STRATEGIES FOR IMPROVING NON-ACADEMIC ACHIEVEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH LOW SOCIOECONOMIC STATUS

Authors

  • Rinda Ayu Nur Awalliyah Elementary School Teacher Education, Universitas Muhammadiyah, Indonesia
  • Muhammmad Abduh Elementary School Teacher Education, Universitas Muhammadiyah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/im.v8i01.8180

Keywords:

Achievement, Non-Academic, Low Income Students

Abstract

This study aims to describe the factors that cause low-economic elementary schools to have excellence in the non-academic field, as well as to describe the strategies applied by teachers with students who have excellence in the non-academic field. The method used in this research is a type of case study research with a qualitative approach, data collection techniques are carried out by interview, observation, and documentation. The results in this study are 1) The factors underlying the excellence of the non-academic field at MIM Pucangan are: Utilization of funds properly, giving awards and support as motivation, student habituation, and collaboration of supportive schools. 2) The strategy carried out by teachers in improving the excellence of the non-academic field is to improve the quality of mentors and make good use of infrastructure.

References

Afifatul Awwaliyah, F., & Made Arcana, I. (2020). Pembentukan Indeks Mutu Pendidikan (IMP) Di Indonesia Tahun 2018 Dan Faktor Yang Memengaruhinya. Seminar Nasional Official Statistics 2019: Pengembangan Official Statistics Dalam Mendukung Implementasi SDG’s, 385–396.

Alfauzan, M. D., & Nurhasanah, S. (2023). Peningkatan Prestasi Non AkademikPeserta Didik Dengan Implementasi Kurikulum 2013. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 262–281.

Anas, A. Y., Riana, A. W., & Apsari, N. C. (2015). Desa Dan Kota Dalam Potret Pendidikan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.13592

Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2022). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107–130. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.392

Bandono, W. A., & Samino, S. (2016). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Dasar Negeri 01 Tohudan, Karanganyar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(1), 41–48. https://doi.org/10.23917/ppd.v2i1.1496

Elizya, E., Azmi Al-Bahij, Iswan, Lailatul Mufidah, & Anita Damayanti. (2024). Pengaruh Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas I di MI Muhammadiyah Butuh 02. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah FIP UMJ.

Ernawati, E., Iskandar, I., & Suryani, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Dengan Variabel Moderator Kecerdasan Siswa. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(02), 242–249. https://doi.org/10.25134/equi.v19i02.6023

Ernawati, Shaliha, D. D., Octaviana, F., Supriyadi, & Izzatika, A. (2022). Manajemen Peserta Didik Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 10(1), 12–17.

Farhati, A., Azam, J., & Azzuhri, M. F. S. (2023). Peran Bimbingan Konseling Bagi Anak Tunagrahita Dalam Interaksi Sosial Di Sekolah Luar Biasa Pertiwi Ponorogo. Journal of Child and Gender Studies, 01(2), 99–107.

Faridah, S., & Darussallam, D. (2021). Manajemen Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik Bidang Non Akademik (Studi Kasus Di MTS Negeri 1 Sampang). Journal TA’LIMUNA, 10(1), 84–114. https://doi.org/10.32478/talimuna.v10i1.687

Fazariyah, A., & Dewi, P. S. (2022). Studi Pendahuluan:Kontribusi Fasilitas Belajar Dan Tingkat Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Dalam Jaringan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(1), 36–41.

Feblyna, T., & Wirman, A. (2020). Penggunaan Reward untuk Meningkatkan Pembiasaan Disiplin Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1132–1141.

Hidayat, A. N. (2021). Manajemen Fasilitas Pendidikan. E-Jurnal Pendidikan Mutiara, 6(1), 103–106.

Hikami, A., Nurbayani, E., & Gianto, G. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Non-Akademik di Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Nahdlatul Ulama 003 Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 2(1), 35–44. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v2i1.3205

Indriani, N., Hasan, M., & Inanna, I. (2021). Peran Pendidikan Ekonomi dalam Membentuk Ekspektasi Masa Depan Keluarga Terhadap Pendidikan. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 28–37. https://doi.org/10.23960/e3j/v4i1.28-37

Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak usia dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224.

