TAFSIR FI SABILILLAH DAN IMPLIKASINYA BAGI CAKUPAN FI SABILILLAH SEBAGAI MUSTAHIK ZAKAT

Muhammad Sarbini

Sari


ABSTRACT

This paper proposes the reinterpretation of the characteristics of the recipient of zakát  fī sabīlillāh, between a narrow meaning only for volunteer soldiers who fought in battle and the broad meaning that includes all those who observe obedience. The subject of the recipient of zakát  fī sabīlillāh has been concentrated on the scope of meaning fī sabīlillāh in language and specifically to the word fī sabīlillāh as an expression of the meaning of jihád  and war. The meaning of fī sabīlillāh in the Qur'an and tradition which is primarily meant as the meaning of warfare is felt to be irrelevant to the existence of other references explaining the meaning of sabīlillāh or jihád  for pilgrimage or study, and irrelevant by time. On the other hand, expanding the meaning of sabīlillāh to all those who observe obedience is also considered inaccurate with the purpose and function of zakát  described by the texts of revelation. Therefore, the reinterpretation of the meaning of fi sabīlillāh as jihád  as desired by the revelation itself and on the other hand by the decision of the majority of fiqh scholars mentioned previously, should the sabilillah's evolving meaning remain focused on the meaning of jihád , the purpose of jihád  and the particular characteristics of jihád. Thus, it is found that the two main sides of zakát  legal construction given to the recipient of zakát  Fī sabīlillāh are extensions of meaning based on the basic characteristics of the zakát  meaning, the main purpose, and the function of the zakát  itself which is centered on the state's finances in managing the basic needs of its people.

ABSTRAK

Makalah ini mengajukan reinterpretasi karakteristik mustahiq zakát  fī sabīlillāh , antara makna sempit hanya untuk tentara relawan yang ikut tempur dalam peperangan dan makna luas yang mencakup semua sisi ketaatan. Bahasan mustahiq zakát  fī sabīlillāh  selama ini terkonsentrasi pada luasnya makna fī sabīlillāh  dalam bahasa dan spesifiknya kata fī sabīlillāh  sebagai ungkapan untuk arti jihád  dan peperangan. Konsep arti fī sabīlillāh  yang di dalam Al-Qur`an dan hadis lebih terarah ditujukan untuk makna peperangan dirasakan tidak relevan dengan adanya nash-nash lain yang menjelaskan arti Fī sabīlillāh atau jihád  untuk haji atau menuntut ilmu, serta tidak relevan pula seiring perubahan zaman dan waktu. Di sisi yang berbeda, memperluas arti Fī sabīlillāh untuk semua bentuk ketaatan juga dipandang tidak akurat dengan tujuan dan fungsi zakát  yang dijelaskan oleh nash-nash wahyu. Karena itu, reinterpretasi tentang arti Fī sabīlillāh sebagai jihád  sebagaimana yang dikehendaki oleh nash-nash wahyu itu sendiri dan di sisi lain oleh keputusan mayoritas ulama fiqih terdahulu, sebaiknya pengembangan arti Fī sabīlillāh dipusatkan pada arti jihád , tujuan jihád  dan karakteristik khusus jihád . Dengan demikian, ditemukan dua sisi pokok konstruksi hukum zakát  yang diberikan kepada mustahiq Fī sabīlillāh, yaitu perluasan makna yang didasarkan pada karakteristik dasar dari makna itu sendiri serta tujuan dan fungsi utama zakát itu sendiri yang memang berpusat pada keuangan negara dalam menata kebutuhan pokok dan dasar rakyatnya.

Key Word: zakát  fī sabīlillāh, mustahiq, jihad


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Suyuthi, Jalaluddin As-. al-Itqan fi Ulum al-Qur‟an. Beirut: Dar al-Fikr. Tt.

Qaththan, Manna` Al-. 1973. Mabahith fi Ulum al-Qur‟an. Beirut: Dar al-Fikr.

Jamaluddin Muhammad Ibn Manzur. 1990. Lisan al-Arab. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Andalusi, Abu Hayyan. 1978. al-Bahr al-Muhit fi at-Tafsir. Beirut: Dar al-Fikr. 1420, cet ke-2.

