TERMINOLOGI PENDIDIKAN DALAM AL-QUR’AN
DOI:
https://doi.org/10.30868/at.v4i02.597Abstract
References
Vathin, K., Maya, R., dan Wahidin, U. (2019). Peran Majelis Taklim Quan Palace dalam Mengembangkan Akhlakul Karimah Jemaah Melalui Kajian Tazkiyatun Nufus. Prosa PAI: Prosiding Al hidyah Pendidikan Agama Islam.
Yayuli. (2017). Istilah-Istilah Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an dan Hadits Nabi Muhammad S.A.W. Jurnal Suhuf, 29 (01).
Sumber dari Buku
Al-Abrasyi, M.A. (t.t.). Ruhut Tarbiyah wa Ta’li>m. Saudi Arabiyah: Da>rulAhya.
Al-Asfahani, A. (1992). Mu’jam Mufradat Alfazh Al-Qur’an. Beirut: Dar Al-Fikr.
Alba, C. (2012). Tasawuf dan Tarekat Dimensi Esoteris Ajaran Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Al-Ghazali. (1996). Ilmu dalam Perspektif Tasawuf. Bandung: Karisma.
Al-Maraghi, A.M. (1992). Tafsir Al-Maraghi. Semarang: CV Thaha Putra, Juz 7.
An-Nahlawi, A. (1996). Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani Press.
As-Suyuti, J. dan Al-Mahalli, J. (t.t.). Tafsir Al-Qur’anil Adzim. Indonesia: Maktabah Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyah.
Ath-Thabari, J.M.I.J. (1996). Tafsir Ath-Thabari: Jami’ul Bayan Tawilul Qur’an. Beirut: Darul Kutub Ilmiyah.
Ath-Thabari, A.J.M.I.J. (1340). Tafsir Ath-Thobari. Kairo: Maktabah Ibnu Taymiyah.
Baidan, N. (1988). Metodologi Penafsiran Al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Dalimunthe, S.S. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Sebuah Bangunan Ilmu Islamic Studies. Yogyakarta: Deepublish.
Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Prinsip dan Dasar Pengembangannya. Yogyakarta: Deepublish.
Hawa, S.M.D. (2004). Al-Mustakhlas fi Tazkiyatil Anfus. Jakarta: Robbani Pers.
Izzan, A. dan Saehudin. (2015). Tafsir Pendidikan: Konsep Pendidikan Berbasis Al-Qur’an. Bandung: Humaniora.
Jalâl, A.F. (1977).Min Al-Ushul Al-Tarbawiyah fà Al-Islâm. Kairo: Markaz Dauly li At-Ta’lim Al’Wadhifi li Al-Kubar fi Al-Ilm Al-Araby.
Muhaimin. (2001). Paradigama Pendidikan Islam: Upaya Mengefetifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah di Bandung. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Munawir, AW. (1984). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pondok Pesantren Al-Munawwir.
Munir, M. (2006). Metode Dakwah. Jakarta: Kencana.
Muri’ah, S. (2000). Metode Dakwah Kontemporer. Yogjakarta: Mitra Pustaka.
Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nata, A. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an. Jakarta: Kencana Prenamedia Group.
Nizar, S. (2002). Filasafat Pendidikan Islam: Pendekatan, Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pers.
Ridlo, M.R. (1373). Tafsi>r Al-Mana}r. Mesir: Darul Manar.
Rosidin, D. (2003). Akar-Akar Pendidikan dalam Al-Qur’an dan Al-Hadits. Bandung: Pustaka Umat.
Shihab, M.Q. (1996). Membumikan Al-Qur’an, Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan.
Shihab, M.Q. (2002). Tafsir Al-Mishbah. Jakara: Lentera Hati. Vol. 5.
Sudjana, N. (1991). Tuntutan Penyusunan Karya Ilmiah. Bandung: PT Sinar Baru.
Tilaar, H.A.R. (1998). Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional, dalam Perspektif Abad 21. Magelang: Tera Indonesia.
Ulwan, A.N. (2002).Tarbiyat Al-Aulad fi Al-Islam. Jakarta: Pustaka Amani.
Wahyudi, M.J. (2006). Nalar Pendidikan Qur’ani. Yogyakarta: Apeiron Philotes.
Wehr, H. (1971). A Dictionary of Modern Written Arabic.London: George Allen and Unwin Ltd.
Sumber dari Internet
Fahmi Hamid Zarkasyi, disampaikan dalalm Pelatihan Pemikiran dan Peradaban Islam yang diselenggarakan oleh RMI Jawa Timur, 2006 diunduh dari https://fokammsi.wordpress.com/2008/04/23/tarbiyah-ta%E2%80%99lim-dan-ta%E2% 80%99dib-dalam-al-qur%E2%80% 99an-dan-as-sunnah/ diakses tanggal 27 Juli 2018.
tps://www.academia.edu/28120916/Konsep At-Talim dalam Alquran/diakses tanggal; 2 Juli 2018.
ttps://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/درس-يدرس/?c=/diakses tanggal 3 Juli 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).