PENGELOLAAN SISWA PADA SEKOLAH BERBASIS AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.30868/im.v6i02.4612Keywords:
Management, Students, School, IslamAbstract
The purpose of this research is to describe how students should be managed in religion-based schools, especially Islam. The research method is qualitative through a library study approach developed from Suharsimi Arikunto theory of management and Shafique Ali Khan's about students. Data collection techniques with utilization studies and data processing with reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the research: (1) management is a way of carrying out an organization's work program. (2) students are people who come to school to seek knowledge. (3) student management is the way schools regulate student work programs which are carried out in several ways: (a) student admission is carried out by tests of general intelligence on subjects and religion by tests on reading the Koran and knowledge of the pillars of Islam and faith. (b) placement of students by mixing smart and less intelligent students and placing them in classrooms according to gender. (c) student entry and return routes, not carried out in one door but distinguishing entrances for male and female students. (d) extracurricular programs: preachers, tahfidz and personality development of students through leadership, purification and cooking.
References
_______.(n.d). Pengertian Siswa Menurut Beberapa Ahli. silabus.web.id, https://www.silabus.web.id/pengertian-peserta-didik/
Adawiyah, S. A. (2014). Internalisasi Nilai Kepemimpinan Islam Dalam Ekstrakurikuler Kepanduan Hizbul Wathan di SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Skripsi. Jurusan Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/13639/1/BAB%20I,%20IV,%20DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Ahmda, M. S. (2014). Thaharah: Makna Zawahir Dan Bawathin Dalam Bersuci (Perspektif Studi Islam Komprehensif). Mizan: Jurnal Ilmu Syariah, 02(01), 1-26.
Amalia, C. (2017). Dampak Program Tahfidz Al-Qur’an Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMP Negeri 2 Langsa. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 04(01), 1-14.
Ariyani, R. (2020). Berikut Beberapa Pengertian Pengelolaan Menurut Para Ahli. rikaariyani.com, https://www.rikaariyani.com/2020/12/pengelolaan-menurut-ahli.html.
Ariska, R. S. (2015). Manajemen Kesiswaan. Manajer Pendidikan, 09(06), 828-835.
Astuti.(2021). Manajemen Peserta Didik. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(02), 133-144
Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA, 10(02), 351-370
Fathurrochman, I., Adilah, P., Anjriyani, A., & Yudha Prasetya, A. (2022). Pengelolaan Manajemen Sekolah Yang Efektif. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1363-1374. https://doi.org/10.47492/eamal.v2i2.1581
Fawaid, A. (2016). Reinterpretasi Hadis Tentang Mahram (Pendekatan Hermeneutika). Nur El-Islam, 3(01), 176-195.
Hamidah. (2018). Manajemen Peseta Didik. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 06(02), 1-10.
Hambali, M., & Yulianti, E. (2018). Ekstrakurikuler Keagamaan Terhadap Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik Di Kota Majapahit. Jurnal Pedagogik, 05(02), 193-208
Harahap, M. (2016). Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Al-Thariqah, 01(02), 140-155.
Hasan, H. (2020). Pengaruh Manajemen Kesiswaan Terhadap Prestasi Peserta Didik Dimts Al Washliyah 16 Perbaungan. Skripsi. Prodi Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Hujaemah, H. (2020). Pemberdayaan Walikelas untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam Melaksanakan PJJ Ramadhan. Jurnal Perseda, 03(02), 88-94.
Jahari, J., Khairuddin, H., & Nurjanah, H. (2018). Manajemen Peserta Didik. Jurnal Isema, 03(02), 170-180.
Kamaliah. (2021). Hakikat Peserta Didik. EDUCATIONAL JOURNAL: General and Specific Research, 01(01), 49-55.
Kamra, Y. (2019).Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Mengembangkan Lingkungan Pendidikan Yang Religius Di SMPN 13 Kota Bengkulu. Al-Bahtsu, 04(02), 158-165.
