IMPLEMENTASI MANAJEMEN PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN DI MADRASAH ALIYAH TERPADU (MAT) DARUL FALLAH BOGOR

Authors

  • Sarifudin Sarifudin Prodi Manajemen Pendidikan Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia
  • Rahendra Maya Prodi Pendidikan Islam STAI Al Hidayah Bogor, Indonesia http://orcid.org/0000-0002-6785-0777

DOI:

https://doi.org/10.30868/im.v2i02.513

Abstract

The management of marketing education services will be good if done correctly and professionally. The aim of the marketing management of education services is to facilitate the institution in marketing its educational services to the community. The purpose of this study is to be able to find out how the implementation of the mix strategy in the marketing management of education services in the Darul Fallah Integrated Aliyah Madrasah (MAT) Bogor. This scientific research uses qualitative methods by collecting data from field observation activities, interviews with relevant sources, and taking documentation from the research site. The marketing mix of education services in MAT Darul Fallah Bogor includes: (1) Product strategy; (2) Price Strategy; (3) Place Strategy (location); (4) Promotion Strategy; (5) People Strategy; (6) Physical Evendece Strategy; and (7) Process Strategy. In addition, this study also discusses the development of marketing education services in MAT Darul Fallah Bogor from year to year and various kinds of educational services products offered so that consumers are more interested in seeing firsthand the advantages of this school.

Keywords: management, marketing, education services, satisfaction.

References

Kulsum, U., Sarifudin, dan Maya, R. (2019). Implementasi Manajemen Infrasruktur Pendidikan di SMP Islam HASMI Bogor. Proceeding. The 2nd Annual Conference on Islamic Education Management: THE SCIENTIFIC PARADIGM OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT. Manado: ACLEM, PPMPI, IAIN MANADO, dan PERMA PENDIS INDONESIA.

Maya, R. (2016). Revitalisasi Keteladanan dalam Pendidikan Islam: Upaya Menjawab Peluang dan Tantangan Pendidikan Islam di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 05(09).

Maya, R. (2017). Karakter (Adab) Guru dan Murid Perspektif Ibn Jamâ'ah Al-Syâfi'î. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 06(12).

Maya, R., dan Lesmana, I. (2018). Pemikiran Prof. Dr. Mujamil Qomar, S.Ag tentang Manajemen Pendidikan Islam. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(02)

Sarifudin. (2018). Manajemen Facebook dalam Proses Pembelajaran Pendidikan. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(01).

Sarifudin. (2019). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 02(01).

Alma, B. (2005). Pemasaran Stratejik Jasa Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Alma, B. (2009). Manajemen Corporate dan Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Fokus pada Mutu dan Layanan Prima. Bandung: Alfabeta.

Alma, B. (2014). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Asmani, J.M. (2015). Manajemen Efektif Marketing Sekolah Pertama. Yogyakarta: Diva Press.

Haryati, Y. dan Muhsin, M. (2014). Manajemen Sumber Daya Pendidikan, Bandung: CV Pustaka Setia.

Hidayat, A dan Machali, I. (2012). Pengelolaan Pendidikan. Yogyakarta: Kaukaba.

Setiadi, J.N. (2003). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran, Jakarta: Prenada Media.

Mulyono. (2008). Manajemen Administrasi dan Organisasi Pendidikan, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Qomar, M. (2007). Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Erlangga.

Soemanagara. (2006). Strategic Marketing Communication: Konsep Strategi dan Terapan. Bandung: Alfabeta.

Sutisna. (2003). Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tim Dosen Administrasi Pendidikan UPI. (2011). Manajemen Pendidikan, Bandung: Alfabeta

Usman, H. (2006). Manajemen: Teori, Teknik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wijaya, D. (2012). Pemasaran Jasa Pendidikan, Jakarta: Salemba Empat.

Wijaya, D. (2016). Pemasaran Jasa Pendidikan, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Published

2019-07-31

How to Cite

Sarifudin, S., & Maya, R. (2019). IMPLEMENTASI MANAJEMEN PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN DI MADRASAH ALIYAH TERPADU (MAT) DARUL FALLAH BOGOR. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(02), 133–151. https://doi.org/10.30868/im.v2i02.513

Issue

Section

Artikel

Citation Check

Most read articles by the same author(s)