1), 76–89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Rinda Ayu Nur Awalliyah, Muhammmad Abduh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).