Linda. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Thaharah. Skripsi. Prodi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar–Raniry Darussalam, Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/12542/1/Linda,%20150201119,%20FTK,%20PAI,%20082361248834.pdf
Marwati, E., Hasan, S., & Andriani, D. (2017). Kesiapan Memasuki Sekolah Dasar Pada Anak Di TKIT Attaqwa Gumawang Tahun 2016. Indonesian Journal Of Educational Counseling, 01(01), 03-108.
Miftakhi, D. R. (2020). Implementasi Ekstrakulikuler Ketrampilan dalam Peningkatan Kemandirian Anak di SLB YPAC Pangkalpinang. DIKLUS: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 01(04), 78-87.
Min, M. (2023).14 Pengertian Siswa Menurut Para Ahli Terlengkap. pelajaran.co.id, https://www.pelajaran.co.id/pengertian-siswa-menurut-para-ahli/
Putra, R. A. A., Muhardi, & Sofiah, P. (2017). Pengertian Pengelolaan. Prosiding Manajemen, 379, 251–58.
Ramadhani, W., & Aprison, W. (2022). Urgensi Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Era 4.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13163–13171. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4538
Rohayati, E., Budiman, N., & Yudha, E. S. (2022). Hubungan Kegiatan Ekstrakurikuler dengan Rasa Percaya Diri Siswa dalam Memasuki Dunia Kerja/Usaha di SMK Bhakti Kencana Pamanukan, Kabupaten Subang. Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 1(6), 1381–1390. https://doi.org/10.55927/fjmr.v1i6.1634
Rohman, H. (2017). Reinterpretasi Konsep Mahram Dalam Perjalanan Perempuan Pespektif Hermeneutika Fazlur Rahman. AL-HUKAMA: The Indonesian Journal of Islamic Family Law, 07(02), 1-24.
Rusmiana, R. (2022). Pengaruh Manajemen Peserta Didik Terhadap Potensi Karakter Religius Peserta Didik Kelas Xi Ma Bahrul Ulum Besuk – Probolinggo (SKIP). Skripsi. Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
Sari, Y. M., & Sarmini. (2017). Peran Kegiatan Latihan Dasar Kepemimpinan Siswa Dalam Menumbuhkan Sikap Kepemimpinan Siswa. Kajian Moral & Kewarganegaraan, 05(03), 516-530.
Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Peserta Didik (Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan). Medan: Umsu Press.
Somad, M. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Anak. Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(02), 171-186.
Suawan, P. J., Pioh, N. R., & Waworundeng, W. (2021). Manajemen Pengelolaan Dana Revitalisasi Danau Tondano Oleh Pemerintah Kabupaten Minahasa (Studi Kasus Di Balai Wilayah Sungai Sulawesi). Jurnal Governance 01(02), 1-10.
Suminar, W. (2018). Manajemen Peserta Didik Untuk Meningkatkan Prestasi Siswa Pada Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Pacitan. Muslim Heritage, 01(02), 389-406.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Yuliaharti. (2018). Pembentukan Karakter Islamidalam Hadis Dan Implikasinya Pada Jalur Pendidikan Non Formal. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 4(2), 216–228. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v4i2.5918
Yuliantoro, Z. (2020). Pengembangan Ketrampilan dengan Pelatihan Memasak Aneka Hidangan Ikan Guramekepada Kelompok Ekstra Kurikuler Tata Boga Siswa SMA Permai Pluit Jakarta. Jurnal AbdimasPariwisata, 01(01), 17-25.
Zakiyah, K. (2019, October 23). Pengertian Fungsi Dan Bidang Garapan Manajemen Sekolah. https://doi.org/10.31227/osf.io/r3h7u
Zulkhairi & Nurasiah. (2021). Manajemen Peserta Didik Mas Ulumuddin Lhokseumawe. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(03), 130-138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).