Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif pada Madrasah Diniyah Takmiliyah di Kota Bogor

Authors

  • Ariep Hidayat Ibnu Khaldun University, Bogor, Indonesia
  • Maemunah Sa'diyah Universitas Ibnu Khaldun Bogor, Indonesia
  • Santi Lisnawati Universitas Ibnu Khaldun Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.639

Keywords:

Learning Methods, Madrasah Diniyah Takmiliyah, Active Learning Methods

Abstract

The issue in this research is how is the learning method applied in Madrasah Diniyah Takmiliyah Al Ghazaly Bogor ? To that end, this study aims to describe the learning methods applied in Madrasah Diniyah Takmiliyah Al Ghazaly Bogor.  

This study uses descriptive qualitative method with primary data collection through in-depth interviews and observation while secondary is data obtained through documentation.

The study showed that The application of learning methods in Madrasah Diniyah Takmiliyah Al Ghazaly Bogor has not been effective because it still uses conventional methods like lecture methods, discussion methods, demonstration methods, and Resitation methods. There needs to be a variety of learning methods so that the learning process is active, creative and enjoyable.

References

Nasution, M.K. (2017) Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studi Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Kependidikan, 11(1).

Sumber dari Buku

Abd Kadir, M. (2008). Metodologi Pengajaran Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Asra, S. (2008). Metode Pembelajaran. Bandung: Kencana Permata.

Departemen Agama RI. (2008). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: LAPIS-PGMI, 2008.

Gafur, A. (1989). Desain Intruksonal Suatu Langkah Sistematis Penyusunan Pola Dasar Kegiatan Belajar Mengajar. Tiga Serangkai. Solo: Tiga Serangkai.

Ghofir, Z. dan Abdul. (2004). Metodologi Pembelajaran. Malang: UM Press.

Hamadi, W. dan Marlius. (2003). Strategi Mengajar (dalam Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar di Sekolah). Pekanbaru: Pemerintah Daerah Provinsi Riau Dinas Pendidikan Nasional.

Hamalik, O. (1989). Pengajaran Unit Pendekatan Sistem. Bandung: Mandar Maju.

Hanafiah, N. dan Suhana, C. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

M. Dahlan, A. dan Partanto, P. (1994). Kamus Ilmiah Popular. Surabaya: ARLOKA.

Moleong, L.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2005). Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Naim, N. dan Achmad Patoni. (2010). Materi Penyusunan Desain Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media Group. Jakarta: Prenada Media Group.

Suabana, M. (2009). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Sudjana, N. (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Thaha, C. (2004). Metodologi Pengajaran Agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana.

Uno, H.B. (2009). Model Pembelajaran (Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Usman, B. (2002). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers.

Published

29-02-2020

Citation Check