Al-Dzahabi, Muhammad Huzain. 1961. al-Tafsir wa al-Mufassirun. Jilid I. Mesir: Dar al-Kutub al-Hadithah.

Nawawi, Yahya bin Syaraf an-. 2011. Al-Majmu` Syarh al-Muhadzdzab. Beirut, Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, cet ke-2, Juz 6

Ali bin Ahmad Al-Wahidi. 1430. At-Tafsir al-Basith. Madinah: Jamiah al-Imam Muhammad bin Su`ud al-islamiyyah, Cet ke-1

Sa`di, Abdurrahman bin Nashr As-. 2000. Taisir al-Karim ar-Rahman Fi Tafsir Kalam al-Mannan. Riyad, Muassasah ar-Risalah, cet ke-1

Qurthubi, Muhammad bin Ahmad Al-. 1985. al-Jami Li Ahkam al-Qur`an. Beirut: Dar Ihya at-Turats al-`Arabi, cet ke-1

Katsir, Ismail bin Umar bin. 1419. Tafsir al-Qur`an al-`Adzim. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, cet ke-1

Kasani, Ala ad-Din al-. 1986. Badai`u ash-Shanai`i Fi Tartib as-Syarai`i. Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, cet ke-2

Bahuti, Manshur bin Yunus Al-. 1988. Kasysyaf al-Qina` `An Matan al-Iqna`. Beirut: dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, cet ke-1

Khulwati, Ismail Haqqi Al-. 1990. Ruh al-Bayan. Beirut: Dar al-Fikr, cet ke-2

Razi, Muhammad bin Umar Ar-. 1420. Mafatihul Ghoib-at-Tafsir al-Kabir. Beirut: Dar Ihya at-Turats al-`Arabi, cet ke-3

Tafsir al-Maroghi 10/145

Hajjaj, Muslim bin Al-. Shahih Muslim. Beirut: Dar Ihya at-Turats al-`Arabi, tt

Wahbah bin Musthafa az-Zuhaili. at-Tafsir Al-Wasith. Beirut: Dar al-Fikr, 1422, cet ke-2

Thabari, Muhammad bin Jarir At-. 1398. Jami` al-Bayan Fi Tafsir al-Qur`an. Beirut: Dar al-Fikr, cet ke-1, Juz. 8

Julayyil, Abdul Aziz bin Nashir Al-. 2004. at-Tarbiyyah al-Jihád iyyah Fi Dhau al-Kitab wa as-Sunnah. Riyad: Maktabah al-Malik Fahd, cet ke-2

Ulyani, Ali bin Nafi` al-`. 2003. Ahammiyyah al-Jihád Fi an-Nasyr ad-Da`wah al-Islamiyyah wa ar-Rad `ala at-Thawaif ad-Dhallah fihi. Riyad: Dar at-Thayyibah, cet ke-4

Bukhari, Kitab Bad-u al-Wahyi

Ghufaili, Abdullah bin Manshur Al-. 2008. Nawazil az-Zakát Dirasat Fiqhiyyah Ta`shiliyyah li Mustajaddat az-Zakát. Riyadh: Dar al-Iman li an-Nasyr wa at-Tauzi`, cet ke-1.

Funaisan, Suud bin Abudullah Al-. 1437. Mashraf wa fī sabīlillāh Baina al-Umum wa al-Khushush Ikhraj az-Zakát fi al-Mashalih al-`Ammah. Riyadh: Maktabah Malik Fahd, cet ke-2.

Majd ad-Din bin Muhammad bin al-Atsir. 1989. An-Nihaya fi Gharib al-Hadits wa al-Atsar. Kairo: Dar Ihya al-Kutub, cet ke-1.

`Asyur, Muhammad At-Thahir bin. 2000. At-Tahrir wat Tanwir. Beirut: Muassasah at-Tarikh al-`Arabi, cet ke- 1, Juz. 10.

Qudamah, Abdullah bin Ahmad bin. Al-Mughni. Kairo: Maktabah al-Qahirah, tt. Juz. 7.




DOI: http://dx.doi.org/10.30868/am.v6i01.243

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

Jl. Raya Dramaga KM. 7

Kelurahan Margajaya, Kecamatan Bogor Barat

Kota Bogor

Telp: 0251-8625187
HP: 0812 2220 2006
email: lppm@staialhidayahbogor.ac.id

 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.