Khusniyah, T. W. K., Puji Yanti Fauziyah, & Ali Mustadi. (2023). Keterlibatan Orang Tua Dan Kerjasama Sekolah Dalam Pendidikan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kepustakaan. Progres Pendidikan, 4(3), 193–199. https://doi.org/10.29303/prospek.v4i3.447

Mahfud, M. N., & Sutama, S. (2021). Pengelolaan Pengembangan Minat dan Bakat Anak Didik di Homeschooling Kak Seto Solo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(2), 113–124. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i2.39408

Maratussholihah, A., & Wibowo, A. (2022). Character Education Strategy Through Example and Habitation. Profesi Pendidikan Dasar, 9(2), 206–217. https://doi.org/10.23917/ppd.v9i2.19510

Mardiani, N., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Di SMA Negeri 3 Batusangkar. JIPIS: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi Islam, 1(1), 8–14.

Mawaddah, F., Daulay, N. K., & Fauza, H. (2023). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Di MTS Negeri 3 Medan. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(4), 97–114.

Miftahurrizki, H. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Peserta Didik Di Smpn 2 Jetis. IAIN Ponorogo.

Mintarti, Widyastuti, T. R., & Ignatius, S. (2023). Anak Miskin Boleh Sekolah. Jurnal Hermeutika, 9(1). https://doi.org/10.30870/hermeneutika.v9i1

Muhammaditya, N., & Hardjosoekarto, S. (2021). Divergensi Transformasi Digital Pengelolaan Bank Soal Menghadapi Era Masyarakat 5 . 0. Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 54–77.

Muharochma, W., & Abduh, M. (2022). Upaya Guru dalam Memfasilitasi Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi (SSE) Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6197–6202. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3199

Muhroji. (2012). Pengaruh Sarana Dan Biaya Pendidikan Terhadap Hasil Belajar Di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 22(2), 93–102.

Nugroho, A. S., Suryanti, S., & Wiryanto, W. (2022). Peningkatan Kualitas Guru, Sebanding dengan Peningkatan Pendidikan? Jurnal Basicedu, 6(5), 7758–7767. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3354

Nur jaya, H. (2022). Komunikasi Elemen Sekolah dan masyarakat pada Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMA Swasta Muhammadiyah Kendari. Journal of Education and Teaching (JET), 2(2), 149–161. https://doi.org/10.51454/jet.v2i2.178

Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312.

Putri, D. K., Handayani, M., & Akbar, Z. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Diri terhadap Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 649. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.418

Rimadhani, A., & Abduh, M. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Performa Akademik Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3200

Safriadi. (2016). Manajemen Pembiayaan Berbasis Sekolah. Jurnal Intelektualita, 4(2), 119–134.

Siahaan, A., Akmalia, R., Ray, A. U. M., Sembiring, A. W., & Yunita, E. (2023). Upaya Meningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. Journal on Education, 5(3), 6933–6941. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1480

Simamora, I. Y., Zahra, M., Sinaga, W. A., Pandiangan, H. E., & Hasibuan, S. F. (2024). Peran Komunikasi dalam Pembangunan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 8, 8.

Sitopu, J. W., Pitra, D. H., Muhammadiah, M., & Nurmiati, A. S. (2023). Peningkatan Kualitas Guru : Pelatihan dan Pengembangan Profesional dalam Pendidikan. Communnity Development Journal, 4(6), 13441.

Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 24–32. https://doi.org/10.52802/twd.v7i1.524

Sumanti, N. (2021). Pengembangan Pendidikan Karakter pada Siswa dalam Pnedidikan Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(2), 16–26.

Ustama, D. D. (2009). Peranan Pendidikan Dalam Pengentasan Kemiskinan. Dialogue, 6(1), 1–12.

Vitalisa, D. (2018). Peningkatan Prestasi Non Akademik Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakrikuler Marching Band Di Sma Negeri 2 Sumenep. Manajemen Pendidikan, 6(3), 5.

Yamin, M. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Ketepatan Penyaluran BOS Tingkat SDN DI Kabupaten Banjar. Educatio, 12(1), 43–67. https://doi.org/10.29408/edc.v12i1.840

Yaneri, A., Suviani, V., & Vonika, N. (2022). Analisis Penyebab Anak Putus Sekolah Bagi Keluarga Miskin. Jurnal Ilmiah Perlindungan Dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos), 4(1), 76–89.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Awalliyah, R. A. N., & Abduh, M. (2025). STRATEGIES FOR IMPROVING NON-ACADEMIC ACHIEVEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH LOW SOCIOECONOMIC STATUS. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(01), 515–526. https://doi.org/10.30868/im.v8i01.8180

Citation Check